Zenith 2t 99

silvan2005

New Member
Hoi


Ik heb onlangs een zenith een snor ik weet dat snortuning niet toegestaan is maar ik wel hem juist omkeuren naar brom als dat mag van het forum. De scooter is voor de rest gewoon goed en veilig.
Ik heb er tot nu toe nog niks aangedaan.

ik had begrepen dat je dan ook de vertanding moet aanpassen. Welke vertanding moet ik secundair en primair?

De kilometer stand is 15000 en is volledig origineel, ik heb hem van de eerste eigenaar gekregen en de scooter is altijd op tijd in onderhoud geweest. Op een gegeven moment ging de scooter bij de vorige eigenaar steeds harder lopen tot dat 58 op de teller was ongv 45 in het echt de teller klopt bij lange na niet.
Toen heeft mevrouw hem zoveel mogelijk terug laten voeren naar 40 op teller maar 32 gps ongv

Ik weet hoe je de begrenzing uit de vario moet halen ( plaat en vario ring)

Ik hoef niks met de carburateur te doen neem ik aan? Dat ie dan al fatsoenlijk 45 a 50 gaat voor de keuring zonder overtoeren.

Hoogstwaarschijnlijk laat ik de vertanding door de zaak doen maar dan weet ik welke vertanding ik kan bestellen / doorgeven.

En welke atf olie moet erin, gewone?

Voor de rest wil ik hem origineel houden.

Groetjes silvan
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hoi,

Dank voor het bericht

Toen ik de scooter kreeg was de vertanding behuizing bezweet van de atf olie? Ik dacht toen al dat de pakking kapot was maar nu zit dus het wiel vol met olie spetters en is het onderaan nat. Het lekt niet heel erg dat get eruit loopt maar wel af en toe een drupje.

Ik weet wel wat er ongv moet gebeuren maar gaat mij eigenlijk op het moment te boven mischien wat tips voor ik hem naar de zaak breng?. ( niet dat hun dat veel beter kunnen bij mij in de buurt)

Ik heb binnenkort een keuring en de zaak zei dat de voorband gewoon goed was voor de keuring ik ben het daar niet mee eens eigenlijk wat vinden jullie?

Groetjes silvan
 

Attachments

  • 20230528_144359.jpg
    20230528_144359.jpg
    165.7 KB · Views: 14
  • 20230525_173237.jpg
    20230525_173237.jpg
    106.3 KB · Views: 14

Heb je deze post wel gelezen?
Of heb ik hem getypt voor jan met de korte achternaam.
Het is niet meer dan een keuring van een aanpassing.
Snelheid en geluid.
Als de zaak waar je hem wilt laten keuren het heeft over vanalles controleren, dan willen ze je maar al te graag een oor aannaaien.
Lekker verder bellen tot je een zaak hebt die alleen die twee punten keurt.


Wat de lekkage betreft,

Waar de as het carter uit komt richting het wiel zit wss een keerring, die ga je niet 123 vervangen zonder het juiste gereedschap en kennis.
Overigens zul je eerst de boel moeten reinigen met remmenreiniger, daarna een stukje rijden en kijken waar de lekkage precies vandaag komt.
Tenzij je dat al weet, maar dan heb je dat hier niet echt duidelijk aangegeven met een foto van de achterkant van 't brommertje.

1685301964287.png
 
Ja ik moet het hij rdw doen en ik heb de post gelezen, de voorband heeft alleen heel veel scheuren daarom is denk ik ook de originele band uit 99. En mij leek dat ze op alles wel controleren niet dat ie op de band /lek bv afgekeurd kan worden.
 
oke!

Alle 4 mijn autobanden hebben ook droogtescheuren. 3 jaar oud, maar wordt weinig mee gereden.
Is geen apk afkeur iig.

Afhankelijk van waar het lek vandaan komt kan dat wel een bommetje geld kosten als je het niet zelf doet.

Succes.
 
Ik ben dus langs alle zaken in mijn stad geweest en maar een kon mij helpen, iets wat ik na grondig onderzoek al wist maar mijn twijfels over had, hoogstwaarschijnlijk lekt de vertanding niet en was dat de olie slang hij lekt daar waar precies heb ik niet kunnen vinden. Ik heb daar boven het spatbord gedeelte een stuk keukenrol tussen gedouwd en nu is er geen olie meer op de vloer voor nu lekt hij niet heel veel olie om dat nu te gaan oplossen maar dat zal wel ooit moeten, ik denk dat ik de 70cc maar even laat is een redelijke dure investering en moet de cilinder nog voor de snor aan laten passen en heb niet veel geluk met cilinders en zuigerveren in het verleden. Mischien sws tips hoe dat het beste kan voor een ander project van mij een mobylette campera GAC.

Ik heb sproeiers en polini vario binnen ik ga eerst een grotere sproeier proberen er zit nu sproeier 52 in, en na de keuring de vario.

Groetjes silvan
 
Hij is door de keuring gekomen met een snelheid van 35km per uur. Niet bepaald veel. Sproeier 54 zit er in met polini vario met de oude drukveer en 7,7 gram rollen. Rijdt niet top maar goed genieg voor nu kom nog wel de blauwe drukveer in. En mischien lichtere rollen. Nu zit ik te denken aan een 50/70cc cilinder zit erover te twijfelen liever de 70 maar met 50 kan ik de kop behouden. Maar is bijna evenduur.

Maar het probleem is dus dat het aangepast moet worden voor een snor carter wat ik vernomen heb dan. Want ja je leest soms tegenstrijdige dingen op het forum. Maar dit geloof ik opzich wel maar ja weet iemand hoeveel mm van de voet afgehaald moet worden?

Groetjes silvan
 
Top bezig.
50cc cilinders die op snorblok passen zijn er wel.

Staan bijv. al een paar cilinders waar bij staat dat het op snor past.

70cc heb ik nog niet voorbij zien komen, ook niet concreet naar gezocht.
Hoeveel eraf moet kan ik je helaas ook niet vertellen.
 
Hoi

Dank voor de reactie ik ben ervan op de hoogte van dat ik een nieuwe uitlaat nodig heb.

Ja ik doe dat liever niet omdat het blok origineel is en altijd goed onderhouden is met weinig kilometers en wel potentie zie in dit blok. Overigens heb ik totaal geen ervaring met een blok switchen opzich lijkt het mij wel makkelijk als het wel hetzelfde blok type is. Maar dat laat ik voor nu achterwegen.

Als ik mij bedenk zal ik als het natuurlijk (waarschijnlijk wel) niet weg is wel een bericht sturen.

Dank nogmaals voor het bericht.

Ik heb overigens wel een leuke setup gezien
Airsal 65cc kit yasuni eco uitlaat
Dan de cilinder wat van de voet aflaten draaien en dan zou het goed moeten zijn ja ooit de vertanding laat ik ooit wel doen mischien maar is het laaste wat ik doe.

En nog een schokbreker deze is een beetje veroest en uitgeput. Dan is ie helemaal top

( hoop ik)
 
Ik heb er dus toch voor gekozen om er een brom blok in te doen.

Dat heb ik gisteren gedaan wat mij vertelt werd wat een bromblok was. Ik twijfel erover overigens zit er wel een lekke brom uitlaat op maar gaat niet echt harder als de snor en veel lawaai door de lek natuurlijk.

Ook kan ik de achterrem niet goed krijgen.
Met de kabel

Ik ga morgen kijken of hij goed begrensd is in de vario/ koppeling.
Hopelijk is het toch wel een brom blok. Ik weet dat er een verschil zit in de cilinder maar kan ook On 25km cart er cilinder zijn op moment weet ik het niet echt meer.
 

Dat heb je altijd met tweedehands blokken.
Als ze t niet doen, moet je een hoop nalopen.
 
Ja hij doet het nu prima, uitlaat lek met uitlaatpasta dicht gemaakt( roest gaten)maar ja loopt hetzelfde als het oude snor blok, oude snorblok liep zelfs iets beter, ik zal binnenkort kijken in de vario mischien heel erge vesleten rollen. De achterrem heb ik overigens wel gemaakt
 
Back
Top