zijstandaard beveiliging afkoppelen

JDS

Well-Known Member
Op mn nieuwe scooter staat zo een beveiliging dat als je de zijstandaard open zet de motor uitvalt.
Nu vind ik dit enorm lastig aangezien ik de zijstandaard altijd gebruik en kan door die beveiliging de scooter niet starten om even warm te draaien. Hoe koppel ik dit af? Ik kan de elec kabel aan de standaard niet uittrekken ( is geen fiche). Dus is ofwel de snelle luie manier en kabel doorknippen aan standaard of kabel volgen en afkoppelen?
 
Advertisement - register to remove this

..Draad doorknippen ... of doorverbinden ... Ligt aan het cirquit , ( maak contact of breek contact) , aan te bevelen is de draden goed te Isoleren / af tapen .
 
Gewoon zoals Brute-force het je uitgelegd heeft.. Probeer even goed te lezen wat hij geschreven heeft.. Meeste mensen lezen over dingen heen.


Hij zegt dat : Je dus 2 verschillende schakelaars kan hebben bij het schanierende punt van de zijstandaard.. Dit kan een `maak contact` of een `breek contact` zijn.

Bij een maak contact werkt als volgd: (zolang het circuit niet sluit blijft de motor lopen, als die sluit valt de motor uit (werking hetzelfde als een kill switch) (of te vergelijken met een remhevel schakelaar)

Bij een breek contact word het circuit juist onderbroken (zit niet meer aan elkaar) waardoor er geen geleiding meer is voor de stroom en valt de motor ook uit.



De kabel zal denk ik wel ergens richting de ontsteking / CDI lopen..


Normaal gesproken kan je de zijstandaard gewoon verwijderen met schakelaar in een..

Alleen je moet dan even weten of je de contacten die onderbroken zijn zo kan laten hangen (afgetapted) of dat je die moet door moet verbinden om de scooter weer te kunnen starten en te laten lopen.
 
Ik ken niet veel van elec, daarmee ik wss de uitleg niet snapte eurokit. Ik zal volgend weekend is bekijken, zijstandaard proberen los te maken en schakelaar mss af te koppelen van de standaard en dan zien wat het zegt. want dit is een nieuwe , s nog maar paar maand uit ( Sym jet14 i ) en deze valt onder garantie dus wil ik er zelf niet te veel aan lopen "prutsen" ;) ( buiten andere spiegels gerekend xd)
 
JDS,

ik ken deze scooter niet en heb er ook geen elektrisch schema van.
Maar de "luie manier", om de draden door te knippen en dan door te verbinden of juist niet, afhankelijk van de schakeling, zou ik bij een nieuwe scooter niet doen, al is het maar om problemen bij eventuele onder garantie vallende zaken, te vermijden.

Ik zou de twee draden van deze jiffy-schakelaar gewoonweg volgen, deze komen ongetwijfeld uit op een connector.
Hoe zou je anders deze schakelaar kunnen vervangen, mocht deze defect geraken, als deze vast verweven zou zitten in de kabelboom????

Koppel bij deze connector de draden los en kijk of de scooter zich nog laat starten.
Zo niet, maak een draadbruggetje in de connector tussen de posities waar de draden van de jiffie-schakelaar zaten.
 
Last edited:
Ik ken niet veel van elec, daarmee ik wss de uitleg niet snapte eurokit. Ik zal volgend weekend is bekijken, zijstandaard proberen los te maken en schakelaar mss af te koppelen van de standaard en dan zien wat het zegt. want dit is een nieuwe , s nog maar paar maand uit ( Sym jet14 i ) en deze valt onder garantie dus wil ik er zelf niet te veel aan lopen "prutsen" ;) ( buiten andere spiegels gerekend xd)

Ga je ook misschien een review topic maken over deze scooter? Zou wel leuk zijn.. http://www.scooterforum.net/forums/scooter-blog-reviews.132/
 
JDS,

ik ken deze scooter niet en heb er ook geen elektrisch schema van.
Maar de "luie manier", om de draden door te knippen en dan door te verbinden of juist niet, afhankelijk van de schakeling, zou ik bij een nieuwe scooter niet doen, al is het maar om problemen bij eventuele onder garantie vallende zaken, te vermijden.

Ik zou de twee draden van deze jiffy-schakelaar gewoonweg volgen, deze komen ongetwijfeld uit op een connector.
Hoe zou je anders deze schakelaar kunnen vervangen, mocht deze defect geraken, als deze vast verweven zou zitten in de kabelboom????

Koppel bij deze connector de draden los en kijk of de scooter zich nog laat starten.
Zo niet, maak een draadbruggetje in de connector tussen de posities waar de draden van de jiffie-schakelaar zaten.
Hier heb ik wat aan! ga dit zeker eens bekijken dit weekend mss als ik tijd heb. En @eurokit, ja lijkt me idd leuk. zal dit zeker doen. heb nog maar 35 erop zitten sinds dit weekend dus moet deze scooter nog leren kennen en inrijden. more info soon ;)
 
update: ik heb de beveiliging kunnen afkoppelen zonder probs. na wat zoeken kwam ik tot conclusie dat alle voorkappen eraf moesten om te zien waar de bloody hell die kabel heen ging van zijstandaard. Dus dacht ik laat ik de zjstandaard losmaken en die switcht er van tussen halen. blijkbaar lukt het zo ook. Heb deze schakelaar afgekoppeld. ingetapet en tussen mijn kappen gestoken. Wel opletten dat het pinnetje ( zie foto) op
de stand staat als standaard is dicht geklapt. Hoop dat mensen hier iets aan hebben die dit ook willen doen.
 

Attachments

  • 20171216_111542.jpg
    20171216_111542.jpg
    189.1 KB · Views: 79
  • 20171216_111547.jpg
    20171216_111547.jpg
    174 KB · Views: 74
  • 20171216_115906.jpg
    20171216_115906.jpg
    142.7 KB · Views: 77
Hoe zou je precies de draden kunnen doorknippen en dan door verbinden? Ik ben niet zo technisch en ik probeer meer inzicht te krijgen. Vorige week hadden we een spouwmuurisolatie en dat was uiteindelijk een stuk ingewikkelder dan ik dacht. Vandaar dat ik me voor heb genomen om handiger te worden met dit soort klusjes. Ik ga beginnen met mijn scooter die nodig een opknapbeurt kan gebruiken. Sinds de corona gebruik ik hem amper aangezien ik hem eerst altijd voor mijn werk gebruikte. Afijn, ik ben benieuwd hoe je die draden weer aan de praat krijgt nadat je ze doorgeknipt hebt.
 
Last edited:
Back
Top