Zip 2 takt/Vespa LX50 opvoeren naar brom

Hallo!

Ik ben onlangs bezig geweest met een Piaggio Zip 25 2t uit 2005 op te voeren naar brom.

Ik heb al de geweldige tips gekregen waar ik naar zocht waardoor mijn setup inmiddels er zo uit ziet:
- Standaard 50cc
- Standaard uitlaat
- Malossi witte drukveer
- Malossi witte trekveren
- Standaard V-snaar
- Sproeier "60
- 6,5gr - 7,5gr variorollen gemengd

Probleempje wat ik hiermee ervaar is dat de scooter niet helemaal lekker optrekt (zie video) hier heb ik de topsnelheid ook nog niet van getest, maar verwacht niet dat deze denderend hoog is

Bij het verwijderen van de bougie is deze roetzwart en droog, ook na het veranderen van de stand van de luchtschroef :(

Ik hoop dat iemand suggesties heeft, wellicht de gasnaald naar een hogere positie brengen om het mengsel minder rijk te maken? Of toch een kleinere sproeier?

Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor de moeite!

 
Advertisement - register to remove this

Heb je wel een “brom” cilinder erop en heb je de koelvin vervangen voor een brom koelvin?
Ik snap die geweldige tips niet helemaal.
om welke tip gaat het, want als je het mij vraagt moet er gewoon een standaard drukveer, standaard trekveren en standaard brom (7,5 gram) rollen in.
 
Ik heb aan de cilinder of koelfin niks veranderd, wist ook niet dat hier een brom of snor verhouding in kon zitten, ben echt een leek in het opvoeren van scooters :sweatsmile: kan ik deze ook ergens vinden? online zie ik ook niet echt een onderscheid in snor/brom koelfinnen
 
Dan zijn dit de geweldige tips. Cilinder vervangen voor een 45 cilinder. (Voor snor carter, heel belangrijk)
Koelvin vervangen voor brom koelvin. (Nog veel belangrijker).
Standaard afstelling en alleen de rollen vervangen voor 7,5gram.
De koelvin van een snor heeft de schoepen de andere kant op staan. Met een standaard snor is er niks aan de hand, maar ga je meer toeren maken dan wordt hij te heet en loopt hij vast.
Vandaan de 45 koelvin.


 
De poorten liggen veel lager waardoor de poorten ook bijna dichtblijven als de zuiger helemaal beneden staat.
Dit zorgt ervoor dat de scooter zo traag is.
Je kan ook de eigen cilinder ophogen door meer voetpakkingen eronder te plaatsen, al is een complete cilinder beter. Let wel op dat de cilinder voor een snorcarter is, een gewone 45 cilinder past namelijk niet.
 
Okay! Ik heb zelf nog nooit een cilinder vervangen, maar het moet ergens starten haha

Zijn de linkjes die jij hebt gestuurd beiden compatibel? En kan ik de zuiger laten voor wat het is, of moet ik deze ook direct vervangen? (Cilinder eraf en erop klinkt een stuk makkelijker, daarom haha)

Ik ben in ieder geval enorm dankbaar voor de hulp @Raymen !
 
Okay! Ik heb zelf nog nooit een cilinder vervangen, maar het moet ergens starten haha

Zijn de linkjes die jij hebt gestuurd beiden compatibel? En kan ik de zuiger laten voor wat het is, of moet ik deze ook direct vervangen? (Cilinder eraf en erop klinkt een stuk makkelijker, daarom haha)

Ik ben in ieder geval enorm dankbaar voor de hulp @Raymen !
bij 95 procent van de cilinders die verkocht worden zit een zuiger mee geleverd. kijk van te voren wat filmpjes op youtube over cilinders 2 takt vervangen meestal leggen ze het goed uit en dan weet je waar je op moet letten ook ivm je circlips en zuiger ringen. ik ben blij te lezen dat raymen je tips gegeven hebt want anders had je snel een warmloper gehad. na het monteren even spelen met je sproeier, je boegie moet koffie bruin zijn. maar er staan genoeg howto's op deze website dus dat moet goedkomen.
 
Okay! Ik heb zelf nog nooit een cilinder vervangen, maar het moet ergens starten haha

Zijn de linkjes die jij hebt gestuurd beiden compatibel? En kan ik de zuiger laten voor wat het is, of moet ik deze ook direct vervangen? (Cilinder eraf en erop klinkt een stuk makkelijker, daarom haha)

Ik ben in ieder geval enorm dankbaar voor de hulp @Raymen !
Geen dank.
Beide links zijn de juiste onderdelen.
Hier zit ook een zuiger bij en een voetpakking. Verdiep je eerst heel goed in hoe een cilinder te vervangen en inderdaad met name de zuiger en circlips. Nog een tip, leg een doek in het carter als je de circlips demonteert en monteert. Als deze wegschiet schiet hij niet het carter in. Succes!
 
Toppie super!

Vroeg me af of de links goed waren aangezien ik nergens iets zag staan over 45 km, maar enkel 25, zal zo stom zijn identiek dezelfde cilinder in huis te krijgen haha is er een manier dit te herkennen?

Ook zie ik bijvoorbeeld deze voor een fractie van de prijs: https://www.k-parts.nl/2193?utm_med...g2Lg9GzPIWTP_GkaOPqY66-RGiKQGWD4aAkgHEALw_wcB

Is deze dan niet met hogere poorten in de cilinderwand?

Is er ook iets wat ik nog moet aanpassen aan de cilinder die jij stuurde? Of is het oude eraf, nieuwe erop?

Is er ook een verschil tussen aluminium en gietijzer? Ik kan me herrinneren dat ooit gehoord te hebben.

Ik ben enorm dankbaar voor jullie hulp @Raymen @joeydemon @WEBRacing
 
Last edited:
Zojuist de cilinder met koelvin gemonteerd en past als gegoten, ook de richting van de Finnen die de andere kant op staan had je helemaal gelijk in @Raymen !

Echter wat ik nu merk is dat als ik mijn uitlaat wil monteren is dat de bovenste uitlaatbout met 2mm niet overeenkomt met het gat in mijn motorblok :(

Ik heb alles goed gecontroleerd en de cilinder zit recht op het motorblok. Met goede en vooral nieuwe voet en koppakking

Is er een manier dit te verhelpen? Of is het gewoon een goedkoper (piep) cilinder, en is het niet te redden.

Ik hoor het graag!!
 
Zojuist de cilinder met koelvin gemonteerd en past als gegoten, ook de richting van de Finnen die de andere kant op staan had je helemaal gelijk in @Raymen !

Echter wat ik nu merk is dat als ik mijn uitlaat wil monteren is dat de bovenste uitlaatbout met 2mm niet overeenkomt met het gat in mijn motorblok :(

Ik heb alles goed gecontroleerd en de cilinder zit recht op het motorblok. Met goede en vooral nieuwe voet en koppakking

Is er een manier dit te verhelpen? Of is het gewoon een goedkoper (piep) cilinder, en is het niet te redden.

Ik hoor het graag!!
Ik weet niet precies welke uitlaat je hebt maar ik heb in het verleden iets soortgelijks gehad met een uitlaat. Mischien helpt het als je je uitlaat ophanging wat losser draait zodat je wat meer speling bij de cilinder krijgt. Alles wat losser zetten tot die goed zit en dan weer aandraaien werkte voor mij.
 
Ik weet niet precies welke uitlaat je hebt maar ik heb in het verleden iets soortgelijks gehad met een uitlaat. Mischien helpt het als je je uitlaat ophanging wat losser draait zodat je wat meer speling bij de cilinder krijgt. Alles wat losser zetten tot die goed zit en dan weer aandraaien werkte voor mij.
Ja dit heb ik ook geprobeerd, maar mis helaas daarmee echt net dat heeeeele kleine stukje haha, beetje frustrerend ^^

Uitlaat is gewoon standaard van Piaggio, geen Sito ofzo
 
Gebeurd vaker. Wat je kan doen is de uitlaat met de bocht in de bankschroef zetten en deze een fractie te verbuigen zodat de flens en mondstuk van de uitlaat ietsjes naar voren komen te staan. Als je dan de uitlaat met de hand vastzet bij de cilinder heb je aan de achterkant wat meer ruimte.
 
Okay, dat moet lukken. Thanks!

Probleempje is dat de onderste bout dus wel goed terecht komt, dus het lijkt erop dat de uitlaat iets naar beneden gezet moet worden, maar ben bang dat de onderste bout dan niet meer uitlijnt haha

Heb je ook tips voor deze situatie? Of gewoon met kleine tikjes proberen
 
Je moet het zo zien dat als je de uitlaatbocht iets (dus echt een fractie)naar voren zet, de grootste ruimte die je creëert bij de bovenste ophangpunt is.
Als je de uitlaat vanaf de zijkant bekijkt moet het mondstuk iets naar rechts.
Niet met tikken, maar gewoon de uitlaat beetpakken en een kleine beetje kracht zetten.
 
Back
Top