Zelf mengen in plaats van pomp

Ik heb een 2005 vivacity met een automatisch mengsysteem. Ik ben bang dat dit niet goed werkt met mijn nieuwe setup:
Malossi sport 70cc
17,5 mm carb @90
Sito plus uitlaat

nu wil ik liever zelf mij benzine mengen maar ik weet niet goed hoe ik dit mengsysteem moet afsluiten en ik denk dat ik dan ook valse lucht krijg.
Mvg
 
Advertisement - register to remove this

maxo

Active Member
met een sport cilinder mag je rustig met pomp rijden.mengsmering vraagt meer om problemen.
Niet dus, waar haal je t vandaan dat je met mengselsmering om problemen vraagt?

je mengt zelf dus je weet altijd dat je rijk genoeg mengt en dat alles goed wordt gesmeerd. Dus ik begrijp niet hoe je daar bij komt.
 

NTTman

Member
Op zich draaien die pompjes niet zo snel kapot maar als je zelf wilt mengen zou ik de olietank er af halen en dat olietuitje op je carb afdichten. MET pomp kun je de olie stelschroef op je carter wat eruit draaien. Althans, dat is wat mij verteld is en ik heb dat ook altijd zo gedaan en geen problemen gehad met een soortgelijke setup zoals die van jou.
 

rank1

Member
Niet dus, waar haal je t vandaan dat je met mengselsmering om problemen vraagt?

je mengt zelf dus je weet altijd dat je rijk genoeg mengt en dat alles goed wordt gesmeerd. Dus ik begrijp niet hoe je daar bij komt.
aha, laat ff brommer een paar dagen staan wedden dat je mengsmering niet meer goed is.meestal slaat bougie vet en vraag je af waarom je motor zo slecht loopt.omdat er een 70 cc er op staat betekend niet dat jij gelijk pomp moet afsluiten.bij een hoogtoerig cilinder wel maar kan net zo goed pomp iets rijker stellen.
 

maxo

Active Member
aha, laat ff brommer een paar dagen staan wedden dat je mengsmering niet meer goed is.meestal slaat bougie vet en vraag je af waarom je motor zo slecht loopt.omdat er een 70 cc er op staat betekend niet dat jij gelijk pomp moet afsluiten.bij een hoogtoerig cilinder wel maar kan net zo goed pomp iets rijker stellen.
Niet zomaar dingen blaten aub, benzine ontmengt zich niet eens dus wat zit je in godsnaam uit te slaan. Je bougie slaat alleen vet als je te rijk mengt.

succes met je oliepomp lol
 

maxo

Active Member
dank je.een olie pomp hoort te werken, alleen beunhazen mengen zelf.
ik hoop dat je ooit leert sleutelen, want als ik zo naar je acc kijk zit je sws nogal te wauwelen.

van een onnozel iemand kun je toch geen discussie winnen dus suc6
 
Nou ik weet wel iets meer. Maar ik ben het eens met dat mensen die zelf mengen vaak juist het tegenovergestelde zijn van beunhazen omdat ze het optimale willen voor hun setup ook zijn er soms verschillen in hoe setups lopen kwa hoeveelheid olie. Maar dit heb ik geleerd van motorcross dus het kan bij scooters ook anders zijn.
 

maxo

Active Member
Nou ik weet wel iets meer. Maar ik ben het eens met dat mensen die zelf mengen vaak juist het tegenovergestelde zijn van beunhazen omdat ze het optimale willen voor hun setup ook zijn er soms verschillen in hoe setups lopen kwa hoeveelheid olie. Maar dit heb ik geleerd van motorcross dus het kan bij scooters ook anders zijn.
Is 1 pot nat, als je een beetje een beukende 2t setup hebt mengt elke snellere jongen gewoon zelf. Ook met scooters.

maja die rank1 zat ook aan mij te verkondigen dat ik maar vloeibare pakking op mn uitlaatflens moest smeren toen die lekte dus dat advies van hem neemt volgens mij niemand gretig aan.
 

Floris van bommelstijn

Boris the blade
Ik heb een 2005 vivacity met een automatisch mengsysteem. Ik ben bang dat dit niet goed werkt met mijn nieuwe setup:
Malossi sport 70cc
17,5 mm carb @90
Sito plus uitlaat

nu wil ik liever zelf mij benzine mengen maar ik weet niet goed hoe ik dit mengsysteem moet afsluiten en ik denk dat ik dan ook valse lucht krijg.
Mvg

Waarom ben je bang?
Heb tijdje op een Peug Speedfight (AC blok) met Athena alu 70 cc gereden met ook een 17,5 en een terugloper (weet niet meer welke). Dik 10.000 km mee gereden...
Gewoon met de oliepomp aangesloten.., wel opletten dat je deze goed afstelt!

Er zijn echter 3 type oliepompen,

1 is met hevel, zgn. splittersysteem wat ook naar de gasschuifkabel loopt.
2 is een identieke pomp, maar dan zonder hevel waar het tpm/rpm zorgt voor olietoevoer.
3 is de elektronische oliepomp waar niks aan af te stellen valt, hooguit ontluchten.

Nr 1 & 2 kun je achterwege laten of afsluiten en mengsmering gebruiken...
De 3e is wat lastiger omdat deze wordt aangestuurd door de regelunit met waarschijnlijk een interne CDI.

automatisch mengsysteem

Kan ik hier uit concluderen dat je een elektrische oliepomp heb op je Viva?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Similar threads

Top