Hallo beste mensen,

Ik wil al een hele lange tijd een brommer. Vooral een schakelbrommer heb ik lang van gedroomd. Een derbi senda bijvoorbeeld. mijn ouders weten ook al lang dat dit 1 van mijn grootste dromen is. Maar nu (paar maanden voordat ik mn rijbewijs heb) heeft mijn vader me verteld dat ik geen opgevoerde brommer mag. Dus ik mag alleen maar iets wat niet harder gaat dan 54km/h.

Hierdoor denk ik dat ik geen schakelbrommer meer wil, aangezien ik het een soort van niet vind kloppen dat een schakelbrommer 54 gaat. En je moet dan 6 keer schakelen voordat je op deze snelheid zit.

Dus van het schakelbrommer idee ben ik onderhand afgestapt. Mijn tweede keuze was altijd een zip en daar ben ik me nu meer in gaan verdiepen. Maar nu heb ik de grote vraag aan jullie. Ik weet niet zeker of het het in mijn geval waard is een 2t zip te komen. Aangezien de top dus niet hoger dan 54 mag zijn. Ik heb veel op forums gekeken maar kan niet het antwoord vinden.

De vraag in het kort. Kan je een zip 2t zo begrenzen dat hij 54 loopt maar wel een goeie trekkracht heeft.
En heeft dit zoveel meer trekkracht dan een 4t dat het kopen van een 2t het waard is?

Want een 2t is duurder is aanschaf, minder te koop op marktplaats en natuurlijk minder zuinig.

Graag een beetje rekening houden dat ik veel weet van scooters/brommers in theorie maar nog niet in de praktijk.
 
Advertisement - register to remove this

Bij een zip 2takt word het lastig om hem precies op 54km/u te krijgen.
Of het word dan geheel begrensd vanaf de fabriek ongeveer 40 - 42km/u op de teller.
Met alleen de vario ring eruit gaat hij ongeveer 60km/u op de teller als het een bromfiets betreft.
(carbu plaat en uitlaat prop laten zitten) (rijd wel vrij zuinig)


Een 4takt zip gaat het veel makkelijker. Vario ring eruit en hij gaat ongeveer 52 - 54km /u op de teller. (moet je wel de sproeier naar 78 brengen.


Voordeel met de 4takt is dat je per 4000 km de motor olie moet vervangen.. Bij een 2takt zal je 1 liter fles per 2000km nodig hebben.
Dus als je er niks aan prutst is de 4takt uiteindelijk goedkoper.
 
Bij een zip 2takt word het lastig om hem precies op 54km/u te krijgen.
Of het word dan geheel begrensd vanaf de fabriek ongeveer 40 - 42km/u op de teller.
Met alleen de vario ring eruit gaat hij ongeveer 60km/u op de teller als het een bromfiets betreft.
(carbu plaat en uitlaat prop laten zitten) (rijd wel vrij zuinig)


Een 4takt zip gaat het veel makkelijker. Vario ring eruit en hij gaat ongeveer 52 - 54km /u op de teller. (moet je wel de sproeier naar 78 brengen.


Voordeel met de 4takt is dat je per 4000 km de motor olie moet vervangen.. Bij een 2takt zal je 1 liter fles per 2000km nodig hebben.
Dus als je er niks aan prutst is de 4takt uiteindelijk goedkoper.
En het verbruik van een 2t ligt ook veel hoger. Bij 4takt haal je tussen 1:30 en 1:40 en bij 2t tussen de 1:10 en 1:20
 
En het verbruik van een 2t ligt ook veel hoger. Bij 4takt haal je tussen 1:30 en 1:40 en bij 2t tussen de 1:10 en 1:20


Dat laatste is niet waar.

Heb zelf een Piaggio Zip 2takt gehad van 2011.. Als je alleen de vario ring eruit haalt en je laat hem verder zo begrenst zoals die al is gaat hij ongeveer 60km/u op de teller en is het ding super zuinig.

Maar als je juist de carburateur begrenzer plaat eruit gaat halen dan word hij wel zuiperig.. Want dan heb je feitelijk een 17,5 mm carb onder een scooter die het eigenlijk niet nodig heeft.

Dat idee van de plaat is om te zorgen dat het feitelijk geen werking van een 17,5mm carb kan hebben.

Waarom zit er standaard een 17,5mm carb onder?

Dat is gedaan voor de mileueisen en dus schonere verbranding.
Het idee erachter is dat je door de grotere gasschuif meer zuurstof bij het benzine mengsel kan krijgen. Wat je met een 12mm niet gaat lukken. Als je meer zuurstof bij de verbranding doet, word de verbranding schoner.. Word de verbranding zuurstof armer, dan ga je dus walm of rook krijgen..

Dus de carb body is een 17,5mm carb.. Maar werkt feitelijk als een 12 / 14mm carb door er een restrictie plaat erin te zetten.


Beetje zuinige twee takt haalt tussen de 1:28 tot 1:30
 
Last edited:
Bij een zip 2takt word het lastig om hem precies op 54km/u te krijgen.
Of het word dan geheel begrensd vanaf de fabriek ongeveer 40 - 42km/u op de teller.
Met alleen de vario ring eruit gaat hij ongeveer 60km/u op de teller als het een bromfiets betreft.
(carbu plaat en uitlaat prop laten zitten) (rijd wel vrij zuinig)


Een 4takt zip gaat het veel makkelijker. Vario ring eruit en hij gaat ongeveer 52 - 54km /u op de teller. (moet je wel de sproeier naar 78 brengen.


Voordeel met de 4takt is dat je per 4000 km de motor olie moet vervangen.. Bij een 2takt zal je 1 liter fles per 2000km nodig hebben.
Dus als je er niks aan prutst is de 4takt uiteindelijk goedkoper.
Dankjewel voor je reactie ten eerste,
Maar 60 op de teller komt toch wel ongeveer overeen met 54 gps snelheid?
En dan heb ik daarnaast nog 1 vraag. Stel je haalt de vario ring uit de 2 takt maar laat m verder origineel zoals je zegt. En de 4 takt ook begrenst. Is het het dan nog waard om een 2 takt te kopen voor trekkracht. Is dat een groot verschil?
 
Last edited:
Als ik me net vergis, is die 54 (of eigenlijk 55) een snelheid waar je de correcties vanaf moet halen. Je krijgt bij een brommer 5km/u voor de afwijking van de snelheidsmeter en 5km/u voor de afwijking van de rollenbank cadeau. Hiermee zit je met een max snelheid van 45km/u op 55km/u op de TELLER, niet op de GPS.

Je krijgt bij een brom dus 10km/u cadeau (max teller 55), bij een snor 9km/u (max teller 34).
 
Teller geeft altijd sws harder aan dan gps.
Dus als je teller bijvoorbeeld 55km/u aangeeft, dan zit je sws goed voor de rollerbank.

Maar de regels geldt volgens mij op GPS en niet op teller wat jij zei @mischa.mi.
Politie en RDW gaan toch geen rondje maken op je scooter om te kijken hoeveel jij volgens de teller behaald.
En een rollerbank staat volgens mij gelijk aan GPS, Teller kan sws niet want die verschilt bij elke scooter.

Nog een interassante topic:
 
Last edited:
Niet dus, mijn vers aangekochte Kisbee loopt 40-42 op de teller, wat op de GPS in de auto gelijk is aan 45km/u.

Wat je teller ook aangeeft, een snor mag op de rollenbank 34km/u rijden, een brom 55km/u. De rollenbank is de enige referentie voor de politie en RDW. Het beste is om even met de GPS te checken, of om een bekende afstand even de tijd meten die je nodig hebt om die afstand af te leggen, bijvoorbeeld de tijd die je nodig hebt om 11 hectometerpaaltjes te passeren. Dat is eigenlijk wel zo'n beetje de meest nauwkeurige meting die je kunt doen.

De enige afwijking die je op een rollenbank nog zou kunnen aanvechten is de rijwind. De rollenbank meet onbelast, dus het heeft zeker zin om één van bovenstaande testen even uit te voeren, mocht je in een kritisch gebied zitten. Als de brom met "belading" 55km/u loopt, is ie waarschijnlijk te snel op de rollenbank, even in gedachten houden.
 
Back
Top