Zip 2000 4T bj 2015 kabelboom vervangen door nieuw type.

blackpearl

Life begins at 180.
Hallo allemaal. Ik ben nieuw op deze forum en heb sinds kort een zip 2000 4T bj2015.
Welnu heeft mijn vrouwtje ook een zelfde zipje maar dan van bj2013.
Beide zijn snor uitvoering maar ons doel is beide om te keuren naar brom. Ivm helmplicht binnenkort.

Na wat research gedaan te hebben op het web ben ik gestuit om de ECU en cdi te vervangen door brom uitvoering. Beide zipjes hebben al geen Vario ringen meer.

Maar na het demonteren van het dashkasje blijkt dat ik geen ECU daar heb zitten maar een spanning regelaar. Dus een ECU is niet mogelijk.
Dit is bij beide zipjes zo.

Mijn vraag is dan: Moet ik meer dingen vervangen als ik een andere kabelboom installeer en ECU?
En wat is het part no van de kabelboom die ik dan moet gebruiken als ik een koop ergens.
Of waar moet ik op letten als ik een 2e hands vindt op het web.
 
Advertisement - register to remove this

ff op youtube kijken bij joey schaar
Post automatically merged:

Bedankt voor je reactie.
Ik heb heel zijn channel bekeken. Heb gezien hoe de ECU te vervangen maar ik heb een andere ECU met 5 pins stekker. Deze is anders dan die ik gezien heb dan op zijn filmpje.
Volgens mij heb ik daar ook een reactie achter gelaten voor alternatieve oplossingen als je een ander type ECU orgineel hebt dan die hij voorschrijft.
Ben nu met wat onderzoek erachter gekomen dat onze zipjes niet euro 4 zijn in ieder geval.
Zijn die euro 4 zipjes injectie of zo?
Dan is het natuurlijk overduidelijk dat ik meer moet vervangen wat uiteraard niet de moeite waard zou zijn.
 
Last edited:
Jouw zipjes hebben geen ECU maar een CDI.
Een stuk goedkoper en een nieuwe kabelboom is helemaal niet nodig.
Persoonlijk zou ik gewoon naar een piaggio dealer gaan en daar een brom cdi kopen en gelijk informeren welke rollergewichtjes, varioring, trekveren, drukveer en sproeiermaten er in een originele brom Zip zitten van jouw bouwjaren en deze dan gelijk mee bestellen.
 
Jouw zipjes hebben geen ECU maar een CDI.
Een stuk goedkoper en een nieuwe kabelboom is helemaal niet nodig.
Persoonlijk zou ik gewoon naar een piaggio dealer gaan en daar een brom cdi kopen en gelijk informeren welke rollergewichtjes, varioring, trekveren, drukveer en sproeiermaten er in een originele brom Zip zitten van jouw bouwjaren en deze dan gelijk mee bestellen.
Daar was mijn conclusie ook bij uitgekomen. Heb vandaag een brom 45 CDI (Ducati) gekocht en geïnstalleerd. Zipje heeft al 6.4 gram rolletjes (laatst nog beweegt) , 80 Sproeier, orginele luchtfilter. Hij loopt nu +-57 of zo. Welke maat Vario ring moet ik nog uitzoeken en sproeier. 80 Sproeier is zeker te groot om door de keurig te halen. Onze andere zipje zit een 75 sproeier in die ga ik morgen proberen met Vario ring maat 3.5 mm. Wel heb ik het vermoeden dat beide nog de orginele druk veer en koppeling veren hebben.
Zal dan een update geven van de resultaten.
 
Daar was mijn conclusie ook bij uitgekomen. Heb vandaag een brom 45 CDI (Ducati) gekocht en geïnstalleerd. Zipje heeft al 6.4 gram rolletjes (laatst nog beweegt) , 80 Sproeier, orginele luchtfilter. Hij loopt nu +-57 of zo. Welke maat Vario ring moet ik nog uitzoeken en sproeier. 80 Sproeier is zeker te groot om door de keurig te halen. Onze andere zipje zit een 75 sproeier in die ga ik morgen proberen met Vario ring maat 3.5 mm. Wel heb ik het vermoeden dat beide nog de orginele druk veer en koppeling veren hebben.
Zal dan een update geven van de resultaten.
Ik heb hier 2x super 8 street 2016 staan.
Eentje ori brom en de andere ori snor. En er is maar 1 verschil. De cdi.
Verder is werkelijk alles het zelfde
Precies de zelfde bus met verdikking in de variateur, de zelfde rolletje van 6,5 gram, zelfde koppeling, carb., etc etc.
De snor wordt bij 35 - 37 op de teller afgekapt en de brom bij 49 - 50.
Verwissel je de cdi's, dan is het precies andersom.
 
Update voor mijn voortgang met mijn zipje.
Heb het volgende gedaan: 75 sproeier en de Vario ring 3.5mm van de andere zip in die van mij geplaatst. Resultaat is dat die nu net 52kmh rijdt.
Een reductie van 5kmh.
Dus als ik het goed inschat moet ik dus een ring hebben van ongeveer 7 of 8 mm om de Vario te begrenzen voor de keurig.
Hopelijk wordt die dan goed gekeurd voor brom status en dan kan ik de andere zipje van m'n vrouwtje ook laten omkeuren naar brom status.
Dit ga ik natuurlijk doen met de setup van mijn zipje en ik laat hem daarna lekker op 60kmh staan.
 
52 kmpu zonder overtoeren is toch prima voor de bromkeuring, 55 kmpu wordt gedoogd.
Waarom een dikkere varioring met kans op overtoeren?
 
52 kmpu zonder overtoeren is toch prima voor de bromkeuring, 55 kmpu wordt gedoogd.
Waarom een dikkere varioring met kans op overtoeren?
Dus tot 55kmh is uiterste max om door de keurig te komen. Moet wel bij vermelden dat ik die 52kmh op de zip teller aflees. Ik weet niet hoe accuraat die zijn.
 
Dus tot 55kmh is uiterste max om door de keurig te komen.
Yep.

Moet wel bij vermelden dat ik die 52kmh op de zip teller aflees. Ik weet niet hoe accuraat die zijn.
Snelheidsmeters geven altijd meer aan dan je in werkelijkheid rijdt.
Installeer maar eens een GPS app op je telefoon.

Dus met 52 op je meter zit je altijd safe.

Kijk eens naar onderstaand filmpje, dit gaat weliswaar over een WOK maar omkeuren naar brom zal niet veel anders zijn.

 
Yep.


Snelheidsmeters geven altijd meer aan dan je in werkelijkheid rijdt.
Installeer maar eens een GPS app op je telefoon.

Dus met 52 op je meter zit je altijd safe.

Kijk eens naar onderstaand filmpje, dit gaat weliswaar over een WOK maar omkeuren naar brom zal niet veel anders zijn.

Dit filmpje heb ik inderdaad eergisteren gezien. Was wel informatief. Gelukkig heb ik die subframe bus en lager pas vervangen. LoL.
Maar het hoger afwijken van de teller betekent dus dat de voorband een maat te klein is.
Ik weet dat dit standaard 100/80/10 bij zip.
Dus dan zou 100/90/10 accuraater moeten zijn.
Maar niet verkrijgbaar van Michelin S1.
Heb dit in verleden met mijn auto meegemaakt. Heb toen banden laten plaatsen die een kleiner diameter hadden dan de orginele banden. Alleen reed ik toen 10 kmh langzamer niet sneller. Was wel aan de toeren te merken. Ipv 120 reed ik 110 en toerenteller gaf hoger aan.
 
Back
Top