zip 2t start niet

loed

New Member
beste lezers, ik ben in het bezit van een zip2t uit 2010 hij is standaard

Met een ontgrenzde uitlaat (zonder prop)
Vario ring er uit

Voor de rest standaard.

Ik ben tegen het probleem aangekomen dat mijn zip gewoon niet meer wilt starten.

De dag hier voor reed ie nog perfect, het benzine lampje begon wel te branden ookal zat er nog benzine in. Volgende ochtend was ie gewoon dood

Bougie vonkt gewoon
Zit genoeg benzine in

Heb de sproeier veranderd van 80 naar 78 zonder effect


Ook had ik de carburateur los gehaald en nu is m’n gashendel erg soepel en is veel te makkelijk helemaal open te trekken


Iemand enig idee?

Ik hoor het graag Mvg Loed.
 
Advertisement - register to remove this

Dus ... scooter krijgt geen Benzine , haal de benzine slang eens van de Carburateur , zuig eens aan de benzine slang , kijkt of die gaat stromen , zet slang weer terug .
Probeer opnieuw te starten .
nee ... de benzineslag van de Carburateur af , en daar eens aan zuigen
Heb dit geprobeerd, maar snap het nut niet van aan de benzine slang zuigen had overigens geen werking.
 
Dat is de werking van je vacuum benzine kraan , dat zodra de motor start , het vacuum wat van je spruitstuk naar je benzinekraan loopt via die slang ,opent de kraan , en de benz loopt naar de carb . zodra de motor stopt sluit de kraan weer. Dit gedeelte is bij jou dus in orde.
 
Persoonlijk ben ik niet kapot van die methode om zelf het vacuum te creeren door aan de vacuum slang te zuigen.

Ten eerste weet je dan nog niet of de vacuumkraan goed werkt omdat als je aan het slangetje zuigt je een veel groter vacuum kunt creeren dan de motor ooit zal doen.

Ten tweede je weet dan nog niet of de vacuumkraan ook nog goed werkt met het vacuum van het blokje.

Een betere en snellere methode vind ik om het slangetje dat naar de carburateur loopt in een bekertje te hangen en gewoon de startknop te drukken of eventueel de kick te gebruiken.
 
Persoonlijk ben ik niet kapot van die methode om zelf het vacuum te creeren door aan de vacuum slang te zuigen.

Ten eerste weet je dan nog niet of de vacuumkraan goed werkt omdat als je aan het slangetje zuigt je een veel groter vacuum kunt creeren dan de motor ooit zal doen.

Ten tweede je weet dan nog niet of de vacuumkraan ook nog goed werkt met het vacuum van het blokje.

Een betere en snellere methode vind ik om het slangetje dat naar de carburateur loopt in een bekertje te hangen en gewoon de startknop te drukken of eventueel de kick te gebruiken.
Bedankt voor alle reacties,

Als ik kick loopt m’n carb gewoon vol met benzine dus dat is het probleem niet

Ook lijkt het me dat hij genoeg compressie heeft want als ik mijn vinder op het bougie gat zet voel ik de vacuüm gewoon goed

Heb vandaag nog 1 X benzine in het bougie gat gedaan en hij ging weer aan voor 2 secondes

Ik hoorde ook van meerde mensen dat het misschien de zuiger is?

Ik heb vandaar een nieuwe bougie luchtfilter en spruitstuk gemonteerd zonder werking!


Als ik gas geef gaat m’n gasnaald ook niet omhoog .
 
Als ik gas geef gaat m’n gasnaald ook niet omhoog .
Dat ligt aan het type carburateur wat je hebt , heb je een vacuum geregelde carb , dan gaat de gasschuif omhoog als de motor vacuum heeft en je de vlinderklep opent met je gas hendel . Heb je een carb waar de gaskabel aan de schuif gemonteerd zit , dan is er iets mis met de kabel of aansluiting op je gas schuif. Hier een filmpje hoe een vacuum gestuurde carb werkt :
Post automatically merged:

Bij een tweetakt zit er in het inlaat traject een membraam plaatje ,dat zorgt dat het aangezogen mengsel niet terug geblazen kan worden de carb in . lekt dit plaatje ( of meerdere plaatjes) dan krijgt hij geen mengsel in de cilinder . Dit kun je zien door het membraam tegen het licht te houden , hij moet dan goed afsluiten. En werkt ook de choke naar behoren?
 
@loed heeft een twee-takt, maw geen CV-carburateur.
Dus als hij aan het gas draait en hij kijkt achter in de carburateur moet hij de gasschuif en gasnaald omhoog zien gaan.
Maar ook al blijft de gasnaald beneden, wat overigens niet goed is en waarna hij moet kijken, moet de scooter toch starten via de stationair sproeier en moet zelfs een extra rijk mengsel krijgen via het enricher-kanaaltje van de elektrische choke omdat de motor niet loopt en dus de choke nog geen wisselspanning heeft gekregen van de stator.
Er komt waarschijnlijk geen benzine in de cilinder, mede omdat hij wel een paar slagen draait als hij een beetje benzine in het bougiegat doet.
Een slecht sluitend membraan is een goeie reden om geen/zeer weinig brandstof in de cilinder te krijgen.

@loed , wordt de bougie nat na een paar startpogingen?

 
Last edited:
@loed heeft een twee-takt, maw geen CV-carburateur.
Dus als hij aan het gas draait en hij kijkt achter in de carburateur moet hij de gasschuif en gasnaald omhoog zien gaan.
Maar ook al blijft de gasnaald beneden, wat overigens niet goed is en waarna hij moet kijken, moet de scooter toch starten via de stationair sproeier en moet zelfs een extra rijk mengsel krijgen via het enricher-kanaaltje van de elektrische choke omdat de motor niet loopt en dus de choke nog geen wisselspanning heeft gekregen van de stator.
Er komt waarschijnlijk geen benzine in de cilinder, mede omdat hij wel een paar slagen draait als hij een beetje benzine in het bougiegat doet.
Een slecht sluitend membraan is een goeie reden om geen/zeer weinig brandstof in de cilinder te krijgen.

@loed , wordt de bougie nat na een paar startpogingen?

Nee bougie word niet echt nat heb een nieuwe er in gedaan.
hij heeft de hele nacht stil gestaan en ging toevalig weer heel even aan toen ik hem kickte :eek:
 
Dat ligt aan het type carburateur wat je hebt , heb je een vacuum geregelde carb , dan gaat de gasschuif omhoog als de motor vacuum heeft en je de vlinderklep opent met je gas hendel . Heb je een carb waar de gaskabel aan de schuif gemonteerd zit , dan is er iets mis met de kabel of aansluiting op je gas schuif. Hier een filmpje hoe een vacuum gestuurde carb werkt :
Post automatically merged:

Bij een tweetakt zit er in het inlaat traject een membraam plaatje ,dat zorgt dat het aangezogen mengsel niet terug geblazen kan worden de carb in . lekt dit plaatje ( of meerdere plaatjes) dan krijgt hij geen mengsel in de cilinder . Dit kun je zien door het membraam tegen het licht te houden , hij moet dan goed afsluiten. En werkt ook de choke naar behoren?
Heb hem er uit gehaald en er komt licht door heen en hij lekt als ik er met remreiniger in spuit, ik ga nu een nieuwe halen en dan nog is proberen!
 
Back
Top