Zip 4T brom lage top

Goedemiddag
Ik rijd nu een jaar of 2 met een "Piaggio Zip 4T 45km" waarvan de top beetje laag is 40-43.

Omschrijving van mijn probleem:
  1. De brommer doet er ook wel aardig lang over om op die snelheid te komen. Ik zag gisteren bij het controleren van mijn sproeier dat mijn spruitstuk (rubber plastic ding van blok naar carb een scheur had en dat de olie te hoog op de pijlstok stond na de beurt van paar maanden terug.
De specificaties van mijn brommer:
  • Ik ben zelf als ik het goed heb 3de of 4de eigenaar
  • bouwjaar 2016
  • kmstand net onder de 7000
  • Cilinderinhoud is 50cc
  • brandstof is altijd e5 98 geweest
  • laatste beurt is paar maanden geleden geweest met (nieuwe olie, snaar lijkt nieuw, bougie (twijfel), had gevraagd om kleppen te stellen, maar hij vertelde me dat zips dat niet vaak hoeven) <- zit ook teveel olie in het blok toevallig gister gezien.
  • Luchtfilter is vervangen voor een van malossi
  • Carburateur sproeier 80
  • Witte drukveer koppeling
  • Omega goud trek veertjes
  • Rolletjes kan ik niet zien, staat niks op. Op de keukenweegschaal lijken ze ongeveer7 gram te zijn, maar die kan geen 7.1 lezen
Wat is er aan de brommer gedaan:
  • Begrenzer van begrenzer.nl type 1 (vorige eigenaar)
  • led koplampbulbje
  • varioring is eruit
Overige info:
  • Ik doe elke tankbeurt 25ml valve cleaner in de tank
  • Stationair loopt de brommer goed. Geen overmatige rare luchtjes of geluiden. Hij stottert ook niet bij wegrijden.
Ik las op het forum dat iemand hetzelfde probleem ongeveer had als mij over langzame optrek. topic
Hij heeft Malossi 6,1gram rollen, sproeier 80 en gele Malossi trekveren geplaatst en ging 2x ze snel optrekken.

Ik wil ook graag nieuwe olie, filter, trekveren, snaar, rolletjes plaatsen. Welke olie raden jullie aan? de Castrol 4T 5w40?

Mijn vraag is:
Welk gram rolletjes zou ik mee kunnen beginnen met sproeier 80 en omega goud trekveertjes? Ik heb nog nieuwe witte in verpakking, maar denk dat geel beter gaat zijn. Ik heb geen multivar maar zit er wel aan te twijfelen om er 1 te halen. Ik wil graag vanavond de bestelling doorzetten zodat ik binnenkort kan beginnen aan het herstellen.

En welke olie ik het beste kan pakken.

Ook zag ik soort van rood spul bij mijn koppeling/snaar. Het zat op de poelie waar de drukveer ingaat, maar dan aan de buitenkant waar de riem zit.
 
Advertisement - register to remove this

-Onbegrensd loopt hij max 43? Weet je zeker dat de afstandsbediening het nog goed doet? hoe hard loopt ie in de begrensde stand dan gezien het een bromfiets is?
-Spruitstuk gewoon vervangen. Je kunt testen op valse lucht met remreiniger/motorstart/deo maar het kost ook de wereld niet en zal uiteindelijk toch vervangen moeten worden. Die van mezoly en DMP zijn prima, tenzij je goedkoop een originele kan vinden.
-Wat betreft de rolletjes zou je wat lager kunnen gaan in gewicht maar 7gr is ook weer niet zo zwaar dat dit het probleem zal zijn. Wel zal hij waarschijnlijk wat sneller optrekken met lichtere rolletjes (rond de 6 gram).
 
-Onbegrensd loopt hij max 43? Weet je zeker dat de afstandsbediening het nog goed doet? hoe hard loopt ie in de begrensde stand dan gezien het een bromfiets is?
-Spruitstuk gewoon vervangen. Je kunt testen op valse lucht met remreiniger/motorstart/deo maar het kost ook de wereld niet en zal uiteindelijk toch vervangen moeten worden. Die van mezoly en DMP zijn prima, tenzij je goedkoop een originele kan vinden.
-Wat betreft de rolletjes zou je wat lager kunnen gaan in gewicht maar 7gr is ook weer niet zo zwaar dat dit het probleem zal zijn. Wel zal hij waarschijnlijk wat sneller optrekken met lichtere rolletjes (rond de 6 gram).
Bedankt voor je bericht, Onbegrenst gaat hij ongeveer 50 op de tellerbak wat via flitsmeister ongeveer 45 gps is onbegenst. Begrenst gaat hij 45 tellerbak. Maar ik dacht dus dat het aan de olie kan liggen en het gescheurde spruitstuk. Want het lucht/brandstof afstellen ging lastig met de begrenzer. Maar heb hem nu wel op legale snelheid staan. De olie is overigens wel teveel. Hij zit bijna 1.5x boven de max streep, dus zegmaar 8mm.

Ik rij er nu ook niet meer mee voordat ik de olie heb gewisseld, dus dacht om ook maar gelijk alles aan te pakken. Mijn huidige rollen zijn niet vlak, hebben wel een hele hele hele lichte vervorming als ik ze over een vlakke ondergrond laat rollen. Zou 6,8 gram rollen goed zijn voor mijn setup of toch de 7,2 of 6,5 van leovince.

Het spruitstuk wil ik dus vervangen kost 17 euro (origineel piaggio) ex pakking van 1,30 euro. Ik denk dat ik 7,4 gram rolletjes heb, zou 6.9
 
Ik heb de olie verwisseld, de rolletjes vervangen naar 6.5gr van malossi en een nieuw spruitstuk geplaatst. Nu rijd hij ongeveer 70 op de teller met lichte wind tegen. Ik voel wel lichte lucht bij de carburateur, weet niet wat dat zou kunnen zijn. Ik had de bovenkap wel los, en heb zo goed mogelijk de pakking terug gezet.
 
je oliepeil zou ook omhoog gekomen kunnen zijn door verdunning met benzine, hou nu je peil in de gaten, als het weer omhoog komt kan dat het zijn (en dan pas verder uitzoeken hoe dat komt) lucht die je voelt komt waarschijnlijk ergens uit je koelkap blazen, carb en spruitstuk zuigen als het goed is alleen maar.
 
je oliepeil zou ook omhoog gekomen kunnen zijn door verdunning met benzine,
Of door verkeert pijlen en de pijlstok er geheel in te draaien alvorens deze afgelezen wordt.

Er moet toch behoorlijk wat mis geweest zijn als de scooter na een beurtje plots 20 kmpu sneller rijdt en dit terwijl, na eigen zeggen, een paar maanden van te voren de scooter nog een beurtje heeft "genoten".

Ook de uitspraak, kleppen "stellen bij een Zip is niet vaak nodig" is mijns inziens een uitspraak van een onserieuze scooterzaak.
Het kan dan misschien wel waar zijn en hoeft ook niet bij elk beurtje maar klepspeling dient toch regelmatig gecontroleerd te worden.
 
Of door verkeert pijlen en de pijlstok er geheel in te draaien alvorens deze afgelezen wordt.

Er moet toch behoorlijk wat mis geweest zijn als de scooter na een beurtje plots 20 kmpu sneller rijdt en dit terwijl, na eigen zeggen, een paar maanden van te voren de scooter nog een beurtje heeft "genoten".

Ook de uitspraak, kleppen "stellen bij een Zip is niet vaak nodig" is mijns inziens een uitspraak van een onserieuze scooterzaak.
Het kan dan misschien wel waar zijn en hoeft ook niet bij elk beurtje maar klepspeling dient toch regelmatig gecontroleerd te worden.
Ik weet niet hoe of wat, maar toch is het waar. Ik heb verse olie + nieuw filter, + carburateur schoongemaakt + 6.5gr malossi rollen geplaatst. Hij ging eerst met heel veel moeite maar nu best wel vlot. Ik heb ook geen vertrouwen meer in die zaak, dus ga er geen worden meer aan vuil maken.

Alleen wil ik hem nog eens afstellen, maar bij welke schroef moet ik zijn? Want koud wilde hij moeilijk starten zonder gas bij. Warm is hij perfect en gaat hij 70 teller ~61gps vgm. (heb een blauwe aftermarket tellerbak???). Koud wil hij nog niet echt mee met het verkeer. Denk de lucht/brandstof schroef aanpassen. Als ik heb 2 slagen (luchtstelschroef) doe wat ik lees online dan valt hij uit bij koude start. Warme start start hij in 1 keer zonder moeite of gedoe. Klik en aan.
 
Back
Top