Zip 4t probleem

Mishagp

New Member
Hallo. Ik heb een zip 4t met ca 4000 op de teller. Ik heb een probleem met de scooter.
Ik heb een brom cdi erop laten zetten, en af laten stellen zodat hij niet te hard loopt. ( 40 op teller)
Als ik te lang vol gas rijd wanneer hij warm is, gaat hij erg slecht optrekken. Het duurt heeel erg lang voordat hij dan weer op toeren is. Daarbij hoor ik hem op topsnelheid ook keihard tikken ( vrij onregelmatig) en het is mij opgevallen als ik hem op de standaard heb staan en vol gas geef, dan komt er zwarte rook uit de uitlaat.

Ik ben al naar 2 zaken geweest, en het is nog niet opgelost.. bougie is een keer vervangen naar een hogere hittegraad ( oude bougie was zwart van roet en droog) kleppen zijn gesteld verse olie etc.

Wat.kan dit zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Beste Mishagp,

Met de ervaring die ik heb opgebouwd hoop ik je correct advies te geven.
Ik vermoed dat het onregelmatige getik je kleppen zijn, ik heb dat persoonlijk ook gehad en nadat de kleppen correct afgesteld waren was het niet meer aanwezig het getik.

Over de zwarte rook je bent je ervan bewust dat er absoluut geen E10 getankt mag worden Altijd Euro 98 ookwel E5. op https://www.e10check.nl/ valt dit eenvoudig te controleren.

En als laatste het optrekken met een warme motor vanuit stilstand zou denk ik ook met de klepstelling te maken kunnen hebben.
Heb je wel een standaard piaggio 4t uitlaat want een sport uitlaat kan je optrek verslechteren.
 
Hoi lorenzo

De kleppen zijn de afgelopen periode al 2x Gesteld. 1x heb ik een grote beurt gehad, daarna ben ik naar een andere zaak geweest met het probleem, die hebben ze opnieuw gesteld.

E10 heb ik nooit getankt. Ik heb altijd e5 getankt, en sinds e10 er is alleen nog maar euro 98.

Ik heb een standaard uitlaat, die is Al 3x Vervangen geweest, omdat er elke keer een ratel in kwam. Nu is Dit weer het geval. Ikheb er alleen niet zo'n behoefte aan om de uitlaat te blijven vervangen.

Bedankt voor je reactie, hopelijk heb je nog tips.
 
Als ik te lang vol gas rijd wanneer hij warm is, gaat hij erg slecht optrekken. Het duurt heeel erg lang voordat hij dan weer op toeren is. Daarbij hoor ik hem op topsnelheid ook keihard tikken ( vrij onregelmatig) en het is mij opgevallen als ik hem op de standaard heb staan en vol gas geef, dan komt er zwarte rook uit de uitlaat


Blijkbaar word hij dan te warm door een te schrale sproeier afstelling.. Je rijd nou sneller dan 25km/u dus moet je ook de afstelling veranderen.
Sproeier 78 is wel wat je er minimaal erin wilt hebben als het een 2 valve zip is.
 
De kleppen zijn de afgelopen periode al 2x Gesteld.

Heb je dit laten doen? Of zelf?

Zwarte rook. kan ook te maken hebben met verkoolde demperwol

Wat is de Hitte graad van de bougie? Hoe hoger de graad des te minder goed word de zuiger door de cilinder heen gesmeerd.

Lijkt veel op een Warm loper.
 
Last edited:
Bedankt voor de reacties. Volgende keer als ik hem weg breng, zal ik aangeven dat ze een grotere sproeier moeten monteren. Toen ik de scooter net had, is er al eens een maatje groter gemonteerd. Durf niet te zeggen welke er nu precies in zit. En wellicht een andere cdi proberen.
 
Trouwens, de hittegraad van de bougie is als het goed is 9.
Dat is wel erg heet! Probeer eens een 6 of 7.

Mijn oude aerox had ook een 9. Continu warmlopers. Tot die zelfs niet harder ging dan 40km/u. Af laten koelen en toen ging die weer 100km/u.

Na een kwartiertje zelfde probleem. Enz. Enz. Warmlopers. (Niet te verwarren met een vastloper)
 
Dat is wel erg heet! Probeer eens een 6 of 7.

Mijn oude aerox had ook een 9. Continu warmlopers. Tot die zelfs niet harder ging dan 40km/u. Af laten koelen en toen ging die weer 100km/u.

Na een kwartiertje zelfde probleem. Enz. Enz. Warmlopers. (Niet te verwarren met een vastloper)

Koud zal je vast wel bedoelen. De graden gaan van warm naar koud. Dus 6 is warmer dan 7 en 9 is kouder dan 7.

Brom heeft standaard een 8. Maar een snor komt minder snel op werk temperatuur.. Dus een 7 zal dan ook wel mogen.
 
Back
Top