Zelf spuiten, lak erg dof

Sanderr.

Well-Known Member
Goedenavond, ik ben van plan om zelf mijn nieuwe grill van mijn auto te gaan spuiten, Het is gemaakt van abs plastic.
De reden om zelf te spuiten is omdat het gewoon veel goedkoper is. Ik snap dat het resultaat minder zal worden dan prof.
Ik heb geoefend op een klein kapje (van een scooter) en heb het volgende gedaan:

- Vlak schuren t/m korrel 1000
- Ontvetten
- Motip primer 1 laag
- Grijze filler (goede kwaliteit) 2 lagen
- Schuren korrel 1000
- Ontvetten
- De lak (laten maken bij een autoschade bedrijf) 3 lagen (zwart)
- Motip blankenlak 3 lagen
- Na het uitharden met een beetje wax erover heen

Nou vind ik de lak erg dof. Er zit niet echt de glans in waarop ik gehoopt had. Het voelt ook niet echt glad aan.
Ik heb wel eens foto's gezien van scooterkappen die er veel glanzender uitzagen.

Wat moet ik doen om het dadelijk op de echte grill beter te doen?

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Hier een foto

P1010004.jpg
 
gast je gaat toch niet iets van je auto met een spuitbusje spuiten? een spuitbus krijg je zoiezo geen mooi resultaat. alle scooterkappen die er zo glanzend uit zien zijn ook wel met de compressor gedaan h oor
 
waarom zou dat niet kunnen?

mja , nu zeg je wel dat het zo goedkoper is , maar wat je allemaal hebt moeten aanschaffen en wat voor werk je ervan hebt gehad was het waarschijnlijk goedkoper geweest in verhouding bij een schappelijke autospuiter oid..

en dan was het in 1 keer mooi geweest ;)

je word ook niet zomaar spuiter :*

maar het klopt wel dat je met een spuitbeker mooier kunt spuiten..
 
Wat ik zo zie is een te dunne verflaag. Je moet wel mooi dekkend kunnen spuiten zonder druipers. Hetzelfde voor de blanke lak erna. Als je de tijd er flink voor neemt en al redelijk wat ervaring hebt kun je met spuitbussen ook een nagenoeg perfect resultaat krijgen.
 
Als jullie denken dat je met een spuitbus geen mooi resultaat kan behalen, dan zijn jullie allemaal een stelletje kut weggooiers.
Kan prima!
Heb vaak zat Tomosjes gespoten, gewoon mooi!

Tuurlijk is een autospuiter beter, en als je ervaring hebt kun je het met een compressor en spuitpistool ook mooier maken.
Maar dat is maar net hoe goed jij bent.
Verder vind ik dat je erg weinig primer hebt gebruikt, 1 laagje.. :rolleyes:

Plastic delen spuit ik altijd als volgt:

Schuren tot 1000-1200 WP.
Ontvetten met ammoniak, laten drogen half uurtje en met WARM WATER afnemen en vervolgens weer een half uur laten drogen.
Plastic Primer 2 laagjes, wel gewoon goed dik, maar niet te.
Schuren tot dat mooi glad is.
Even schoonmaken met WARM WATER, en weer laten drogen een half uurtje.
Laagje primer erop, echt een DUN laagje, maar wel helemaal dekkend.
Dan weer met WARM WATER, en weer half uurtje laten drogen.
Dan je kleur in HELE DUNNE laagjes, 5-6-7 laagjes aanbrengen.
Vervolgens 30 uur laten drogen.
Dan weer afnemen met WARM WATER, en weer laten drogen een half uurtje.
Dan je blanke lak, dit is vaak het lastigste van de hele spuitbeurt, en dit zorgt voor je mooie glans.
Maar omdat het doorzichtig is word dit vaak de dik gedaan en verpest je je hele kap.
Ik spuit dit altijd in 4 DUNNE laagjes, 1 keer horizontaal, dan 2 verticaal en dan weer 1 keer horizontaal.

Verder is bij spuiten geduld heel erg belangrijk!
Beter een uur te laat dan een uur te vroeg zeg maar.

Hoelang je tussen de laagjes door moet wachten staat vaak op de spuitbussen, doe hier altijd 150 % van rekenen.
Dus als er staat 10 minuten, wacht je er 15.
Als er staat een uur, wacht je anderhalf uur.
Etc.
 
Wat hier word vertelt slaat ook nergens op. 30 uur laten drogen en steeds met warm water spelen.

Denk dat je als je zo een kapje liet spuiten bij een spuiter je 75 euro ongeveer kwijt was. Teminste bij mij wel.

Maar als je dit zou willen spuiten goed.

Je schuurt het kapje mat. Niet kaal als er geen beschadeginge zijn.Even ontvetten en Dan op de door geschuurtde plekjes wat hecht primer en dan gewone primer 3 lagen.
Dit 20min laten drogen in totaal en tussen de lagen 5min.

Dan na schuren met 500/600 even ontvetten een prik laagje kleur en dan 2 volle lagen kleur.

Laten drogen 10min zo iets en tusse de lagen 2/5 min.

Blanke lak 1 dun laagje en dan 2/3 vloeiende laggen. Dit 1 uurtje laten drogen en klaar tusse de lagen 5min.

Dit doe je in een ruimte die stof vrij is en ongeveer 20 graden. Dit lukt denk ik wel.

Als je door werkt ben je binne 2 uurtjes makelijk klaar.
 
je kan prima spuiten met spuitbussen (doe regelmatig) en verschil is bij kleine dingen niet te zien. (grills/kapjes/ed)
't belangerijkste is weg blijven van die motip troep, en goede spuitkopje gebruiken.

voor kleuren zonder metallic effect erin, kan je beter bij een goede verf winkel industrieel lak laten vullen in een spuitbus. super sterk, glanst als een tiet.

verder moet je ook wel weten wat je doet natuurlijk.
 
Wat hier word vertelt slaat ook nergens op. 30 uur laten drogen en steeds met warm water spelen.

Haha, jij bent echt grappig.
Wel is gehoord van verf die minimaal 24 uur uit moet harden voordat je blanke lak erop doet.
Wel is gehoord van stof dat blijft plakken, iets dat je dus met warm water makkelijk weg kan halen.
Wel is gehoord dat je verf/kapje op temperatuur moet zijn, en je daarom WARM water gebruikt.
Wel is gehoord van lak die tussen de laagjes door volgens de spuitbussen 15 minuten moeten drogen, en in de praktijk blijkt dat je dan het te snel doet en je tweede laag erop het helemaal verpest.

Maar wat ik vertel zal wel nergens op slaan.
Ik doe ook al gelukkig niet al JAREN en JAREN brommertjes en auto's spuiten.

<]
 
Oke en nu nog een cursus "hoe verminder ik mijn ego", en het is helemaal goed:p.
Op zich staat de handleiding ook op de spuitbussen zelf en als je je daar aan houdt dan komt het ook al goed:p Omgeving temperatuur is gewoon belangrijk, dan heb je ook niet dat warme water nodig :p. Straks worden je kappen te warm en krijg je allemaal druipers als je niet weet wat je doet.

Waarom 4 DUNNE laagjes blanke lak btw, ik doe zelf iets van 2 dikke lagen en vind het persoonlijk een glanzender resultaat geven?
 
Tja mijn ego, weinig aan te doen. :p

Verder is 4 dunne laagjes beter dekkend dan 2 dikke, plus dat je minder snel kans hebt op druipers.
Blanke lak zie je niet goed als je het spuit, en in mijn ervaring als spuiter word juist deze laag het meest verpest, terwijl dit juist je kappen een mooie glans moeten geven.
Mensen hebben vaak het kapje gespoten in een dik laagje, en dan zien ze in het hoekje een doffe plek, spuiten ze het nog wat bij, en het resultaat is dat je een hele 'transparante' dikke laag ziet zitten.
Als dit dan op droogt zit het vol met stof/druipers/barstjes, etc, en je tweede laag word er niet mooier op.

En betreft omgevings temperatuur, heb je gelijk in.
Maar als jij ijskoud water gebruikt, is het als eerste niet prettig op je eigen klauwen, en je kapje maak je ook koud.
Hierdoor kun je dus een sinaasappelhuid/barstjes krijgen.
Daarom WARM/LAUW water gebruiken.

Om het makkelijk te houden, als je iets warms heel snel koud maakt, krimpt het en zul je het uiteindelijke resultaat dus verpesten.

Je hebt vast wel eens lagers ergens in geplaatst.
Plekje waar het in moet verwarmen, en de lager in de vriezer leggen, anders krijg je zo kreng er voor geen meter in.
Bij een Tomos blokje dan.

Maar ik denk dat de TS ze antwoord inmiddels wel al heeft.
 
Je gaat lak niet afspoelen met warm water man tijdens het spuiten. :?

Ten eerste hoor je te spuiten in een stofvrije omgeving, en indien je stof hebt, heb je hiervoor speciale kleefdoekjes. Je kan niet 1 laagje spuiten, en 24 uur wachten voor de volgende en het eerst nog afspoelen met water.
 
Je moet ook wel lezen voordat je antwoord of commentaar geeft.
Tussen de kleur lak en blanke lak moet je hem 24 uur laten drogen, omdat je lak moet UITHARDEN.
Tussen kleur lagen hoeft dit niet, omdat je het toch in dunne laagjes doet.

En je moet je kapje niet te koud maken omdat je lak anders niet goed pakt en ik daarom warm water gebruik.
Plus dat het kan barsten als het te koud word.
Maarja, zoals zovelen hier geven ze commentaar, terwijl ze eigenlijk zelf geen ervaring erin hebben.
Ik doe al een aantal jaar op deze manier van alles en nog wat spuiten, altijd een mooi resultaat, en van me fouten heb ik veel geleerd.
Zoals koud water gebruiken, en niet 24 uur laten uitharden.
Maarja verder een zinloose discussie.

De TS moet zelf weten hoe hij het doet, ik WEET in elk geval dat MIJN manier perfect werkt, ongeacht wat jullie zelf ervan denken.
 
Back
Top