Zip 2000SP 2009 plots vermogen weg en schrapend geluid uit blok

Peter77

New Member
Hallo, net nieuw hier, veel opgezocht op het forum doch vind ik niet direct een oorzaak of oplossing.
Sinds 3 weken in bezit van een Zip 2000 SP van 2009. Volledig standaard 50cc met enkel een
Technigas terugloop ( E9 legaal) met prop en een witte drukveer en trekveertjes in klok achter.
Begrenst met variobus en ring tot max snelheid 55km/h
Altijd geweldig goed gereden tot gisteren, op volle snelheid (55 km/h) ineens mwheeuuuu
bolt uit, geen vermogen meer en een zeer hard schurend piepend geluid in blokje (precies metaal op metaal).
Motor start altijd onmiddellijk, draait stationair en blijft ook stationair mooi draaien echter bij gas geven geen
vermogen genoeg meer om scooter in beweging te krijgen. Vario en riem zijn ok, draaien mee maar haalt toeren
niet meer om te vertrekken, heb de riem er ook es afgehaald om te horen
waar het geluid vandaan komt en komt echt uit blokje. Bij gas geven gaat het geluid ook mee omhoog.
Cilinder eraf gehaald maar zie geen schade enkel 2 zwarte zijkanten op piston (wss doorlaat) maar geen krassen
in de cilinder zelf.
Mijn vraag: waar is het vermogen plots naartoe of heb ik een warmloper gehad?
Vanwaar komt het plotse het zeer harde schurende geluid (misschien krukaslagers) maar die kunnen het toch niet plots
begeven? Volgens wat de vorige eigenaar zei waren de krukaslagers, cilinder, carburator (17.5mm) etc recent vervangen maar weet
niet hoeveel km deze werkelijk heeft gelopen.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn of wat ik nog kan nakijken?

Grts Peter

20241028_194023.jpg

20241028_193952.jpg

20241028_194414.jpg

20241028_193922.jpg

Advertisement - register to remove this

Wat je beschrijft klinkt als een warmlopen of plots valse lucht (keerring eruit gevlogen?)

Deze zuiger en cilinder zijn iig niet RECENT vervangen en om heel eerlijk te zijn alle krassen in de lengterichting geven mij wel het gevoel dat die warmgelopen is. Niet heel hard, maar er heeft wel behoorlijk wat geklemd.

Nu de cilinder eraf is en je draait de krukas hoor je het schurend geluid nog altijd?

Hallo, nu alles uit elkaar ligt hoor ik op het eerste zicht niks rammelen of ratelen. Krukas gaat vlot rond zonder geluid, echter nu is hij niet belast misschien dat bij belasting wel geluid te horen valt... ook het naaldlager op de bus van de piston was nog heel. Voor demontage zuiger heb ik het cilindergat afgeplakt zodat er niets kan invallen dus de clips liggen op de werkbank. Ik vermoed zoals je al zei dat dit niet echt een recente setup is en dat ik gewoon alles nieuw ga steken. Omdat de boel toch zo ver openligt misschien ineens handig om de beide lager seals te inspecteren of ineens te vervangen alsook het inlaatstuk na te kijken of er niks is gelost of afgebroken. Ik hou jullie op de hoogte.
Grts Peter

Back