Zip 4 takt 50cc gaat niet sneller dan 60 km/h

Goeiemiddag allemaal,
ik heb een piaggio zip 4 takt uit 2011 die paar maanden geleden van snor naar geel kenteken is omgekeurd. Verder zit er een malossi multivar in, vario ring eruit, 6,5 gram rolletjes en een gele doorgezaagde cdi in. Maar ik heb een probleem. De scooter gaat niet sneller dan 60 km/h terwijl vrienden van mij met dezelfde setup rond de 75/80 gaan. Mijn scooter heeft altijd goeie onderhoud gehad. Weet iemand wat er mis is dat hij zo sloom gaat?
 
Advertisement - register to remove this

Ik ben geen tuner en weet ook niet of onderstaand op jouw scooter van toepassing is maar bij sommige merken zit er tussen een snor en een brom verschil in de eindoverbrenging.
Maw zit er een andere tandwielverhouding in de eindoverbrenging.

Dit zou je even kunnen vergelijken met een scooter van 1 van je vrienden.
Hiervoor zet je de scooters op de middenbok, haalt de carterkap eraf .
Draait het wiel in de stand dat de ventiel het kortst bij de grond staat en zet eventueel een krijtstreepje op de vloer/stoep/straat en op de koppelingsbel.
Daarna draai je met de hand aan de koppelingsbel en telt het aantal omwentelingen die je draait met de koppelingsbel totdat de ventiel weer gelijk staat met het streepje op de vloer/stoep/straat.
 
ja zeker, windstil 75/76 en windje mee gaat hij wel naar de 80/82. Gister gingen we rondje rijden een hij ging met een vriend achterop wind mee 78. geen idee hoe maar dat wil ik ook
gaat mij meer om de 50 cc dan om de snelheid. die 50 cc geloof ik niet. (en ik niet alleen)
maar stel dat dat zo is: was dat óók eerst een snor-zip? (zo nee heeft ie misschien andere vertanding) of heeft hij misschien een 4v en jij een 2v?
ik weet overigens ook dat banden(spanning) een wereld van verschil kunnen maken: met de éne set winterbanden haalde ik in een auto van me (stationcar met 2 liter, 136 pk) nèt 165, was het gewóón op, met een ander merk, ook gebruikte winterbanden liep ie fluitend naar de 180 door (en dáár vond ìk het mooi, op de afsluitdijk). verder niets aan veranderd tussendoor. bij scooters, met aanzienlijk minder vermogen kan dat misschien nog méér uitmaken tussen de ene en de andere band?
 
Last edited:
Mijn naald gaat met een ontgrensde cdi ver voorbij de max 80km/u, gps zegt rond de 60 km/u. 50cc 4takt kan denk ik niet harder dan 65km/u
en jij rijdt ook een Zip?
hoedanook is er dus ook nog de vraag: waren die snelheden op de teller of op GPS.. (en is daar bewijs van, Hil bleef immers niet bij ze)
het wordt erger, zij rijden dus 60, Hil maar 45 o_O
 
en jij rijdt ook een Zip?
hoedanook is er dus ook nog de vraag: waren die snelheden op de teller of op GPS.. (en is daar bewijs van, Hil bleef immers niet bij ze)
het wordt erger, zij rijden dus 60, Hil maar 45 o_O

Nee geen zip maar 75/80 gps met een 50cc 4takt lijkt me echt onmogelijk, tenzij het eigenlijk een 2takt is.
 
Nee geen zip maar 75/80 gps met een 50cc 4takt lijkt me echt onmogelijk, tenzij het eigenlijk een 2takt is.
dan is bij deze het onmogelijke mogelijk geworden
Post automatically merged:

en jij rijdt ook een Zip?
hoedanook is er dus ook nog de vraag: waren die snelheden op de teller of op GPS.. (en is daar bewijs van, Hil bleef immers niet bij ze)
het wordt erger, zij rijden dus 60, Hil maar 45 o_O
dat is gelul want heb alles op gps gemeten en ik rij de meeste gele kentekens eruit, alleen wil ook richting de 75 gaan in plaats van 60
 
dan is bij deze het onmogelijke mogelijk geworden
Post automatically merged:


dat is gelul want heb alles op gps gemeten en ik rij de meeste gele kentekens eruit, alleen wil ook richting de 75 gaan in plaats van 60
dat was een geintje, maar als jij ook zo hard wil, moet je met hem gaan praten, want jij bent dus niet sloom, hij is snel. voor een 50 cc
 
Ik ben geen tuner en weet ook niet of onderstaand op jouw scooter van toepassing is maar bij sommige merken zit er tussen een snor en een brom verschil in de eindoverbrenging.
Maw zit er een andere tandwielverhouding in de eindoverbrenging.

Dit zou je even kunnen vergelijken met een scooter van 1 van je vrienden.
Hiervoor zet je de scooters op de middenbok, haalt de carterkap eraf .
Draait het wiel in de stand dat de ventiel het kortst bij de grond staat en zet eventueel een krijtstreepje op de vloer/stoep/straat en op de koppelingsbel.
Daarna draai je met de hand aan de koppelingsbel en telt het aantal omwentelingen die je draait met de koppelingsbel totdat de ventiel weer gelijk staat met het streepje op de vloer/stoep/straa
Ik ben geen tuner en weet ook niet of onderstaand op jouw scooter van toepassing is maar bij sommige merken zit er tussen een snor en een brom verschil in de eindoverbrenging.
Maw zit er een andere tandwielverhouding in de eindoverbrenging.

Dit zou je even kunnen vergelijken met een scooter van 1 van je vrienden.
Hiervoor zet je de scooters op de middenbok, haalt de carterkap eraf .
Draait het wiel in de stand dat de ventiel het kortst bij de grond staat en zet eventueel een krijtstreepje op de vloer/stoep/straat en op de koppelingsbel.
Daarna draai je met de hand aan de koppelingsbel en telt het aantal omwentelingen die je draait met de koppelingsbel totdat de ventiel weer gelijk staat met het streepje op de vloer/stoep/straat.
is dat zonder risico’s?
 
6,1-6,5 gr rollen, witte drukveer malossi, malossi multivar en sproeier 80 is zover ik weet voor een zip ideaal. Ik ging 72 gps. Sorry maar 75/80 gps met een 50 cc 2v lijkt mij niet mogelijk. Natuurlijk zou elk blokje anders doen maar dit lijkt me wel erg boven de maat.
 
Back
Top