Zekering stuk door gebroken V-snaar

StefanMilan

New Member
Hi leden,

het volgende heeft zich bij mij voorgedaan.
Mijn V-snaar brak (vraag me niet hoe!) en daarna doen alle elektrische onderdelen het niet meer. Snap natuurlijk dat de krukas een opdonder krijgt maar verder had ik er geen verband tussen gelegd.
Wat doet het wel: Loopt alleen nog met kickstart en lampen branden.
Wat is doet het niet: elektrische start, contact, benzinemeter remlicht en toeter.

start alleen nog met de kickstart met de orginele Cdi. Had ervoor er eentje van Begrenzer.nl

en sinds kort een halogeen verstraler 12V 35 watt van Bollard.

Mijn vraag is kan het breken van de snaar verband houden met doorbranden van de zekering?

betreft een Znen Q ZN-50QT-10 of 11 4 takt scooter. Heeft 4500 gelopen maar zit al een donor motor in kwam ik achter doordat alleen een 12 inch V-snaar paste.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Als je V-snaar breekt blijkt je krukas maar draaien. Normaal gaat de energie via de V-snaar naar het wiel. Doordat je een kort moment je krukas draaide zonder v-snaar ging alle energie naar rotatie in de krukas waardoor je over toeren maakt. Dit kan er voor zorgen dat het teveel energie gaat opwekken via de ontsteking. Je zekering gaat dan kapot als je teveel energie krijgt. Dat is mijn hypothese.
 
Als je V-snaar breekt blijkt je krukas maar draaien. Normaal gaat de energie via de V-snaar naar het wiel. Doordat je een kort moment je krukas draaide zonder v-snaar ging alle energie naar rotatie in de krukas waardoor je over toeren maakt. Dit kan er voor zorgen dat het teveel energie gaat opwekken via de ontsteking. Je zekering gaat dan kapot als je teveel energie krijgt. Dat is mijn hypothese.
Dat is een goede beredenering. Is het misschien ook een idee eerst nog alles weer in orginele staat terug te brengen want twijfel of de andere gebruikers ook te veel gebruiken?
 
Dat is een goede beredenering. Is het misschien ook een idee eerst nog alles weer in orginele staat terug te brengen want twijfel of de andere gebruikers ook te veel gebruiken?
Is niet nodig. Zekering gewoon vervangen en V-snaar. Daarnaast even je krukas en cilinder controleren als er geen schade is ontstaan. Dan kan je zo weer veder rijden. Je zei dat je hem al eerder heb gestart met de Kickstarter. Dit Verteld al dat er geen schade is in de krukas en cilinder. Gewoon zekering en V-snaar vervangen. Misschien nog even afstellen omdat je scooter anders gaat lopen met een nieuwe V-snaar.
 
Dat anders lopen heb ik ook gemerkt. Hoe kan je deze goed afstellen? Daar had ik eerder nog niet van gehoord.
Dat kan op heel veel manieren. Je kijkt eerst hoe die anders loopt. En dan kan je veder kijken naar het afstellen. Afstellen kan via rolletjes, sproeier in de carburateur, v-snaar, Stationair schroef, ect. Heeft die ineens meer toeren? Dan ga je kijken als je de toeren kan verminderen op verschillende manieren. En hoe reageert je scooter tijdens het rijden? Er zijn heel veel factoren hiervoor. Afstellen is veel werk.
 
Ga ik daar me verder even in verdiepen.

laatste vraag: waar kan je de houder voor de zekering vinden? Kan hem wel vinden in het diagram maar niet in de scooter.
 
Ga ik daar me verder even in verdiepen.

laatste vraag: waar kan je de houder voor de zekering vinden? Kan hem wel vinden in het diagram maar niet in de scooter.
Kijk bij je accu eens. Meestal zal je zekering zich in de buurt van de accu bevinden. Dit kan verschillen bij elke scooter. Anders kan je het beste even foto's van een kabelboom er bij pakken i.p.v. een diagram.
 
Heeft jouw scooter misschien een cartersensor?
Als dit zo is zou het kunnen zijn dat de rondzwiepende v-snaar de draad heeft overgetrokken van deze sensor en deze draad sluiting heeft gemaakt met de massa van je motorblok waardoor er een zekering is uitgeklapt.
 
Heeft jouw scooter misschien een cartersensor?
Als dit zo is zou het kunnen zijn dat de rondzwiepende v-snaar de draad heeft overgetrokken van deze sensor en deze draad sluiting heeft gemaakt met de massa van je motorblok waardoor er een zekering is uitgeklapt.
Dit is niet het geval uiteindelijk.
Post automatically merged:

Heb vandaag de zekering kunnen vinden en kunnen vervangen voor een zelfde exemplaar maar dan met een normaal steekzekering aansluiting I.p.v de glas zekering die helemaal geoxideerd was.

alles opnieuw afgesteld en was weer mooi starten lopen en liep prima.

loopt zelfs beter dan voorheen.
 
Back
Top