zip 150 lc hexa tikt

Huib vd

New Member
dus ik heb een zip met 150cc hexablok en heb een krukasrevisie gedaan en nu tikt het en voordat ik onderdelen ga bestellen wil ik wel zo zeker mogelijk weten wat het is.

setup:
stanaard 150cc hexagon blok
23mm polini cp carb
afgedraaide cil om squish op 1mm te krijgen
yasil 52 slag krukas
skr lagers

heb dus een revisie gedaan en de 1e keer dat ik het deed zat er speling op de lagers, dus alles weer opnieuw gedaan nu geen speling maar toen ik hem starte hoorde ik een lichte tik. heb toen ff goed geluistert en je hoort het geluid bij BDP en ODP. toen heb ik alles 1 voor 1 gedemonteerd en het blijkt sowieso tussen de cil en krukas te zitten de rest heeft er niks mee te maken, ik had toen zelf een paar opties, de bigend lager, naaldlager of de zuigerveren. ik voel zelf echt geen verticale speling op de bigendlager wel een beetje heen en weer maar niet meer dan zou moeten lijkt mij, maar weet ook geen goede manier om dit te meten (als iemand dit weet zonder dure tools laat maar weten). en de naaldlager is nieuw en zat bij de krukas dus lijkt me niet (ik sluit het nog niet helemaal uit).
het geluid komt trouwens alleen als de cilinder er op zit, zonder de cilinder draait de krukas helemaal vrij en komen geen geluiden van af, als ik de cilinder en zuiger monteer zonder zuigerveren is het geluid weg maar weet niet of dit door de zuigerveren zelf komt of dat je de speling gewoon niet meer hoort omdat er geen weerstand meer is voor de krukas.
mij leek dus zuigerveren de meest logische optie maar wil dit eerst zekerweten aangezien een setje zuigerveren voor een 150cc nogal duur zijn (80 euro)

alvast bedankt!

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dit kan imo alleen maar big of smallend lager zijn of de pistonpen die niet straks zit, maar dat zou je moeten merken.

Monteer de zuiger eens zonder zuigerveren, hoor je het dan ook? Ah lees nu dat je dit al gedaan hebt.
Duw en trek eens aan de zuiger nu dan zonder cilinder, hoor je de tik?

Dit kan imo alleen maar big of smallend lager zijn of de pistonpen die niet straks zit, maar dat zou je moeten merken.

Monteer de zuiger eens zonder zuigerveren, hoor je het dan ook? Ah lees nu dat je dit al gedaan hebt.
Ga ik vnv checken laat dan gelijk weten

nee voel geen speling en hoor ook niks

Edit: ik voel toch wel mini speling maar weet niet zeker of dit echt op en neer speling is of gewoon de zijkant die ik hoor, want hoor het soms niet altijd. Ook als ik de drijftang naar 1 kant hou en dan op en neer hoor ik nooit iets dus ook daarom denk ik dat het gewoon de horizontale speling is die ik hoor.

Last edited:
Misschien een stomme opmerking maar heb je de zuiger wel 100% zeker goed om gemonteerd? Het getik kan misschien je zuigerveer zijn die probeert te "happen" op een van de poorten aan de opening van de zuigerveer

Misschien een stomme opmerking maar heb je de zuiger wel 100% zeker goed om gemonteerd? Het getik kan misschien je zuigerveer zijn die probeert te "happen" op een van de poorten aan de opening van de zuigerveer
Geen stomme opmerking, er zit volgens mij een pijltje op mn zuiger dus mij lijkt dat het gewoon goed zit. Maar klopt het dat de opening van de zuigerveren aan de uitlaatkant zit?

Ik heb m wel geprobeert andersom te monteren maar het geluid blijft nog steeds.

Ook heb ik ondertussen een nieuwe naaldlager gezet en dat was het dus ook niet.

Geen stomme opmerking, er zit volgens mij een pijltje op mn zuiger dus mij lijkt dat het gewoon goed zit. Maar klopt het dat de opening van de zuigerveren aan de uitlaatkant zit?

Ik heb m wel geprobeert andersom te monteren maar het geluid blijft nog steeds.

Ook heb ik ondertussen een nieuwe naaldlager gezet en dat was het dus ook niet.
Durf het niet met zekerheid te zeggen maar voor zover ik weet moet het pijltje altijd naar de uitlaat poort wijzen.

Misschien even kijken of de opening van de zuigerveren niet over een poort heen gaat dan is dat in ieder geval uitgesloten.

Wat het anders kan zijn is me ook een raadsel, ik zou overal eens even flink lomp aan trekken om te kijken of je ergens een klik hoort van speling op een lager, als dat het niet is mag een van de echte professionals het van me overnemen

Back