zip 4t ratelend geluid

c.btp

Active Member
Goedenavond allen,

allereerst een fijne kerst gewenst allemaal.

Ik heb een probleempje met mijn piaggio zip 4t 2v, uit 2017. heeft 9,5k gelopen, al betwijfel ik na het zien van andere posts of dit klopt...

Wanneer de scooter stationair loopt, hoor ik een lichte ratel. Wanneer ik gas geef wordt dit erger.
Ik zal een filmpje bijvoegen.


Ik denk zelf dat dit de distributieketting is die uitgerekt is. Zou iemand dit kunnen bevestigen, en mocht dit niet zo zijn, wat zou het dan wel zijn en hoe zou ik dat kunnen checken/oplossen.

Ik hoor het graag!
 
Advertisement - register to remove this

9,5 k is vrij weinig om te denken aan een ketting. Soms is het iets kleins zoals het kapje van de choke, een hitteschild of een los schot in de uitlaat.
Zit de koelvin ook goed gemonteerd met die inkepingen van het ringetje?
 
kapje van de choke zat redelijk los, heb ik nu weer vastgezet. geluid is heel iets minder geworden maar nog steeds wel duidelijk aanwezig. hitteschild zit ook nog goed vast. koelvin ook goed gemonteerd.
 
Het klinkt inderdaad als de distributieketting. Je kan dit vrij makkelijk controleren door het kleppendeksel te demonteren en te voelen hoeveel speling er op de ketting en nokkenas tandwiel zit. Als je de schakels van het tandwiel los kan trekken en deze dus niet strak op het tandwiel zit moet hij vervangen worden. Daarnaast kan je aan de kettingspanner ook zien of de ketting uitgerekt is. Deze staat dan geheel uit.
 
Back
Top