Bassievrucht
Active Member
Beste forumleden,
Een vriend van mij heeft een Piaggio Zip uitgerust met een 125cc 2-takt Skipper-blok en een 24mm carburateur. Onlangs stuitten we op enkele technische problemen, en ik hoop dat iemand hier op het forum ons kan helpen met het vinden van een oplossing.
Gisteren hebben we de ontsteking van de scooter vervangen, omdat deze kuren vertoonde en de motor onregelmatig liep. Na de vervanging leek de scooter in eerste instantie goed te werken, maar toen we een testrit maakten, dook er een nieuw probleem op. De scooter viel plotseling uit tijdens het rijden en maakte een ploffend geluid uit de uitlaat. Vervolgens was hij erg moeilijk opnieuw te starten. In eerste instantie dachten we dat er iets mis was met de nieuwe ontsteking, maar dat leek onwaarschijnlijk omdat deze net was vervangen.
Om zeker te zijn, hebben we ook de bougie en de bougiedop vervangen door nieuwe exemplaren, maar dit loste het probleem helaas niet op. Wat ons verbaasde, was dat de scooter na een tijdje wachten wel weer wilde starten, wat ons nog meer in verwarring bracht.
Op dat moment stelde een andere vriend voor dat de benzine misschien op was. Echter, toen we de tank controleerden, zagen we dat er nog een redelijke laag benzine in zat, dus dit leek niet het probleem te zijn. De situatie werd steeds vreemder.
Na wat verder geknoei, kwamen we tot de ontdekking dat de scooter normaal startte en probleemloos liep als we hem scheef hielden. Dit bleek een consistent patroon: de scooter startte niet als hij rechtop stond, maar zodra we hem scheef hielden, startte hij vrijwel direct en liep hij perfect. We hebben dit meerdere keren getest, en telkens herhaalde zich hetzelfde patroon: rijden, uitvallen, scheef houden, starten, en weer uitvallen.
Uiteindelijk hebben we besloten om toch extra benzine bij te vullen, hoewel er nog zeker 2 liter in de tank zat. We hebben ongeveer 4 tot 4,5 liter bijgevuld. Na het bijvullen reed de scooter ineens perfect zonder problemen.
Dit heeft ons echter met enkele vragen achtergelaten. Waarom zou de scooter alleen normaal starten en lopen als hij scheef gehouden wordt? En waarom leek het probleem opgelost na het bijvullen van de tank, terwijl er nog voldoende benzine aanwezig was?
Zou dit te maken kunnen hebben met de brandstoftoevoer, mogelijk een probleem met de benzineleiding, vlotter, of een andere component? We vragen ons af of er misschien lucht in het systeem zit, of dat er iets mis is met de carburateurinstelling of benzinetoevoer als de scooter rechtop staat.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand ons in de juiste richting wijzen om dit probleem op te lossen?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en suggesties.
Met vriendelijke groet
Een vriend van mij heeft een Piaggio Zip uitgerust met een 125cc 2-takt Skipper-blok en een 24mm carburateur. Onlangs stuitten we op enkele technische problemen, en ik hoop dat iemand hier op het forum ons kan helpen met het vinden van een oplossing.
Gisteren hebben we de ontsteking van de scooter vervangen, omdat deze kuren vertoonde en de motor onregelmatig liep. Na de vervanging leek de scooter in eerste instantie goed te werken, maar toen we een testrit maakten, dook er een nieuw probleem op. De scooter viel plotseling uit tijdens het rijden en maakte een ploffend geluid uit de uitlaat. Vervolgens was hij erg moeilijk opnieuw te starten. In eerste instantie dachten we dat er iets mis was met de nieuwe ontsteking, maar dat leek onwaarschijnlijk omdat deze net was vervangen.
Om zeker te zijn, hebben we ook de bougie en de bougiedop vervangen door nieuwe exemplaren, maar dit loste het probleem helaas niet op. Wat ons verbaasde, was dat de scooter na een tijdje wachten wel weer wilde starten, wat ons nog meer in verwarring bracht.
Op dat moment stelde een andere vriend voor dat de benzine misschien op was. Echter, toen we de tank controleerden, zagen we dat er nog een redelijke laag benzine in zat, dus dit leek niet het probleem te zijn. De situatie werd steeds vreemder.
Na wat verder geknoei, kwamen we tot de ontdekking dat de scooter normaal startte en probleemloos liep als we hem scheef hielden. Dit bleek een consistent patroon: de scooter startte niet als hij rechtop stond, maar zodra we hem scheef hielden, startte hij vrijwel direct en liep hij perfect. We hebben dit meerdere keren getest, en telkens herhaalde zich hetzelfde patroon: rijden, uitvallen, scheef houden, starten, en weer uitvallen.
Uiteindelijk hebben we besloten om toch extra benzine bij te vullen, hoewel er nog zeker 2 liter in de tank zat. We hebben ongeveer 4 tot 4,5 liter bijgevuld. Na het bijvullen reed de scooter ineens perfect zonder problemen.
Dit heeft ons echter met enkele vragen achtergelaten. Waarom zou de scooter alleen normaal starten en lopen als hij scheef gehouden wordt? En waarom leek het probleem opgelost na het bijvullen van de tank, terwijl er nog voldoende benzine aanwezig was?
Zou dit te maken kunnen hebben met de brandstoftoevoer, mogelijk een probleem met de benzineleiding, vlotter, of een andere component? We vragen ons af of er misschien lucht in het systeem zit, of dat er iets mis is met de carburateurinstelling of benzinetoevoer als de scooter rechtop staat.
Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand ons in de juiste richting wijzen om dit probleem op te lossen?
Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en suggesties.
Met vriendelijke groet