Ricardo2

New Member
ik heb een vraag, ik heb nu al een tijdje een zip 4t 80cc. het vorige blok was kapot gegaan, heb daardoor op marktplaats een ander kaal blok gekocht en alles over gezet. hij startte hierna gelijk heb er 4a5 kleine rondjes mee gereden van 200 meter max. ik wou wat verder gaan rijden (ongeveer 3 uur later) ik bevond onderweg wat problemen met de scooter. ik voelde hem om de 2a4 min een dip geven, z'n gevoel als of die afremt. ik had er al een slecht gevoel over maar ben toch door gereden. ik dacht bij me zelf dat het misschien aan het mengsel ligt omdat het natuurlijk een ander blok is. na circa 15km bij een stoplicht wou ik wegrijden hij wou bijna niet vooruit komen en hoorde hem flink verzuipen dacht dat dat wel zou op houden als ik gewoon gas door gaf, maar een stukje verder 50meter maakte hij gekke geluiden waardoor ik hem gelijk heb uitgezet en er kwam een spuit uit de uitlaat van lucht zeg maar. ik startte hem daarna weer elektrisch waardoor die heel onregelmatig stationeer liep en zodra ik gas gaf die 2sec probeerde op de toeren te komen maar daarna weer uitviel, heb dit nog 3x geprobeerd waarna ik het opgaf. ik had op het moment ook toevallig geen gereedschap bij me waardoor ik nergens kon kijken. ik heb hem een week later langs de weg kunnen ophalen met iemand die met me mee wou rijden. dat was rond 22 dec. tot nu toe doet hij het nog steeds niet en heb alles nagekeken waaronder, carb, ontsteking, overbrenging, benzinekraan, cilinderkop, cilinder met zuiger, cdi, bougie heb er ook een nieuw spruitstuk opgezet met de gedachte dat die valse lucht trok, want de bougie was elke dat ik hem los had zwart. dit heeft het probleem niet verholpen. hij heeft wel zn 4x normaal weer gedaan maar als je dan gas weer loslaat en weer probeert doet het zelfde alsof die verzuipt en dat blijft dat voor paar seconden of zelfs langer doorgaan tot die uitvalt. dacht zet hier maar een bericht wat dit forum heeft me vaak geholpen om problemen op te lossen. misschien weten jullie iets wat ik kan proberen.

hier wat meer info over de scooter zelf:

piaggio zip 80cc 4t2v bouwjaar 2008
gemixte rollen van 6g en 10g waardoor 8g
witte malossi drukveer
malossi groene trek veren als het goed is
sproeier 80 ik weet is best klein alleen liep het beste hierop en had een mooie bougie kleur koffiebruin
luchtschroef anderhalf
kleppen 0,10 inlaat/uitlaat 0,15
malossi lucht filter element
originele luchtfilter zonder gaten of iets ontbrekend
nieuwe pakkingen bij de cilinder en cilinderkop
nieuwe olie castrol 5w40 racing oil
nieuw spruitstuk
nieuwe nokkenas van naraku sportief

reden dat het vorige blok is kapot gegaan de nokkenas die erin zat was afgebroken geen idee hoe dat zou zijn gebeurd maar daarom de nieuwe wou hem daarna weer startte maar startte niet dus heb een ander blok gekocht

sorry voor het lange bericht maar probeer zo duidelijk mogelijk te zijn
 
Advertisement - register to remove this

ik heb een vraag, ik heb nu al een tijdje een zip 4t 80cc. het vorige blok was kapot gegaan, heb daardoor op marktplaats een ander kaal blok gekocht en alles over gezet. hij startte hierna gelijk heb er 4a5 kleine rondjes mee gereden van 200 meter max. ik wou wat verder gaan rijden (ongeveer 3 uur later) ik bevond onderweg wat problemen met de scooter. ik voelde hem om de 2a4 min een dip geven, z'n gevoel als of die afremt. ik had er al een slecht gevoel over maar ben toch door gereden. ik dacht bij me zelf dat het misschien aan het mengsel ligt omdat het natuurlijk een ander blok is. na circa 15km bij een stoplicht wou ik wegrijden hij wou bijna niet vooruit komen en hoorde hem flink verzuipen dacht dat dat wel zou op houden als ik gewoon gas door gaf, maar een stukje verder 50meter maakte hij gekke geluiden waardoor ik hem gelijk heb uitgezet en er kwam een spuit uit de uitlaat van lucht zeg maar. ik startte hem daarna weer elektrisch waardoor die heel onregelmatig stationeer liep en zodra ik gas gaf die 2sec probeerde op de toeren te komen maar daarna weer uitviel, heb dit nog 3x geprobeerd waarna ik het opgaf. ik had op het moment ook toevallig geen gereedschap bij me waardoor ik nergens kon kijken. ik heb hem een week later langs de weg kunnen ophalen met iemand die met me mee wou rijden. dat was rond 22 dec. tot nu toe doet hij het nog steeds niet en heb alles nagekeken waaronder, carb, ontsteking, overbrenging, benzinekraan, cilinderkop, cilinder met zuiger, cdi, bougie heb er ook een nieuw spruitstuk opgezet met de gedachte dat die valse lucht trok, want de bougie was elke dat ik hem los had zwart. dit heeft het probleem niet verholpen. hij heeft wel zn 4x normaal weer gedaan maar als je dan gas weer loslaat en weer probeert doet het zelfde alsof die verzuipt en dat blijft dat voor paar seconden of zelfs langer doorgaan tot die uitvalt. dacht zet hier maar een bericht wat dit forum heeft me vaak geholpen om problemen op te lossen. misschien weten jullie iets wat ik kan proberen.

hier wat meer info over de scooter zelf:

piaggio zip 80cc 4t2v bouwjaar 2008
gemixte rollen van 6g en 10g waardoor 8g
witte malossi drukveer
malossi groene trek veren als het goed is
sproeier 80 ik weet is best klein alleen liep het beste hierop en had een mooie bougie kleur koffiebruin
luchtschroef anderhalf
kleppen 0,10 inlaat/uitlaat 0,15
malossi lucht filter element
originele luchtfilter zonder gaten of iets ontbrekend
nieuwe pakkingen bij de cilinder en cilinderkop
nieuwe olie castrol 5w40 racing oil
nieuw spruitstuk
nieuwe nokkenas van naraku sportief

reden dat het vorige blok is kapot gegaan de nokkenas die erin zat was afgebroken geen idee hoe dat zou zijn gebeurd maar daarom de nieuwe wou hem daarna weer startte maar startte niet dus heb een ander blok gekocht

sorry voor het lange bericht maar probeer zo duidelijk mogelijk te zijn
Beter te veel info dan te weinig!
- naar mijn ervaring is sproeier 80 prima bij een 80 cc, maar de meesten zo lees ik, zitten vaak wat hoger.
- een zwarte bougie wijst op een te rijk mengsel of slecht functionerend ontstekingsmechanisme. En niet op een te arm mengsel.
- verzuipt ie de hele tijd? Een Malossi luchtfilter-element is dan wel van Malossi, maar is misschien de boosdoener. Of reed je oude blok goed met dit luchtfilter-element?
- je kan zeggen dat ie verzuipt bij gas geven, maar denk ook aan dat ie niet 'oppakt' omdat je ontsteking kuren is gaan vertonen. Kan er met het wisselen van het blok iets misgegaan zijn? Heb je het zelf gedaan?
- probeer even een andere bougie, of een nieuwe. Is de bougie kap ok, en lekt er nergens stroom weg tussen de bobine en de bougie? Wanneer er een rare spuit uit de uitlaat komt, zou dit ook kunnen wijzen op ontstekingsproblemen: vonken op het verkeerder tijdstip.
- heb je wel eens een nokkenas van een Zip gezien? Misschien bedoel je het anders, maar als je zegt dat je oude nokkenas gebroken was, mag je mij een foto laten zien.
- wanneer je nokkenas echt gebroken is, moeten daar erg grote krachten voor bezig zijn geweest. De nokkenas is sterker dan je cilinderkop, dus die zou goed beschadigd kunnen zijn. Een scheurtje ergens.. Of heb je een andere cilinderkop gemonteerd?
- tenslotte is er ook de kwestie van het op tijd zetten van de nokkenas via de aandrijvende ketting, en de merktekens op het nokkenastandwiel en het vliegwiel beneden. Al staat dat maar 1 tandje verkeerd, dan loopt ie al slecht, of nauwelijks, of niet, of kleppenslade. Je hebt er weinig mee kunnen rijden, maar was het vermogen in orde, of al slecht?
- Morgen verder...
 
heb het malossi element gemonteerd op het vorige blok daar reed hij beter op. ik heb het blok zelf verwisseld en alles overgezet. hoe het vorige blok de nokkenas afgebroken zou hebben geen idee. hij reed normaal de avond daarvoor had hem thuis voor neer gezet, volgende dag in de avond wou ik hem starten en na 1x de start motor normaal te horen werd die opeens heel licht en snel. ik heb nog proberen te kicken maar hij ging maar niet aan. de cilinderkop opengemaakt, het tandwiel wat op de nokkenas zit viel er af met een stuk van de nokken as nog eraan vast. heel bizar vond ik dit, in de carter was de bendix eruit geschoten dat gebeurde elke keer als ik hem elektrisch probeerde te starten. nieuwe nokkenas gekocht erin gezet maar startte nog steeds niet. ik heb 3 bougies geprobeerd. ontsteking zag er goed uit die had ik al nagekeken met het over zetten en eergisteren nog een keer. over het vermogen was het apart hij leek later op te trekken dan eerst. omdat het een ander blok is leek het me handig eerst even wat te rijden ermee dan de rest afstellen als er nog problemen zeg maar zijn. ik ga kijken of ik daar nog een foto van heb. misschien handig om te weten geen idee of het met elkaar te maken heeft. ik heb een zwaar ongeluk ermee meegehad waardoor ik hem al moest over bouwen naar een ander frame, toen ik hem gemaakt had reed die 2weken en dat brengt ons tot dit. ik zal zo fotos daarvan proberen te sturen zodat je een beeld kunt krijgen. dank u wel voor het bericht hoop hierbij goed geïnformeerd te hebben.
Post automatically merged:

Screenshot_20230106-143652_Gallery.jpgScreenshot_20230106-143305_Gallery.jpgScreenshot_20230106-143549_Gallery.jpg
 
Last edited:
heb het malossi element gemonteerd op het vorige blok daar reed hij beter op. ik heb het blok zelf verwisseld en alles overgezet. hoe het vorige blok de nokkenas afgebroken zou hebben geen idee. hij reed normaal de avond daarvoor had hem thuis voor neer gezet, volgende dag in de avond wou ik hem starten en na 1x de start motor normaal te horen werd die opeens heel licht en snel. ik heb nog proberen te kicken maar hij ging maar niet aan. de cilinderkop opengemaakt, het tandwiel wat op de nokkenas zit viel er af met een stuk van de nokken as nog eraan vast. heel bizar vond ik dit, in de carter was de bendix eruit geschoten dat gebeurde elke keer als ik hem elektrisch probeerde te starten. nieuwe nokkenas gekocht erin gezet maar startte nog steeds niet. ik heb 3 bougies geprobeerd. ontsteking zag er goed uit die had ik al nagekeken met het over zetten en eergisteren nog een keer. over het vermogen was het apart hij leek later op te trekken dan eerst. omdat het een ander blok is leek het me handig eerst even wat te rijden ermee dan de rest afstellen als er nog problemen zeg maar zijn. ik ga kijken of ik daar nog een foto van heb. misschien handig om te weten geen idee of het met elkaar te maken heeft. ik heb een zwaar ongeluk ermee meegehad waardoor ik hem al moest over bouwen naar een ander frame, toen ik hem gemaakt had reed die 2weken en dat brengt ons tot dit. ik zal zo fotos daarvan proberen te sturen zodat je een beeld kunt krijgen. dank u wel voor het bericht hoop hierbij goed geïnformeerd te hebben.
Post automatically merged:

View attachment 68190View attachment 68188View attachment 68189
Ziet niet fijn uit. Misschien mag je blij zijn dat je nog kan lopen?

- kan het zijn dat je kabelboom ergens aan de voorkant dan, beschadigd is? Deden alle lichten en dergelijke het na het overzetten? Ook je gelijkrichter/spanningsregelaar die vlakbij de claxon zit zou beschadigd kunnen zijn. Op zich hoeft dat niet veel uit te maken, want de stroom voor de bobine/cdi wordt door het vliegwiel en stator opgewekt, maar wie weet zorgt een onzichtbaar lekje in de gelijkrichter/spanningsregelaar of in een van de draden die daar uitkomen, vandaan gaan, wel voor een uitzetten van de motor. Maar erg waarschijnlijk is het niet.
- Is het zeker dat je brandstof toevoer goed is? Dat wil zeggen, zijn de slangetjes die naar de carburateur en inlaatspruitsuk gaan goed aangesloten? En check eens of de benzine blijft stromen wanneer jij aan het vacuum slangetje blijft zuigen. Als het goed is krijg je geen benzine binnen. Is de carburateur lang buiten werking geweest?
- wanneer je motor nu nog in elkaar zit, kijk dan of je dan de compressie echt kan meten, door zo'n ding te lenen of toch te kopen. Het is een instrument waar je nog jaren plezier van kan hebben.
- ga desnoods met je zuiger-cilinder-cilinderkop naar een motoren-revisie bedrijf met de vraag of ze een check willen doen, ook op de vlakheid van de cilinderkop, wanneer je niet goed weet waar op te letten.
- Heb je al een plan?
 
dankjewel voor je bericht, mijn excuses voor het late reactie. ik ben zeker blij dat ik nog kan lopen, heb een paar weken met abnormale rugklachten op bed gelegen. ik ben er vandaag mee bezig geweest iets wat ik ben vergeten te zeggen wat wel cruciaal is. toen ik het ander blok eronder had gezet heb ik er nieuwe olie in gedaan. na dat die kapot was gegaan zeg maar, checkte ik thuis toen ik hem had opgehaald weer de olie en die was opeens heel erg leeg rond de 1-4 wat er oorspronkelijk in zat. ik heb verder online gekeken en het zou aan de klep seal kunnen liggen ik heb die besteld en erin gezet. morgen ga ik het blok weer in elkaar zetten en hoop ik dat die het doet, anders zou ik het echt niet meer weten ik heb alles voor de rest nagekeken wat u opnoemde. ik laat het morgen weten.
 
Nou voor de gene die dit leest met misschien het zelfde probleem. het lag aan de klepseal die was lek daarom slurpte die ook zoveel olie. En kwam die niet vooruit, hij rijd weer en trekt als een raket op. Nu weer wachten op het volgende probleempje xD.
Post automatically merged:

En jeroen dankjewel voor de hulp en aandacht
 
Goed nieuws man!
Omdat je doorgezet hebt.
Ook omdat je het op het forum hebt besproken en zo duidelijk is geworden hoe groot de rol van een lekkende klepseal kan zijn.
Zelf dacht ik aan vermindering van olie verbruik, maar er wordt ook meer mengsel naar binnengezogen, in plaats van olie, waardoor ie weer goed loopt.
Wanneer het probleem nu vrij snel weer terugkomt, wat natuurlijk niet te hopen is, zou het ook kunnen zijn dat de speling tussen de klepgeleider en de klepsteel te groot is geworden. En dan de klepseal 'uitlubbert'
Ok, lekker rijden! (tussen de buien door)
 
Back
Top