Zip 25 afstellen ??

speedneos

Well-Known Member
Ik heb een zip 25

standaard setup

50cc
12mm carb
Na maak originele uitlaat met prop

nu is mijn vraag met welke sproeier maat is een type 3 snor fabriek af geleverd ? ,zodat ik een begin heb om te beginnen met het afstellen van de carburateur

ik lees verschillende maten en gemiddeld word er gezegd 76/78 maar dit lijkt mij zo groot voor een snor brommer ( en ik snap het antwoord gewoon proberen , heb ook wel het 1 en ander geprobeerd maar zonder goed resultaat helaas )


alle info is welkom
Alvast bedankt
Post automatically merged:

Vergat het type te vermelden

zip type 3 25 2t
 
Advertisement - register to remove this

75, maar een 78 vind de snor ook lekker. Ook de luchtschroef staat standaard op 1,5 slag maar is aan te passen naar 2/2,5 indien nodig.
 
wat is nou die standaard sproeier want jullie lullen allemaal wat anders. bij mij zat er 52 in maar viel die dood bij met gasgeven. zit nu 58 in doet het beter maar niet perfect moet ik dan nog groter?
 
Standaard is 56, maar afstellen is meer dan alleen de sproeier vervangen. Bougie verteld je een hoop en ook de rest vh onderhoud. Bij mij zakte mijn 4takt ook weg bij gasgeven en ik heb hem rijker gesteld door de gasnaald te Shimmen met 2 ringetjes. Ook heeft het met het weer te maken, dus gooi 58 erin en kijk wat hij dan doet.
 
was het niet zo dat bij halfgas dat het lag aan de gasnaald (meestal) en bij volgas aan de sproeier (meestal) ?
Ja dit klopt. Stotteren is vaak te veel bezine de weinig lucht. Bwaap is te weinig benzine, te veel lucht.
Als je toevallig uit Arnhem komt dan heb ik wel ringetje die je onder de sproeier kan plaatsen.

Het lijkt me handig om op voorhand je carburateur/luchtfilter schoon te hebben en valse lucht uit te sluiten. Hij loopt wel lekker stationair en eerst op de choke? Of loopt hij niet electrisch gestuurd op de choke bij een 2t?

Als je bougie wittig ziet na inrijden op vol gas, dan staat je scooter wat arm afgesteld.
 
Ja dit klopt. Stotteren is vaak te veel bezine de weinig lucht. Bwaap is te weinig benzine, te veel lucht.
Als je toevallig uit Arnhem komt dan heb ik wel ringetje die je onder de sproeier kan plaatsen.

Het lijkt me handig om op voorhand je carburateur/luchtfilter schoon te hebben en valse lucht uit te sluiten. Hij loopt wel lekker stationair en eerst op de choke? Of loopt hij niet electrisch gestuurd op de choke bij een 2t?

Als je bougie wittig ziet na inrijden op vol gas, dan staat je scooter wat arm afgesteld.
ja hij krijgt of teveel lucht of te weinig benzine maar ik denk het 2e te weinig benzine. toen ik hem kocht zat er sproeier 52 in en zat de luchtschroef helemaal dicht en liep wel alleen je kon niet volgas geven. dus ik ging er naar kijken, zag ik dat de luchtsproeier helemaal dicht zat. dus ik dacht te weinig benzine of teveel lucht, dus ik kijken naar valse lucht, niet kunnen vinden. dus ik dacht grotere sproeier monteren ik gewoon sproeier 58 geprobeerd en moest toen de luchtschroef op 3 kwart slag open zetten voordat die met die sproeier het beste liep. dus ik zie wel iets verbetering. ik dacht misschien 60 of 62 dat die goed is denk je dit ook?
 
Ja ik denk het ook. Heb mijn Vespa 4T ook ruim afgesteld. Volgens mij heeft een 2T geen acceleratie pomp toch? Op welke manier stel je de luchtschroef af?
Je kan de gasnaald niet een tikkie omhoog zetten ofwel? Dan komt hij ook rijker in benzine te staan.
Als je eerst een kleine slag geeft met de gashendel komt hij wel op toeren als je hem dan verder door trekt zeg maar?

Kijk ook even naar de bougie wat ik eerder zei... dat is eigenlijk het medium om te kijken of je goed bezig bent en wordt zelfs in de auto/motorsport gebruikt.
In het begin kost het misschien wat sproeiers/onderzoek, maar dan krijg je vanzelf meer feeling en begrijp je wat je doet.
 
Last edited:
ik heb een keer gelezen dat je alleen naar de bougie kan kijken als die goed loopt dus dat is dan niet handig. ik weet niet precies hoe dat werkt. maar ik denk dat ik wel nog een grotere sproeier moet monteren omdat er ook een brom sito plus opzit met een brombocht
 
Ja ik denk het ook. Heb mijn Vespa 4T ook ruim afgesteld. Volgens mij heeft een 2T geen acceleratie pomp toch? Op welke manier stel je de luchtschroef af?
Je kan de gasnaald niet een tikkie omhoog zetten ofwel? Dan komt hij ook rijker in benzine te staan.
Als je eerst een kleine slag geeft met de gashendel komt hij wel op toeren als je hem dan verder door trekt zeg maar?

Kijk ook even naar de bougie wat ik eerder zei... dat is eigenlijk het medium om te kijken of je goed bezig bent en wordt zelfs in de auto/motorsport gebruikt.
In het begin kost het misschien wat sproeiers/onderzoek, maar dan krijg je vanzelf meer feeling en begrijp je wat je doet.

2t heeft geen acceleratie pomp nodig. Deze zit alleen op een 4takt.
 
Ik zit nu op sproeier 58 , daar start die op maar als ik gas geef valt die uit , ( na wat langer stationair lopen ook ) lucht stel schroef stond op 1,5 slag open , die heb ik nu naar 0,5 slag open gezet en toen kon ik wel gas geven en kreeg ik toeren , moet ik dan nu kleiner of groter in sproeier ?
 
Ben weer wat verder gaan rommelen maar met nog geen goed resultaat , ben gaan varieren van sproeier 58 naar 78 , scooter start, Loopt stationair onderin slecht gas reactie / komt niet van zen plek als ik wat speel met het gas ( vol open en weer dicht en dit paar x achter elkaar ) dan kan ik ineens weg rijden en dan volgas rijden dan zakt die langzaam wat weg maar kan blijven rijden tot ik weer terug ga na stationair en dan wil die niet meer en valt die uit ook , start daarna wel maar. Probleem blijft, na deze rit bougie er uit en die is dan droog en beetje grijs achtig

lees :

- ik ben niet verder dan de straat uit gekomen
- sproeier 78
- carp is schoon
- carp is goed werkend qua vlotter
- benzine loopt goed uit de tank
- false lucht kan ik niet ontdekken

nu denk ik 78 sproeier lijkt me zo groot maar moet ik dan nu nog groter ? Of meer lucht ? ( staat op 1,5 slag open)


Iemand die kan helpen? Zuidholland /schoonhoven
 
Back
Top