Zip 4 takt start niet meer (al veel geprobeerd...)

Razortje

Well-Known Member
Hallo allemaal,

Mijn scooter deed het perfect, niets aan de hand en ineens start hij niet meer.

Wat heb ik al geprobeerd/gecontroleerd:

- bougie vervangen
- heb vonk bij bougie
- heb ook vonk bij bougiekabel (wanneer je bougiedop eraf draait, en tegen massa aan houd)
- Heb geprobeerd te starten met luchtfilter eraf, en remreiniger erin spuiten (geen één enkel plofje!)
- Distributie/nokkensas nagekeken, = prima
- Compressie goed
- Heeft niet met regen/vocht te maken (staat al een week binnen en blijft het maar niet doen)



1) Kan het zijn dat hij dus wel vonkt, maar op een verkeerd tijdstip? Dus grondplaat verschoven? Of is dit niet verstelbaar bij een Zip 4 takt?


Ik snap er echt niets van. Wanneer je remreiniger in luchtfilter spuit, en je een vonk hebt... dan moet hij in ieder geval reageren door een of meerdere plofjes te geven... toch?
Lijkt me misschien toch een ontstekingsprobleem maar zolang ik gewoon een goede vonk zie moet dat ook verder goed zijn toch?


- Ik ga nog even goed nakijken of hij benzine krijgt, maar daar ben ik wel van overtuigd (leg hieronder uit waarom)
- stekkers heb ik ook nagekeken en vochtprobleem is er niet. (sowieso heb ik de mogelijke plekjes doorgeblazen dus droog zou het sowieso nu moeten zijn)
- En heb in het verleden veel problemen gehad met een andere 4takt zip met vocht. Dus weet waar de knelpunten zitten en hoe de motor daarop reageert (maar nu is het iets anders)

- Zwakke vonk is het denk ik ook niet, want dat kan je controleren (heb ik mij laten vertellen) door je bobine kabel (dus bougiedop eraf draaien) 1~1,5cm van een massapunt af te houden. Als de vonk dan nog steeds overspringt is je vonk nagenoeg goed (zeker bij elektrische start waarbij de spanning voor de ontsteking ook nog eens iets zakt..), en de vonk sloeg bij mij dus goed over.

- Het vreemde was, dat ik de oude bougie er eens een keertje uit gehaald had, de elektrode ietswat naar binnen had getikt, en dat de scooter toen ineens perfect startte!
Dus 15min stationair laten draaien, en toen 10 min gereden... ging ook perfect... niets aan de scooter te merken!
En toen van het ene op het andere moment stopte hij er weer mee (en sinds toen, 4 dagen al, heb ik hem niet meer kunnen starten)

En het was kurkdroog dus regen/plassen e.d. waren niet de oorzaak.
 
Advertisement - register to remove this

als hij GOED vonkt en je er remmenreigeger inspuit en hij reageert niet heb je meestal ''motorschade'' vaker voorkomend probleem is dat een van de kleppen lekt
 
Oowh ok, en hoe kan ik dat controleren?

Kleppen stellen ga ik dan wel doen, maar had het juist niet echt in die hoek gezocht omdat het zo plotseling was waardoor ik dacht dat het iets elektronisch moest zijn.

En compressiemeter heb ik niet, maar is dat per se nodig om dingen te kunnen uitsluiten?
Of kan ik die ook op een andere manier zien/controleren?

Bedankt voor de reactie alvast!
 
Weet niet zeker of het bij een 4T ook kan, maar een klein dopje benzine in de kop gooien, bougie erin en starten.

Start hij dan wel, krijgt ie geen benzine.

Echter heb ik dit alleen bij 2T gehoord/gedaan, dus weet niet of het voor 4T ook werkt.
 
Ja klopt, dit is een goede manier om iets uit te sluiten.
Ik doe het altijd met een schroevendraaier door het bougiegat steken.
Dan benzine over je schroevendraaier gieten. Veel ervan valt ernaast maar een gedeelte stroomt via de steel zo het bougiegat in, genoeg voor 1 of enkele plofjes.

Maar helaas, dit heb ik al geprobeerd dus dit werkt niet. Hoop dat iemand nog andere tips heeft?
 
een heel heel klein scheutje remvloeistof mee laten zuigen door de vacuuem aansluiting van het spruitstuk.

dan even doorstarten mocht hij dan nog niet starten even een paar uurtjes laten staan. als hij dan wel start de motor heel warm rijden want dan zijn warschijnlijk je kleppen verkoold. (lekken)
 
Luchtfilter eraf halen, vol gas houden, wat remreiniger door de carburateur spuiten en starten. Mocht dit niet werken kun je nog lucht in de carburateur blazen met een compressor tijdens starten. Hierdoor maak je het mengsel heel arm waardoor het erg vluchtig word.

Maar of TS er nog wat aan heeft weet ik niet.
 
Back
Top