Zip 4t snor naar brom RDW keuring

Bluetoeth

New Member
Hi iedereen,

Nu de helmplicht er komt vanaf juli wil ik graag mijn snor zip ombouwen naar een brommer. Ik wil graag weten wat ik allemaal nodig heb om hem netjes 45km te laten lopen voor het RDW.
Ik kan jullie hulp goed gebruiken! :)
Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Helmplicht is voorlopig uitgesteld naar 1 januari 2023 dus je hebt nog een aantal maanden respijt. :)
Misschien wachten met keuren tot na de zomer, dan houd je een koeler hoofd. ;)

Ik neem aan dat het een kwestie is van de volgende zaken aanpassen:
  • Snor CDI vervangen voor een brom cdi.
  • Rolletjes in je vario aanpassen (lichter).
  • Een grotere sproeier in je carburateur.
  • En eventueel een andere dikte varioring.
Wat de juiste maten en gewichten zijn weet ik niet, ga gewoon naar een Piaggio dealer, leg je voornemens uit en vraag wat er origineel in hoort te zitten en koop de onderdelen bij hem.
 
ik had een vraag ik heb laats een scooter gekocht bij een vriend van mij maar ik wil mijn zip 4t van snor naar brom laten ombouwen en ik heb zegmaar een knopje aan de rechtkant van mn stuur om hem te begrenzen en te ontgrenzen moet ik dan dat knopje der uit halen?

En weet iemand wat ik moet vervangen want ik wil hem rond de 47 laten lopen dat die wel gewoon door de keuring kan komen.
 
moet ik dan dat knopje der uit halen?
Ja, de snelheid/begrenzing mag niet schakelbaar zijn.

En weet iemand wat ik moet vervangen want ik wil hem rond de 47 laten lopen
Om hier wat over te roepen moet je toch wat meer gegevens prijsgeven over je scooter, wat heb je er allemaal al aan vervangen en hoe snel loopt hij nu?

By the way, op de rollerbank van de RDW mag de brommer maximaal 55 kmpu lopen, dit ivm de diverse correcties die men toepast.
 
Last edited:
Ja, de snelheid/begrenzing mag niet schakelbaar zijn.


Om hier wat over te roepen moet je toch wat meer gegevens prijsgeven over je scooter, wat heb je er allemaal al aan vervangen en hoe snel loopt hij nu?

By the way, op de rollerbank van de RDW mag de brommer maximaal 55 kmpu lopen, dit ivm de diverse correcties die men toepast.
ohh oke nou laat ik het zo zeggen als ik de ontgenzer aan zet gaat ie rond de 60 en als ik de begrenzer aan zet komt ie amper vooruit.
Maar dan gaat ie met moeite 40 zoiets
 
Van 60 naar 55 is niet zoveel verschil.
En wellicht is die 60 kmpu ook nog volgens de snelheidsmeter van de scooter zelf en die zijn vaak toch zeker 4 a 5kmpu optimistischer dan de werkelijke snelheid
Wat ik zou doen is gewoon proberen met een originele brommer CDI.
Ik denk dat je dan al goed zit.
 
Van 60 naar 55 is niet zoveel verschil.
En wellicht is die 60 kmpu ook nog volgens de snelheidsmeter van de scooter zelf en die zijn vaak toch zeker 4 a 5kmpu optimistischer dan de werkelijke snelheid
Wat ik zou doen is gewoon proberen met een originele brommer CDI.
Ik denk dat je dan al goed zit.
ahh top man dankjewel , dus dan moet ik gewoon de stekker eruit trekken van de schakelaar en dan de brom cdi erin zetten
 
Als je zeker weet dat je brommer niet harder gaat dan 55 kmpu kun je hem zo laten echter moet je wel die schakelaar weg halen.
 
Even de advocaat van de duivel spelen....

Eigenlijk hoeft men een snor niet harder te laten lopen om deze om te laten keuren naar brom.
Ook als deze maximaal 25 KM/U gaat, moet de RDW zal deze gewoon goedkeuren omdat de constuctiesnelheid van 45 KM/U (voor brom) niet overschreden wordt.
Al zou de snor maar max 10 KM/U lopen, dan kunnen ze deze niet afkeuren.
Er staat immers niets over een minimumsnelheid vermeld.
Uiteraard moet er wel aan de overige wettelijke eisen voldaan worden.

Ondanks dat het volgende staat op de site van de RDW:
"Wilt u een snorfiets ombouwen naar een bromfiets, dan moet u onder andere de maximum constructiesnelheid (laten) aanpassen. Een snorfiets heeft een maximum constructiesnelheid van 25 km per uur, voor een bromfiets is deze 45 kilometer per uur"

Een snor kan dus zonder meer omgezet worden naar brom en de maximumsnelheid kan later worden aangepast...

 
Even de advocaat van de duivel spelen....

Eigenlijk hoeft men een snor niet harder te laten lopen om deze om te laten keuren naar brom.
Ook als deze maximaal 25 KM/U gaat, moet de RDW zal deze gewoon goedkeuren omdat de constuctiesnelheid van 45 KM/U (voor brom) niet overschreden wordt.
Al zou de snor maar max 10 KM/U lopen, dan kunnen ze deze niet afkeuren.
Er staat immers niets over een minimumsnelheid vermeld.
Uiteraard moet er wel aan de overige wettelijke eisen voldaan worden.

Ondanks dat het volgende staat op de site van de RDW:
"Wilt u een snorfiets ombouwen naar een bromfiets, dan moet u onder andere de maximum constructiesnelheid (laten) aanpassen. Een snorfiets heeft een maximum constructiesnelheid van 25 km per uur, voor een bromfiets is deze 45 kilometer per uur"

Een snor kan dus zonder meer omgezet worden naar brom en de maximumsnelheid kan later worden aangepast...

oooh oke hij rijd nu 45 kom ik dan door de keuring ?


Maar als ik het goed begrijp zou ik eigelijk niet met de snelheid hoeven te spelen.
 
oooh oke hij rijd nu 45 kom ik dan door de keuring ?
Als alles veilig is en volgens de regels komt je snor met 45 kmpu gewoon door de keuring, waarom niet.
Het mag dus niet zo zijn dat hij 45 rijdt in de begrensde stand en je hem met een schakelaar sneller kunt laten lopen want als ze daar achter komen is afkeur.

Maar als ik het goed begrijp zou ik eigelijk niet met de snelheid hoeven te spelen.
Wat @gcs100 hiermee wil zeggen is dat als je met een originele snor op keuring zou gaan om hem om te keuren naar brom, kunnen ze hem niet afkeuren op snelheid, een originele snor loopt immers maar 25 kmpu en dit is dus minder dan de maximum wettelijke snelheid voor brommers.

Voor jouw geldt dit dus niet want je scooter loopt nu al 60 kmpu, als dit de echte snelheid zou zijn en niet de gecorrigeerde van de fabrikant, en moet je ervoor zorgen dat de scooter minstens 5 kmpu minder hard loopt dan hij nu loopt.
 
Als alles veilig is en volgens de regels komt je snor met 45 kmpu gewoon door de keuring, waarom niet.
Het mag dus niet zo zijn dat hij 45 rijdt in de begrensde stand en je hem met een schakelaar sneller kunt laten lopen want als ze daar achter komen is afkeur.


Wat @gcs100 hiermee wil zeggen is dat als je met een originele snor op keuring zou gaan om hem om te keuren naar brom, kunnen ze hem niet afkeuren op snelheid, een originele snor loopt immers maar 25 kmpu en dit is dus minder dan de maximum wettelijke snelheid voor brommers.

Voor jouw geldt dit dus niet want je scooter loopt nu al 60 kmpu, als dit de echte snelheid zou zijn en niet de gecorrigeerde van de fabrikant, en moet je ervoor zorgen dat de scooter minstens 5 kmpu minder hard loopt dan hij nu loopt.
ahh oke top dan hoop ik dat ik door keuring heen kom want ontgrenst gaat ie 45
 
dan hoop ik dat ik door keuring heen kom want ontgrenst gaat ie 45
Qua snelheid zit je dus goed en hoef je niets te vrezen.
Als de rest van de scooter ook aan de eisen/regels voldoet, dan "fiets" je zo door de keuring heen.
Vergeet je de simpele dingetjes niet?
Linker spiegel, gele reflectoren links en rechts en een rode achter.
Geen scherpe delen/randen rondom.
Check vlak voor de keuring de verlichting nog even.
Dit zijn vaak de dingen die men over het hoofd ziet, maar die wel in orde moeten zijn.
Veel succes met de keuring...!!!
 
Qua snelheid zit je dus goed en hoef je niets te vrezen.
Als de rest van de scooter ook aan de eisen/regels voldoet, dan "fiets" je zo door de keuring heen.
Vergeet je de simpele dingetjes niet?
Linker spiegel, gele reflectoren links en rechts en een rode achter.
Geen scherpe delen/randen rondom.
Check vlak voor de keuring de verlichting nog even.
Dit zijn vaak de dingen die men over het hoofd ziet, maar die wel in orde moeten zijn.
Veel succes met de keuring...!!!
ahh top.

Dankjewel!!
 
Back
Top