Zijstandaardbeveiliging en bougie probleem

Sebring

New Member
Scooter gekocht waarvan de zijstandaard-beveiliging is doorverbonden, het groene en zwart/wit draad zit aan elkaar vast (zie foto)

Als ik een nieuwe beveiliging koop, dan zit daar een draad extra aan (groen/wit).

Wie kan mij vertellen waarvoor die laatste draad (groen/wit) dient?

Bougie vonkt ook niet, terwijl de cdi, bougiekabel/bobine/bougie al vernieuwd zijn.

Iemand hier ook een idee voor?

B12EA4A7-DC9A-4278-99B3-5CFD40167286.jpeg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik dacht dat de draden juist geen contact moeten maken en juist wel als de standaard naar beneden is , probeer is de draden los te koppelen en dan te starten.
 
Volgens het schema is de zwarte de draad om de motor te stoppen , loopt door naar je contactslot , en de groene massa die als de jiffy naar beneden is doorverbonden met zwart zodat de motor afslaat , dus geen vonk krijgt . Je kan dan wel starten maar hij slaat niet aan.
De groene en zwarte heb je dus nodig volgens het schema , andere kleuren staan er niet bij getekend.
vr groet Arie
 
Volgens het schema is de zwarte de draad om de motor te stoppen , loopt door naar je contactslot , en de groene massa die als de jiffy naar beneden is doorverbonden met zwart zodat de motor afslaat , dus geen vonk krijgt . Je kan dan wel starten maar hij slaat niet aan.
De groene en zwarte heb je dus nodig volgens het schema , andere kleuren staan er niet bij getekend.
vr groet Arie
Dus feitelijk gezien zou het verbinden van de groene en zwart/wit draad (zoals op de foto) afdoende zijn om de scooter te laten starten?
 
Sorry ik las het af van een grande retro schema weet eigenlijk helemaal niet of je er zo een hebt , nee groen en zwart moeten van elkaar gescheiden zijn. Zwart is ook voor een kill switch stopt de motor gelijk als hij met de massa (groen) verbonden wordt. misschien moeten zwart en de witte dan wel verbonden zijn en alleen de groene eraf , zou alle mogelijkheden even proberen . Welke scooter is het?
 
Sorry ik las het af van een grande retro schema weet eigenlijk helemaal niet of je er zo een hebt , nee groen en zwart moeten van elkaar gescheiden zijn. Zwart is ook voor een kill switch stopt de motor gelijk als hij met de massa (groen) verbonden wordt. misschien moeten zwart en de witte dan wel verbonden zijn en alleen de groene eraf , zou alle mogelijkheden even proberen . Welke scooter is het?
Het is een Znen Grande Retro!

Er zijn maar 2 draden; 1x groen en 1x zwart/wit. Die zitten voor bij het frame aan elkaar gekoppeld (zoals op de foto)
 
Dan moeten die dus gescheiden zijn dan zou hij moeten vonken. Dan zou je dus op je cdi kunnen meten dat als het contactslot op aan staat of je zwarte draad die je motor laat stoppen geen massa maakt . Is nr 5 Contact mag dus geen massa maken dan zou hij moeten vonken
Post automatically merged:

hier heb je het schema
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    96 KB · Views: 13
  • Grande Retro SCHEMA.pdf
    422 KB · Views: 16
Er zijn maar 2 draden; 1x groen en 1x zwart/wit.
Klopt wat @trabiarie zegt.
Als de groene en de zwart/witte draden met elkaar zijn doorverbonden krijg je geen vonk en kun je de scooter niet starten.
Dus beide draden, zolang je geen jiffy-switch hebt, met tape isoleren zodat ze geen contact met elkaar noch met andere metalen delen van de scooter kunnen maken.

Als de twee draden gescheiden zijn moet de bougie ook vonken bij het elektrisch of met de kick starten.
 
Ook kun je dan meten als je de motor start of er dan spanning op aansl 6 komt , deze komt rechtstreeks van de stator en heeft niets met je accu van doen.
 
De bougie vonkt inmiddels weer door het scheiden van de kabels, top! Hij loopt echter nog niet, krijgt wel benzine. Zal aanstaande week eerst het e.e.a. nameten en de carburateur demonteren/schoonmaken!
 
Goed dat het gelukt is . Vergeet ook je kleppen niet te stellen , zijn ze erg gevoelig voor ,ik heb ze beide op 0,1 mm speling staan.
succes
 
Op die manier kun je dus zelf een killswitch maken als je dat leuk vindt.
Of met een verborgen schakelaartje een startbeveiliging. Ook handig voor de rollerbank.
 
Hallo Berrie
Het lijkt me inderdaad wel wat als start beveiliging , en dan met een zendertje aan en uit kunnen zetten. Zeker goedkoop te krijgen bij ome Ali . En is het nog gelukt met de toerenteller? Ik heb hem nog steeds niet binnen .
vr groet Arie
 
Off topic: ik heb mijn auto kapot, dat verlangt even voorrang, maar de toerenteller komt eraan.
Dan vertel ik er meer over.
 
Back
Top