Zip 4t 3v geluid

Wat zeg jij nou

Als er 2 merken zijn die ongeveer op elk gebied zich hebben bewezen zijn het wel Malossi en Polini....

Maar ik weet nu nog steeds niet of er iets krom is. Want je kan schuren tot je een ons weegt maar kromme of versleten onderdelen moeten vervangen worden en niet gesmeerd voor nog maar weer een ronde denken en lijken.

Denken laat je aan een paard over, en lijken zijn dode mensen.

Want er word hier zoals altijd weer veel geroepen door allemaal mensen die alles wel weten maar geen oplossing aandragen en blijkbaar hun scooter met schuurpapier repareren en ondertussen de 2 grootste namen in scootertunen ff afbranden en met 1 of ander
Aliexpress merk wat volgens jullie veel word en dus maar goed is.

Drugs word ook veel gebruikt is dat ook meteen goed, om ff een voorbeeld te noemen.

Xmd heb ik nog nooit van gehoord maar gaat schijnbaar redelijk langee Malossi doet zo maar wat haha en Polini ook...

Over je versleten rollen na 1500km vol gas, zullen wel verleerd om in een vieze of versleten vario zitten
rolletjes zitten gewoon goed in de vario.
Vario heb ik 2k km geleden schoongemaakt en is ongeveer 8k km oud
 
Zojuist de vario en de koppeling eraf gehad zie geen rare of kapotte dingen in de vario en koppeling.
koppeling segmenten opgeschuurd en schoongemaakt gelijk nieuwe vsnaar+rolletjes gemonteerd geluid is er NOG steeds.
Is het normaal dat er op de achter as waar de koppeling opzit een kleine speling inzit?
Zoja nog meer tips waar ik moet zoeken?
Zie onderstaand filmpje voor de speling
 
Last edited:
Om t even wat duidelijker te maken waar het misschien aan zou kunnen liggen zet ik alles waar ik zo snel even op kan komen even in een korte lijst.

Rollen
v-snaar
variogeleiders
koppeling
klepspeling/timing
olie op pijl, schoon en altijd tijdig vervangen.


Omdat het geluid begint rond de tijd dat de vario begint te werken zou ik denken dat het hier aan ligt. Zitten hier nieuwe geleiders in?
 
Om t even wat duidelijker te maken waar het misschien aan zou kunnen liggen zet ik alles waar ik zo snel even op kan komen even in een korte lijst.

Rollen
v-snaar
variogeleiders
koppeling
klepspeling/timing
olie op pijl, schoon en altijd tijdig vervangen.


Omdat het geluid begint rond de tijd dat de vario begint te werken zou ik denken dat het hier aan ligt. Zitten hier nieuwe geleiders in?
Rollen, vsnaar zojuist vervangen.
Heb de kleppen vorige week gesteld (daarvoor was geluid al aanwezig dus hier ligt het niet aan).
Olie altijd netjes op tijd vervangen (vaak zelfs eerder dan nodig)
Koppeling zojuist nagekeken en op geschuurd.
Variogeleiders zien er goed uit maar heb nog een nieuw setje liggen dus zal deze er ook nog even opzetten.
Variateur+variobus schoongemaakt.
Carter van binnen schoongemaakt.


Zal zometeen nog even een update plaatsen na het plaatsen van nieuw setje variogeleiders.
 
Ik heb even op mijn favoriete website gekeken en vond onderstaand filmpje. ;)
Er hoort inderdaad wat speling op te zitten hoeveel zegt deze meneer niet. ( rond de 26ste en 27ste minuut )
Toch heb ik de indruk dat de koppelingsbel ergens tegenaan loopt op Glenn's filmpje lijkt het alsof de schoolbel af gaat.
@Glenn123 , zitten nog alle pasbussen in de carterkap en weet je zeker dat het lagertje in je carterkap zelf, die zorgt voor extra stabiliteit van deze as, niet uit gehobbeld is?

 
Ik heb even op mijn favoriete website gekeken en vond onderstaand filmpje. ;)
Er hoort inderdaad wat speling op te zitten hoeveel zegt deze meneer niet. ( rond de 26ste en 27ste minuut )
Toch heb ik de indruk dat de koppelingsbel ergens tegenaan loopt op Glenn's filmpje lijkt het alsof de schoolbel af gaat.
@Glenn123 , zitten nog alle pasbussen in de carterkap en weet je zeker dat het lagertje in je carterkap zelf, die zorgt voor extra stabiliteit van deze as, niet uit gehobbeld is?


Zojuist nogmaals de carterkap verwijderd en het lager in de carterkap gecheckt hij loopt super soepel alleen zie ik op de koppelingsbel wel iets geks zie foto ook is het vrijscherp.
 

Attachments

  • 20211001_184905.jpg
    20211001_184905.jpg
    225.1 KB · Views: 15
Zou het niet in de uitlaat / hitteschild / trillende flens of valbeugels kunnen komen. Of het rekje achterop? Is de uitlaat aan de zijkant strak genoeg aangedraaid? Met zo'n jonge scooter zal het wel iets vrij eenvoudigs zijn zoals bovenstaand.
 
Zou het niet in de uitlaat / hitteschild / trillende flens of valbeugels kunnen komen. Of het rekje achterop? Is de uitlaat aan de zijkant strak genoeg aangedraaid? Met zo'n jonge scooter zal het wel iets vrij eenvoudigs zijn zoals bovenstaand.
Uitlaatbouten aan de zijkant zitten goed vast en het hitteschild ook zal morgen eens de flens op de cilinder checken
 
Zit hem vrijwel zeker in de vario en een kromme krukas lijkt me sterk op 12k 2019.
En waarom lijkt het je sterk dan? Alles kan kapot, er zijn geen momenten dat een krukas denkt over 2000 km sloop ik dit blokje en jullie maar zoeken. Kan natuurlijk ook 100000 km goed gaan maar een kromme krukas heb je in 2 sec gezien. Maar we nogsteeds niet of er al naar is gekeken maar ondertussen gaat het over rollenslijtage omdat dat een goedkopere oplossing zou zijn ofzo?

Zal mijn visie op de kromme krukas en het niet altijd horen van het geluid en die is alsvolgt

Je begint met gas geven en je vsnaar ligt onderin de vario en bovenaan in de achterpoulies.
Nu hoor je niks raars.

Je gaat gas geven en na een paar seconden, dus wanneer je snaar hoger in de vario en lager in de poulies komt te liggen.
En daar is het geluid ineens. Precies op een punt waar de kracht op de krukas toeneemt vanwege de spanning van de snaar en de extra toeren.

Lijkt mij een vrij logish idee, nog niet zo gek he.

De geboorde gaten op je koppelings huis zijn om het spul een beetje te balanceren. Dat is niets raars
 
En waarom lijkt het je sterk dan? Alles kan kapot, er zijn geen momenten dat een krukas denkt over 2000 km sloop ik dit blokje en jullie maar zoeken. Kan natuurlijk ook 100000 km goed gaan maar een kromme krukas heb je in 2 sec gezien. Maar we nogsteeds niet of er al naar is gekeken maar ondertussen gaat het over rollenslijtage omdat dat een goedkopere oplossing zou zijn ofzo?

Zal mijn visie op de kromme krukas en het niet altijd horen van het geluid en die is alsvolgt

Je begint met gas geven en je vsnaar ligt onderin de vario en bovenaan in de achterpoulies.
Nu hoor je niks raars.

Je gaat gas geven en na een paar seconden, dus wanneer je snaar hoger in de vario en lager in de poulies komt te liggen.
En daar is het geluid ineens. Precies op een punt waar de kracht op de krukas toeneemt vanwege de spanning van de snaar en de extra toeren.

Lijkt mij een vrij logish idee, nog niet zo gek he.

De geboorde gaten op je koppelings huis zijn om het spul een beetje te balanceren. Dat is niets raars
Hoe kan je dit goed checken?
Je had het in je vorige bericht over even draaien snap niet helemaal wat je bedoelt.
 
Makkelijkste is ff starten en dan je carterkap eraf halen. Pas op voor je vingers want zo'n halfpoulie tegen je vinger is geen pretje kan ik je vertellen. Gewoon stationair laten draaien dan zie je het echt wel als deze krom is. En als je dan met gasgeven gelijk een beetje probeert te kijken bij je overbrenging of je misschien wel iets ziet aanlopen of wat dan ook.
 
ja daar hoort speling op te zitten. Daarom zit er in de carterkap ook een glijlager. Hier zou ik ook wat vet in smeren
Naar mijn idee niet, heb toen me vertandings deksek voorzien van een nieuwe lager, via de oven en vriezer techniek, en nu 0 speling erop, daarvoor kon ie behoorlijk heen en weer zelfs met nieuwe lagers, alleen veel mensen tikken die as erin bij de deksel zo sloop je de lager die erin zit
 
Naar mijn idee niet, heb toen me vertandings deksek voorzien van een nieuwe lager, via de oven en vriezer techniek, en nu 0 speling erop, daarvoor kon ie behoorlijk heen en weer zelfs met nieuwe lagers, alleen veel mensen tikken die as erin bij de deksel zo sloop je de lager die erin zit
Klopt het dat er geen pakking tussen de deksel zit.
Maar vloeibare pakking?
 
Naar mijn idee niet, heb toen me vertandings deksek voorzien van een nieuwe lager, via de oven en vriezer techniek, en nu 0 speling erop, daarvoor kon ie behoorlijk heen en weer zelfs met nieuwe lagers, alleen veel mensen tikken die as erin bij de deksel zo sloop je de lager die erin zit
Hij komt zo uit de fabriek dus zou vast wel goed genoeg zijn
 
Last edited:
Back
Top