Zelfbouw carter tomos basis

Hellracer_89

Well-Known Member
hallo

zoals sommige van jullie al weten, ben ik van plan een zelfbouw carter te maken. Vraag me niet waarom :b

Ik heb een aantal schetsen gemaakt, sommmige wel en sommige niet op ware grootte, maar het idee is denk ik wel duidelijk. Afmetingen van het materiaal waar ik mee begin is 200x300x40 2 maal en 4 maal 100x100x50.
Heel belangrijk ff vergeten te vertellen, kan het zeer waarschijnlijk hier op school CNC frezen, testproggie was met 3 uurtjes af ofzo. Ik heb de beschikking tot draai en freesbanken, en een cnc freesbank.

Ipv een 2 delig carter zoals tomos normaal heeft, wil ik een 3 delige maken. Het 3e deel is een soort van aparte voet, met daarin de gehele spoelers en tapeinden. Deze word dan aan het carter gebout dmv 4 grote .... bouten jah.
Ook maak ik een membraan @ carter, dit zodat ik ook scooter/am6 cilinders kan monteren. Basis word denk ik eerst een mb/mt/nsr/am6 4kleps membraan, in de lengte geplaatst. Dit is imo beter voor de flow, en ik kan kiezen of ik carb links of rechts wil door de symmetrie van het spruitstuk. Plan is zelf ook een membraan te maken, uit een blok kunstof. Dus inc stuffer, en dan andere reedstops jatten van een membraan.

even over die voet ik wil er 4 gaan maken, voor deze modellen:

-tomos/puch 75cc
-honda mbx
-mina hori
-en am6.

ik zal vast wat schetsen plaatsen hier, en werkelijk elke tip is welkom. Mij is aangeraden alu 56T te gebruiken, wat denken jullie er van?
En dan de krukas, die laat ik voorlopig std, maar ik ben ook al op zoek naar krukassen die evt met aanpassingen erin zouden passen.

verder updates etc zullen nog komen, maar ik zit nu op school en zoek het niet verder te typen. Ik zal vast ook een hoop dingen vergeten zijn op te noemen.

432owhu.jpg


2dl4ww3.jpg


3yrtr48.jpg


2qb4osl.jpg


@ john, 5 euri zet maar vast apart ;)

zo, vandaag de tekening van het linker carterdeel nagenoeg kloppend, maten ook. Rest komt nog.

2nvseu1.jpg


47wtvsj.jpg


30vc687.jpg


4c0byig.jpg


2lsw5fr.jpg


2rempt0.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

de maten en verhoudingen op de tekeningen kloppen niet helemaal, ik had men tekeningen thuis laten liggen...

irl komt het membraan een stuk verder naar voren en boven op de krukas te zitten, bijna direct in lijn met cilinderhemd.

@ melf ik maak de cil niet horizontaal, dan lijkt het neit veel meer op een tomos :'). nee echte reden is dat er een honda mb wiel in de weg zit...
 
update.

ik ga nu voor tomos velg, met mb schijf in mb vork, in tomos frame :w

zo ontcijfer dat maar es, p1 staan pics van carter nu min of meer (1mm afwijking kan) op ware grootte
 
sorry maar ik vind het idee van een verwisselbare voet een beetje kut, wat schiet je daar mee op? je heb gelul met koeling, slagverschil etc, de cilinders die je wil gebruiken moet je dus al afdraaien ophogen timing klooien blablabla, maak gewoon pas voor am6 cilinders, is prima spul voor verkijgbaar en kan je nog naar een 50mm boring ook, of een scooter cilinder oid, wat is de meerwaarde van bijv een puchcilinder?
 
verwisselbare voet is geen gekut met koeling, en slagverschil, mwa. Dat is dan gewoon cil aanpassen ja.

een puch cil is niet perse van meerwaarde, maar ik wil gewoon de mogelijkheid dat als ik een ander model cil wil, dat het kan. OF dit nou am6 of mina is.

@ melf als ik nou cil horizontaal plaats, zit ik telkens te kloten met eraf halen van cil, het is niet-tomos, en stel ik doe een schuine cil horizontaal, kan k niet lekker bij de uitlaatpoort.
 
een scooter cilinder is juist beter om recht naar voren te zetten , en wat is het probleem met de cilinder eraf halen :?

ik zou idd zoals Ruud zegt een vast voet nemen , zoals jij het wilt gaat het niet werken , veel te gevoelig voor teveel verkeerde dingen...

wat boeit het dat het niet Tomos is dan? het is wel stukken makkelijker maken en je kunt je membraan mooi onder een hoek van 90 graden maken en zal zo ook mooier passen..
 
scoot cil is dat idd wel beter, maar ik ga toch waarschijnlijk voor schakel cilinders.

Maar veel te gevoelig voor verkeerde dingen? lijkt mij dat er niet veel fout kan gaan met de voet, hij past maar op 1 manier, en speling etc los je op met een pakking ofzo.

probleem met cilinder eraf halen is niet zozeer een probleem, maar wel iritant. Wel es normale tomos cil eraf gehaalt? moet je je dan ff voorstellen dat ie nog dicht bij voorwiel zit. Tevens als ie schuin zit heb ik meer plek voor de rad.

edit

zonder verwisselbare voet heb je ngo steeds dat je elke cil moet aanpassen voor lekkere timingen hoor...
 
Last edited:
Het lijkt me vanuit jou standpunt handig om eerst te onderzoeken naar:

Productie mogelijkheden (mogelijkheden freesbank, kotterkop)
Tolleranties (evenwijdigheid nauwkeurigheid, lager passingen, cocentrisch, paspennen)

Dit is een beetje een topic in het loos, aangezien je vorige tomos project nou niet echt kant of wal heeft geraakt.
 
Luuk said:
Het lijkt me vanuit jou standpunt handig om eerst te onderzoeken naar:

Productie mogelijkheden (mogelijkheden freesbank, kotterkop)
Tolleranties (evenwijdigheid nauwkeurigheid, lager passingen, cocentrisch, paspennen)

Dit is een beetje een topic in het loos, aangezien je vorige tomos project nou niet echt kant of wal heeft geraakt.

als eerste:

vorige project = dit project
productiemogelijkheden:
- handmatige freesbank,
- CNC freesbank
- lagerpassingen worden gedraait van sterker metaal, dan geperst in een gekotterd gat in carter.
- tolleranties moet ik inderdaad nog bekijken,

en loos topic? Ik vraag gewoon oa info via dit topic, ik moet er zelf ook van leren ofzo en dat kan ik ook buiten school om. Maar je hebt wel gelijk ;)
 
Back
Top