zenith iets sneller laten trekken

soester

Well-Known Member
hallo ik ben nieuw hier
en heb een aantal (miss wel domme) vragen over mijn net aangeschafte zenith

1 hij loopt nu 60 op de teller klopt dit of zit hier een afwijking in ?
2 hij trekt op zich wel lekker maar zou hem iets sneller willen laten trekken
3 welke onderdelen heb ik hiervoor nodig ?
-dacht zelf aan een andere vario en miss koppeling ?
-helpt een andere uitlaat hier ook bij ?
wil absoluut geen herrieschopper krijgen zat zelf te denken aan de Tecnigas Silent Pro (vooral dat silent spreekt me erg aan en hij oogt orgineel)
topsnelheid moet geen groot probleem worden op de rollerbank .....
 
Advertisement - register to remove this

een standaard zentih loopt zo'n 50 op de teller , dus er is iets gewijzigd , waarschijnlijk de plaat die de vario begrensd.

wil je sneller op trekken kun je gewoon de uitlaat ontgrenzen en de vario ontgrenzen , probleem hierbij is wel dat ie dan meteen zo'n 75/80 op de teller loopt..

een andere variateur en koppeling hebben 0,0 nut , totaal nutteloos dus..
 
ik heb vandaag de prop uit de uitlaat gehaald en een sproeier 72 gemonteerd
nu is de topsnelheid 57 km/u hij trekt wel als een t**t alleen klinkt het dat hij inhoud
volgens de monteur hoefde hij niet opnieuw afgesteld worden klopt dit ??
 
mja , ik vind het niet gek , aangezien de std sproeier die std 54 is prima is mits het luchtfilter origineel is (wat ook aan te raden is)

er zit dus waarschijnlijk een VEEL te grote sproeier in.

een Peugeot hoef je onbegrensd niet groter in sproeier.
 
als je de uitlaat demonteerd dan zie je aan de cilinderzijde een vernauwend buisje erin zitten deze verwijderen is de prop eruit halen (ontgrenzen)
 
Maar als er de standaard uitlaat (standaard, dus niet een sito plus oid), op zit, dan zit er als het goed is geen prop in maar een resonantiebuisje. Deze moet je dan eraf slijpen en het gat dicht lassen. Dit is bij de nieuwere modellen iig zoals de Speedfight 1 en 2, of dit bij de Zenith ook al werd gedaan weet ik niet 100% zeker.
 
ik dacht dus een orginele uitlaat eronder te hebbben maar het is een sito plus heb de std sproeier weer terug geplaatst en rijd nu 67,5 op de teller en trekt een stuk lekkerder doorzal eens kijken hoe de boegie eruit ziet want wil hem wel 'betrouwbaar' houden
 
nu gaat het wel heel vreemd worden
reed dus van de week 67,5 nu komt ie met moeite aan de 60
hij rijd het best met de luchtschroef compleet dicht anders krijg je dat boaap geluid bij volgas
enig idee ? miss toch grotere sproeier?
ben helaas ziek nu dus kan er weinig aan doen nu
 
helaas niet gechecked voor de snelheid weer afnam heb ook maar 9 km gereden en had nog geen bougiesleutel :eek:
eerste 3 km reed ie weer 60
daarna begon ie in te houden bij volgas met '' verzuipgeluiden''
toen de luchtstel schroef dichtgedraaid en 1,5 slag teruguit
bleef dezelfde simptonen houden hoe dichter de schroef hoe beter hij reed
zal vanmiddag eens kijken of ik de carburateur ff schoon kan maken
misschien dat dat helpt
staat daar nog ergens een how to voor ?

luchtfilter is overigens gewoon orgineel
 
de carburateur is nu compleet gereinigd en hij rijd weer als een tiet !
alleen als ik nu achter mijn maat aan rijd (45km/u)
dan houd ie in als ik een tijdje 45 rijd waar kan dit aan liggen ?
verder geen klachten hoor geen overtoeren trekt lekker misschien een iets hoog brandstofverbruik verder niet
 
gelukkig heb ik een erg handige buurjongen en die heeft eea nagekeken

resultaten :

vierkante rolletjes --> vervangen voor 7 gram
bougiekleur is beetje grijs rest koffiebruin met melk
drukveer is nog in orde
koppeling is nog volledig in orde

het vreemde blijft dat ie rond de 45 - 50 blijft stotteren
andere bougie erin geeft geen resultaat

het klinkt trouwens alsof de ontsteking bij die snelheid niet op tijd loopt ?!?

iemand enig idee ?
 
maak eens een foto van de bougiekleur!

verder , 7 gram is HEEL erg licht voor een peugeot , standaard zit er 9 gram in , en is ook nog een te licht standaard , met een originele uitlaat onbegrensd kun je er zelfs tot 11,5 gram in sommige gevallen in zetten!

teveel toeren is ook niet goed , maar stotteren heeft daar niks mee te maken.

verder , heb je een foto van het luchtfilter misschien?
 
ik zal morgen eens foto's maken van de bougie en filter

luchtfilter is imi orgineel en dat kapje met die 2 tuutjes zit er ook nog gewoon in

met die 7 gram rollen trekt ie lekker op en zo goed als zonder dip naar de 70 km/u (60 op de gps (wat ik overigens hard zat vind))
met 8 gram was er een grotere dip imi
maar zwaarder als orgineel ?
setup is nu :
sito + uitlaat ontgrenst
varioplaat eruit
sproeier 56
verder alles orgineel
 
Back
Top