zip 2t 70cc ongeluk gehad

Lorenzo P

Active Member
Vandaag reed ik met mijn zip 2t brom en ik merkte op volgas dat het gas bleef hangen. En ook dat die na 5 seconden los liet en reageerde zoals normaal.

Maar toen ik ging stoppen op een fietspad met een tramrails, er voor reageerde die goed. Maar toen ik mijn begrenzer in drukte reed die vanzelf vol gas schuin over de tram rails met 70(kmpu). Ik ben er af gesprongen want anders kwam ik in een hek terecht.
wonder boven wonder heb ik en de scooter haast geen schade.

Maar nu is het zo het is ijskoud is die gaskabel daardoor bevroren geraakt? en zoja hoe kan ik dit voorkomen want ik had begrepen dat je met olie dat zou kunnen voorkomen. Is er een bepaalde olie aangeraden?

Momenteel staat de zip bij de dealer en word er een geheel nieuwe gaskabel getrokken. maar ik sta nog te trillen van dit alles.

ook merkte ik met gas volluit dat die vast hing de gaskabel vermoed ik.

Maar nu is mijn vraag wat zou dit kunnen zijn of heb ik dat eigenlijk al benoemd.
 
Advertisement - register to remove this

Heb het verwijderd omdat ik naderhand meer dingen in jouw bericht lees over 70cc, begrenzer etc (overheen gelezen). Achteraf kan ik op basis van jouw info je hier geen goed advies gaan geven. Heel erg je ongeluk maar volgens mij kunnen er toch meer dingen aan de hand zijn dan alleen een brakke gaskabel/gasschuif.
 
Je had ook gewoon je contact kunnen uitdraaien, werkt als een kill switch.. gaat de motor vanzelf stil.

Als er te koude lucht door de carb flowt heb je inderdaad kans als er condens erbij zit en kou dat je gas schuif kan bevriezen.. Is mij ook wel eens over komen.. Zeker als er veel lucht door gaat.. (bij gurtner op peugeot zelf nooit gehad, maar wel bij een minarelli scooter zonder carb verwarming. Nee kabel hoeft niet perse vast te gaan zitten.. Vaak is het gewoon de schuif zelf die gaat klemmen en bevriest.

Hoe je dat kan voorkomen, gewoon origineel rijden.. Originele carb heeft vaak minder lucht nodig.. En de kans is dan ook kleiner dat de schuif bevriest.

Groter dan 17,5mm laat gewoon meer lucht binnen.. En daar is het vast vriezen sneller aan de orde.
 
O
Je had ook gewoon je contact kunnen uitdraaien, werkt als een kill switch.. gaat de motor vanzelf stil.

Als er te koude lucht door de carb flowt heb je inderdaad kans als er condens erbij zit en kou dat je gas schuif kan bevriezen.. Is mij ook wel eens over komen.. Zeker als er veel lucht door gaat.. (bij gurtner op peugeot zelf nooit gehad, maar wel bij een minarelli scooter zonder carb verwarming. Nee kabel hoeft niet perse vast te gaan zitten.. Vaak is het gewoon de schuif zelf die gaat klemmen en bevriest.

Hoe je dat kan voorkomen, gewoon origineel rijden.. Originele carb heeft vaak minder lucht nodig.. En de kans is dan ook kleiner dat de schuif bevriest.

Groter dan 17,5mm laat gewoon meer lucht binnen.. En daar is het vast vriezen sneller aan de orde.
Oke ik reageer nu even snel even op dat je zegt dat ik groter dan 17,5 cabarateur heb maar dat is niet zo deze is geheel orgineel.

Nu is het al ruim 7 jaar geleden dat de gaskabel vervangen is met andere woorden nooit dus vandaar dat ik dat nu laat doen want het is toch niet duur.

mocht dit het uiteraard niet repareren dan zou ik het moeten zoeken bij de gasschuif.
 
Je had ook gewoon je contact kunnen uitdraaien, werkt als een kill switch.. gaat de motor vanzelf stil.
Makkelijker gezegd dan gedaan. Als je een ongeval ziet aankomen gaat alles heel snel. Een reflex zou dan zijn om er van af te springen of iets dergelijks. Contact uitzetten kan misschien lukken in sommige situaties maar ik denk dat je door de adrenaline of schrik er niet eens aan denkt en dat je instincten het dan overnemen.
 
Stres en adrenaline daargelaten... Het is mij een paar keer gelukt in die situatie op tijd contact uit zetten, 2e keer schoot de sleutel er gewoon uit terwijl gas aanbleef!! Kon nog bij de bougie en al rijdend vol gas de dop eraf kunnen trekken. Leuk is anders maar van te voren van een rijdende scooter jumpen gaat me toch iets te ver :innocent::tonguewink:
 
Last edited:
Makkelijker gezegd dan gedaan. Als je een ongeval ziet aankomen gaat alles heel snel. Een reflex zou dan zijn om er van af te springen of iets dergelijks. Contact uitzetten kan misschien lukken in sommige situaties maar ik denk dat je door de adrenaline of schrik er niet eens aan denkt en dat je instincten het dan overnemen.
eigenlijk een sort automatische piloot nam mij over op dat moment zoals je beschrijft
 
Bij mijn ongeluk was op magische wijze de sleutel naar links gedraaid (contact uit) en uit het slot gevlogen, wel compleet krom die sleutel en een paar meter verderop beland. Maarja, ik zag het totaal niet aankomen dus als ik het contact nog had uitgezet was dat wel heel erg knap.
 
Bij mij ongeveer hetzelfde. Ene keer schoot sleutel los met vol gas en nog de bougiedop eraf kunnen trekken. En een keer gewoon contact uit kunnen zetten. Je moet in deze situaties eigenlijk gewoon kalm blijven ook al weet je de mogelijke gevolgen al :eek:
 
Last edited:
Die verhalen over sleutels doen mij er aan denken toen ik nog op bezorgscooters rondreed. Ik ben +-1,90m en jullie weten vast wel hoe klein die sym scooters zijn. Dus als ik mijn stuur redlijk ver moest draaien om en krappe bocht te maken moest ik altijd proberen mn benen opzij te schuiven (ging lastig omdat die zowat klem zaten tegen de kappen) En vaak tikte ik daardoor de sleutel aan, waardoor het contact op uit ging... Wat een drama was dat. En die scooters waren meestal al zo gammel als de pest
 
Die verhalen over sleutels doen mij er aan denken toen ik nog op bezorgscooters rondreed. Ik ben +-1,90m en jullie weten vast wel hoe klein die sym scooters zijn. Dus als ik mijn stuur redlijk ver moest draaien om en krappe bocht te maken moest ik altijd proberen mn benen opzij te schuiven (ging lastig omdat die zowat klem zaten tegen de kappen) En vaak tikte ik daardoor de sleutel aan, waardoor het contact op uit ging... Wat een drama was dat. En die scooters waren meestal al zo gammel als de pest
Ik ben ook bijna 2 meter lang en heb ook het vermoeden dat mijn knie de sleutel meegenomen had. Wel apart eigenlijk want ik heb echt veel ruimte op de elyseo bij de benen.
 
Heb ook wel een par keer op een elyseo gezeten. Inderdaad veel been ruimte. Was de scooter niet op je knie beland? En dan met het contactslot. Zo heb ik mezelf ook wel een paar keer flink bezeerd, want bij die sym's zitten de contactsloten niet mooi in de scooter verwerkt maar hebben ze een soort van uitsteeksel in de kappen gemaakt waardoor het contactslot precies op je knie valt als je in een bocht naar rechts valt. Denk dat zoiets ook wel bij jou gebeurt zou moeten zijn. Een sleutel draait zichzelf niet zomaar om om dan verolgens uit het slot te vallen
 
Ik was echt door de lucht gevlogen met een aantal koprollen en de scooter lag een aantal meter verderop tegen de stoeprand. Hoe het allemaal precies gegaan is weet ik helaas niet, ging allemaal zo snel.

Voor grote personen als mij en jou zijn het goeie scooters die elyseo's. Om een ongeluk mee te krijgen ook. Omdat ie zo groot is heeft ie echt het meeste van de klap opgevangen.
 
Vandaag reed ik met mijn zip 2t brom en ik merkte op volgas dat het gas bleef hangen. En ook dat die na 5 seconden los liet en reageerde zoals normaal.

Maar toen ik ging stoppen op een fietspad met een tramrails, er voor reageerde die goed. Maar toen ik mijn begrenzer in drukte reed die vanzelf vol gas schuin over de tram rails met 70(kmpu). Ik ben er af gesprongen want anders kwam ik in een hek terecht.
wonder boven wonder heb ik en de scooter haast geen schade.

Maar nu is het zo het is ijskoud is die gaskabel daardoor bevroren geraakt? en zoja hoe kan ik dit voorkomen want ik had begrepen dat je met olie dat zou kunnen voorkomen. Is er een bepaalde olie aangeraden?

Momenteel staat de zip bij de dealer en word er een geheel nieuwe gaskabel getrokken. maar ik sta nog te trillen van dit alles.

ook merkte ik met gas volluit dat die vast hing de gaskabel vermoed ik.

Maar nu is mijn vraag wat zou dit kunnen zijn of heb ik dat eigenlijk al benoemd.
Denk dat 't maar 1 oorzaak heeft dat is een blokkerende gasschuif. Kan zelfs gebeuren als de kabel bij de carburateur scheef hangt.
 
Om terug te komen op dit topic ik ben erachter gekomen dat mijn spruitstuk is doorgescheurd. kan dit een mogelijke veroorzaker zijn geweest?
 
Back
Top