zelf prop uit uitlaat halen

Status
Not open for further replies.

Cipher

Well-Known Member
Gezien mijn lage top en belabberde trekkracht vermoed ik dat de prop nog in mn uitlaat zit. Dit ga ik vanavond even nakijken.

Maar ervan utigaant dat er inderdaad nog een prop inzit, wil ik graag weten hoe ik deze eruit kan halen.
Het betreft de standaard uitlaat van een F-50, hier deels te zien;
onsteking1.jpg


Weet iemand wat voor prop hier inzit, en waar? En heeft er iemand ervaring met het verwijderen van een prop, uit deze, of een andere uitlaat?

De uitlaat bestaat uit 1 geheel, en kan dus niet de bocht of demper loshalen. Ik heb wat zitten Googelen en de 'prop' schijnt een soort buis te zijn, welke de uitlaat vernauwd. Deze zou zichtbaar moeten zijn bij de cilindermond, en zou je moeten kunnen verwijderen met een boor of dremel.
Ik ben echter ook veel post tegengekomen dat het ook prima lukt met een hamer en schroevendraaier :?

Wat is nou de juiste methode om een prop te verwijderen?
Hoeveel tijd en moeite kost het ongeveer?
Is het uberhaupt zelf te doen, of kan ik het beter laten proberen door iemand die er ervaring mee heeft?

Heeft iemand die uit ervaring spreekt nog tips waar ik om moet denken, of op moet letten?

Ik rijdt momenteel met sproeier 64, en bougiekleurtje klopt wel ongeveer. Hoeveel maten moet ik groter zonder prop? Ergens rond de 70?
 
Advertisement - register to remove this

Waarom poll?? En search is genoeg te vinden.

Maar zelf doe ik de las van de prop met dremeltje wegslijpen. Duurt niet gek lang. Als je met hamer en schroevendraaier gaat werken dan wil je nog wel 'n een deukje slaan of krassen maken, is nie goe als je bv nieuwe mooie (dure) teruglopert hebt.

En sproeier ff tjekke mbv kleur bougie O-)
 
Poll omdat ik benieuwd ben naar hoeveel mensen zelf hun prop eruit hebben gehaald. Want ben je nou scooter-tuner of niet ;)

Zit die prop direcht bij de cilindermond, of een stuk dieper en wordt het zaklamp werk?
Slijpkopjes heb ik voor mn dremel.. dus zal dat dan proberen. Daarna de uitlaat want even vlakschuren is zeker ook geen slecht idee?
 
Kan ook. Maar als de prop nog in de uitlaat zit betekent meestal dat ie nog begrenst is. En dan dus ook niet gekloot is aan carb. En een uitlaat gaat meestal dichtzitten door brakke carb afstelling. Lijkt me dus van niet.
 
Originally posted by Mr. Sin
Kan ook. Maar als de prop nog in de uitlaat zit betekent meestal dat ie nog begrenst is. En dan dus ook niet gekloot is aan carb. En een uitlaat gaat meestal dichtzitten door brakke carb afstelling. Lijkt me dus van niet.

ding van mij was helemaal standaard, af laten stellen toen nog, en toen is die na heel wat kilometers tog vol gelopen met weetikveelwat. Prop en alles zat er nog in. Nu is die van F50 wel wat anders, maar het feit dat er een prop in zit, zal niet erg veel zeggen over dat die vol zit of niet.

Ontopic: Maar zoiezo, prop eruit zal schelen.
 
dat de prop eruit zal schelen lijkt me voor de hand liggend ;)

Als mn pijp vol roet zit, hoe krijg ik dat er dan uit?
Doorbranden lijkt me niet verstandig ivm katalysator... of is dat niet boeiend? :p

Aan de poll te zien zijn er aardig wat mensen die het zelf doen.. maar toch geeft niemand tips... wel jammer.
 
de prop is een soort vernauwend buisje aan de cilinderkant van je uitlaat, zit meestal met 2 laspuntjes vast, deze kan je lostikken met een hamer of wegboren met een boormachine / wegslijpen met je dremel, duurt 5 minuutjes denk ik :)
 
Kijk.. die info zijn we naar op zoek.
5 minuutjes klinkt zeker als de moeite waar :)

2 laspuntjes krijg ik wel weg met een mooi roze steentje in mn dremel. Wegtikken lijkt me geen goed idee ivm uitschieten ed.

Het is momenteel in Amsterdam niet echt lekker weer om in tuin te klussen. Vrijdag ga ik weer een daggie onder mn scoot liggen, waarbij mn prop de 1ste prioriteit krijgt.
Mensen die behoefte hebben aan fotos alsin een how-to, of kan ik mezelf die moeite besparen?
 
ik heb het gewoon gedaan met een ijzeren buis die in de flens past, hier sla je dan met de hamer op (niet te lomp:p) en dan gaat ie sow los... heb je ook niet het gevaar van krassen in je uitlaat door een schroevendraaier oid.... en hier ben je niet sow gek lang mee bezig.... succes;)
 
Originally posted by Aprilia Rules
ik heb het gewoon gedaan met een ijzeren buis die in de flens past, hier sla je dan met de hamer op (niet te lomp:p) en dan gaat ie sow los... heb je ook niet het gevaar van krassen in je uitlaat door een schroevendraaier oid.... en hier ben je niet sow gek lang mee bezig.... succes;)

|( wat voor uitlaat was dat, die prop heeft dan echt niets voorgesteld.

en cipher, weet je eigenlijk wel cker of die prop er nog in zit, je uitlaat heb je er zo afgeschroefd! dan weet je het cker, en kan je even een foto posten van je prop, aangezien de een er zo uit is, en dan ander er haast niet uit te krijgen is8P
 
Nee, ik weet het nog niet zeker.
Enige momenten waarop ik nu steeds tijd heb gehad om aan mn scoot te kutten is 2 uurtjes nadat ik uit mn werk ben thuis gekomen, en dan is dat ding nog te heet :)
Ik ben er vrijwel van overtuigd dat hij er nog in zit, ik tik net de 65 niet aan op mn scooter teller, en dat is de enigste begrenzer die er nog in zou kunnen zitten.

Ik zal vrijdag fotos maken van mn pijp, prop, en de stappen die ik neem om hem eruit te slopen.
 
Tja ut is zeker geen lekker weer om in de tuin te zitten (heb ik al me kappies eraf, ouwe 12mm eraf.. alles op de grond.. begint het te hozen :|)

Maareh tja ik heb er geen how-to over gevonden, kijk zelf maar is naar de flens van je pijp (desnoods met licht) en als je nix ziet is de prop waarschijnelijk al weg..
 
Originally posted by foxrider
|( wat voor uitlaat was dat, die prop heeft dan echt niets voorgesteld.

en cipher, weet je eigenlijk wel cker of die prop er nog in zit, je uitlaat heb je er zo afgeschroefd! dan weet je het cker, en kan je even een foto posten van je prop, aangezien de een er zo uit is, en dan ander er haast niet uit te krijgen is8P

een originele prop is een buisje die met 2 laspuntjes aan je uitlaat vastzit, als je gewoon een buis op de prop zet en slaat dan mep je die laspuntjes zo los... als je een prop hebt in de vorm van een ring die op de uitlaat is gelast wil dit idd niet...
 
Nou dat was dus weer lekker.

Heb mn koninginnedag in de tuin gevierd met doppendoos en scooter ;)
Uitlaat eronder uit... geen prop te bekenen. Op de bocht zag ik wel een raar plaatje gelast, waarschijnlijk over een oude piemel heen oid. Toen maar geprobeerd om mn uitlaat schoon te branden met het idee dat hij verstopt zat. Kreeg er niet meer uit als 1 vlammetje aan 1 v/d kanten (houdoe kathalisator :p). De benzine kreeg ik ook niet lekker door die pijp heen. Misschien dat er schotten in zitten, of misschien inderdaad verstopt.
Maar na hem er terug op gezet te hebben merik ik geen verschil in rijden.

Mn sproeier 64 vervangen voor een sproeier 72.. maar mn bougie blijft een beetje aan de wittie kant (bruinwittig wel te verstaan). Heb eens n lang stuk weg opgezocht en gekeken wat mn top nu is, nog steeds 65 @ teller... en n zenith met std pijp ging me voorbij :(

Kga dus nog maar ff verder zoeken waarom ik en niet goed optrek, en gen top heb...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top