Zip 4T vonkt niet na starten. (Hij start en valt na 30 sec uit.)

Hele goeiedag.

Ik heb een best wel kut probleem met me scooter.
Zip 4t bouwjaar 2012. Vedere informatie is niet zo revevant denk ik.

Nou denk dat je de titel al heb gelezen, mijn scooter vonkt en start maar na 30 seconden valt hij uit en vonkt hij niet voor minimaal 6 uurtjes. Na 6 uurtjes vonkt hij prima.
Dus elke ochtend start hij prima en vonkt prima maar in de middag vonkt die niet eens.
Wat ik dus opmerkte is de langer je wacht de langer die aanstaat. Hij stond 3 week stil en wou rijden voor 20 minuten terwijl na 1 dag stil staan hij voor 30 seconden start. Dit probleem ligt dus ergens in het ontstekings systeem.

Vele dingen geprobeerd maar niks werkt.
- Nieuwe ontsteking (Alleen de spoelen geen nieuw vliegwiel)
- Accu
- Spanningsregelaar
- Nieuwe CDI
- Nieuwe bougiekabel
- Nieuwe Bougie
- Kleppen gesteld

Ik heb veel geprobeerd, ik ben zelf een amateur in scooters reparen en heb zelfs iemand er bij gehaald die profesioneel met motors werkt en hij kan het probleem ook niet vinden. Bijna het hele ontstekings systeem is vervangen.

Mankenten Alleen een lage compressie en de accu is dood door het stilstaan.

Als je het antwoord weet zou het gewadeerd zijn.

Groetjes Jeremy.
 
Advertisement - register to remove this

Jeremy said:
Bijna het hele ontstekings systeem is vervangen.

Het enige wat nog niet vervangen is, is de bougiekap.

Ik veronderstel nadat je de stator (jij noemt dit "ontsteking") hebt vervangen je ook de pickupspoel goed kort op het nokje van het vliegwiel hebt gezet?
Ook neem ik aan dat de pickupspoel bij het setje zat van de stator en dat deze ook vervangen is?

In eerste instantie zou je denken dat het iets te maken heeft met warmte/hitte en het uitzetten van materialen echter 6 uren is dan wel heel erg lang om weer af te koelen.

Verder zou ik zeggen, kijk alle connectoren nog eens goed na, maak ze indien nodig goed schoon en controleer of de contactvingers goed contact maken en klemmen.

Anders zit er niks anders op om de multimeter erbij te nemen en gedurende die 6 uren dat de scooter niet vonkt de nodige metingen te doen.
 
Ik veronderstel nadat je de stator (jij noemt dit "ontsteking") hebt vervangen je ook de pickupspoel goed kort op het nokje van het vliegwiel hebt gezet?
Ook neem ik aan dat de pickupspoel bij het setje zat van de stator en dat deze ook vervangen is?
De Stator en de pick-up spoel zijn allebij vervangen en goed gezet.
Het enige wat nog niet vervangen is, is de bougiekap.
Ik heb zelfs een nieuwe bougie kap geprobeerd maar steeds zelfde effect.

Ik merk de laatste tijd wel dat compressie ook een soort rol speelt. Wanneer hij vonkt is compressie namelijk wat hoger dan dat die niet vonkt. En soms moet je meerdere malen kicken voordat die warm aangaat. Koud lukt meestal wel in 1 keer. Ik merkt het gewoon echt aan de kickstarter.

Ik ga alles maar even doormeten maar ik weet niet zeker als het me gaat lukken want ja, alles meten is gewoon niet makkelijk.
Zijn er misschien nog andere tips of ideeën?
 
Back
Top