Zip 4t brom 2017 vonkt alleen met snor cdi

Rara

New Member
Goedenavond, ben hier nieuw dus moet nog even wijs worden uit hoe en wat.
Ik heb onlangs een Piagio Zip bromscooter overgenomen die niet start. Er zit een ducati grijze cdi op die niet vonkt. Nu heb ik een aantal gebruikte cdi,s kunnen proberen snor en brom. Nu is het vage aan heel het verhaal dat er bij de snor cdi,s wel een vonk komt, en bij de brom cdi,s niet. Bij 1 brom cdi starte de zip wel maar viel deze ook gelijk weer uit. En gelijk geen vonk meer. Ik heb toch een nieuwe brom cdi laten komen en die vonkt ook niet. Bij de snor cdi rijd de zip, alleen trekt ie natuurlijk voor geen meter. Heeft iemand een idee?
Ook zou ik graag de pick up, stator en spanningsregelaar willen doormeten( weet een klein beetje met een multimeter om te gaan). Dus als iemand kan vertellen welke waardes er bij welk component horen en als het kan op welke kabels ik de multimeter pennen moet houden, zeg ik vast erg bedankt.
Het is gelijk een beetje veel maar hopelijk wel voldoende.
Wat ik sowieso heb gedaan: accu goed opgeladen
nieuwe bougie
Nieuwe cdi
Voor de zekerheid een nieuw contactslot
Naar stand van het vliegwiel en merkje tandwiel gekeken voor timing.
Verlichting, knipperlichten enz werken allemaal.
Hopelijk heeft iemand een idee.
En anders heb ik een leuke uitdaging.
Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Toch een beetje vreemd want volgens mij zit er geen verschil in de elektrische bedrading van de ontsteking tussen een snor en brom.

Hoeveel draden zitten er aan de connector van de cdi en wat zijn de kleuren van deze draden?
 
Blauw/grijs=wisselspanning vanaf de stator voor het opladen van de condensator in de cdi
Groen= kill-draad wordt door het contacslot aan massa gelegd als het contact uitgeschakeld is/wordt.
Bruin = Pickupspoel
Zwart = massa
Onder aan deze post heb ik het elektrisch schema toegevoegd.
  • Meten met de multimeter op het laagst mogelijke Ohm-bereik voor elke draad.
  • Zwarte meetdraad aansluiten op de COM-aansluiting van de multimeter.
  • Rode meetdraad aansluiten op aansluitbus voor Ohm en Volt.
  • Contactslot uit met sleutel in je broekzak.
  • Trek de connector los van de cdi.
  • Zwarte meetpen op de minpool van de accu en laat deze daar aangesloten voor alle volgende metingen.
  • Rode meetpen op de zwarte draad van de cdi connector, nu moet je 0 Ohm meten echter in de praktijk komt die meestal neetrop 0,2 ~ 0,3 Ohm.
  • Rode meetpen op de bruine draad van de cdi connector , nu moet je tusen de 100 en 200 Ohm meten.
  • Rode meetpen op de blauw/grijze draad, hiervan weet ik niet precies de waarde maar bij vele scooters is dit tussen de 300 en 600 Ohm, wat dit bij Piaggio is weet ik niet precies.
  • Rode meetpen op de groene draad, nu moet je 0 Ohm meten echter in de praktijk komt die meestal neer op 0,2 ~ 0,3 Ohm.
  • Contact aan zetten en nogmaals met de rode meetpen op de groene draad meten, de weerstand moet nu oneindig worden en je zult bij de meeste multimeters OL of I in het display zien.
Verder even kijken naar de afstand van de pickupspoel tov het nokje op het vliegwiel, de afstand mag niet groter zijn dan 0,5 a 0,6 mm.piaggio_zip_fly_lx_liberty_4t_eldiagram.jpg
 
Daar ben ik weer. Hier de uitslag:
Op zwart gemeten 0 ohm
Op bruin gemeten 156,7
Op bl/gr gemeten 002 (hier klopt iets niet)
Op groen gemeten 0.14
En met contact op groen blijft de 1 staan.
Afstand van nokje vliegwiel ook niet te groot.
Dus voor nu klopt de waarde van blauw/grijs niet.
Post automatically merged:

Wat mij even opvalt aan de diagram die gestuurd hebt, is dat de groene en de grijs/blauwe draad hier anders zitten dan bij mij. Omgedraaid
 
Last edited:
Wat mij even opvalt aan de diagram die gestuurd hebt, is dat de groene en de grijs/blauwe draad hier anders zitten dan bij mij. Omgedraaid
Hier moet je niet te zeer naar kijken, dit is een draadschema, de volgorde zoals het getekend is, is niet de volgorde zoals het in de connector zit, dit komt zo toevallig goed uit om het overzichtelijk te tekenen.

Op bl/gr gemeten 002 (hier klopt iets niet)
Tja, dat is de vraag, bij piaggio is de AC stator toch iets anders dan bij de gebruikelijke scooters met een AC-CDI.
De wisselspanning voor de cdi wordt bij Piaggio namelijk ook gebruikt voor de verlichting dus waarschijnlijk is deze spanning niet zo hoog als bij andere merken en wordt deze verhoogd middels elektronica in de cdi zelf.

Andere merken dan Piaggio maken gebruik van 2 soorten, spoelen spoelen met een dikkere draad en een lage spanning voor de verlichting en het leveren van inputspanning aan de 12V spanningsregelaar.
Verder 1 of 2 geisoleerde spoelen met zeer dunne draad en een hoge spanning voor het laden van de condensator in de cdi.

Helaas heb ik geen servicemanual van jouw Piaggio maar ik denk dat deze grijs/blauwe draad ook niet zo'n hoge spanning aflevert en dus gelijk is aan een lichtspoel van een scooter van een ander merk en dan kloppen die 2 Ohm wellicht wel.
Maar misschien kan iemand van het forum die de beschikking heeft over een service manual van de Piaggio Zip 4T even bijspringen met de juiste gegevens van deze spoel (weerstandswaarde of spanning bij een bepaald toerental)

Voor de rest van de metingen ziet alles er goed uit.
 
Ik kan er dus vanuit gaan dat de stator en pick up goed zijn?
Dan is en blijft het dus een raadsel waarom de zip wel loopt op een snor cdi.
 
Nou , schiet mij maar lek. Vandaag nog een keer alles los gehad en opnieuw gemonteerd. De nieuwe cdi aangesloten en start gewoon. Wat het is geweest weet ik niet. Maar voor nu zijn we blij. Bedankt voor de info Sparky. En hopelijk blijft de zip het doen. Anders weet ik waar ik moet zijn.
 
Ik vond het al raar want zoals reeds gezegd, in de elektrische installatie zit er geen verschil tussen snor en brom.
Het zou hooguit kunnen zijn dat de ene cdi iets gevoelinger is dan de andere maar je had al diverse brom cdi's geprobeerd.
Even goed de cdi connector bekijken misschien dat er toch iets los in zit of geen goed contact maakt want naar ik aanneem is dit het enige wat je aangeraakt hebt met het wisselen van de cdi's.

In iedergeval fijn dat het is opgelost en dat je het ook even laat weten want dit is niet zo evident tegenwoordig.

Veel plezier met je Scoot.
 
Back
Top