Zekering knapt steeds

DGKP

New Member
Hallo mensen, ik heb een injectie zip uit 2019. Ik ben 1e eigenaar van dit ding en ik heb hem nu +- 1 jaar. Het onderhoud gaat normaal gesproken via een dealer de scooter heeft +- 4000 km gereden. In januari dit jaar is voor het eerst een zekering geknapt. Door deze zekering werkte mijn remlicht niet meer, mijn toeter niet meer en mijn startmotor niet meer. De scooter kon dus niet meer gestart worden. Ik heb de scooter toen naar een dealer gebracht en deze vertelde mij dat het alarm fout gemonteerd was en daardoor kortsluiting maakte en deze hebben ze toen ontkoppeld en een nieuwe zekering erin gezet: probleem opgelost.

Nu, een half jaar later, knapte de zekering weer. Ik heb er een nieuwe zekering in gezet in de veronderstelling dat het misschien gewoon een slechte zekering was die erin zat. Het was namelijk dezelfde zekering die knapte: die van de remlichten, toeter en startmotor. Echter knapte 2 dagen later deze zekering weer. Ik merkte dit omdat ik het contactslot omdraaide, de scooter startte en tijdens het rijden (10 min later) probeerde te toeren en dit ging niet. Ik heb er weer een nieuwe zekering in gezet, maar het lijkt mij niet dat het toeval is dat de zekering 2 dagen later weer eruit slaat. De zekering slaat eruit tijdens het rijden: ik kan starten, rijden en wanneer ik de scooter dan vervolgens uitzet start hij daarna niet meer. Ik kan wel nog het contactslot omdraaien, je hoort de benzinepomp lopen (maar het lampje zie je niet meer) en de rest doet het niet. De startmotor doet helemaal niks hij probeert dan ook niet te starten.

Waar kan dit aan liggen? Kan het zo zijn dat kabels tegen elkaar komen en kortsluiting maken? Zo ja, waar zou deze kortsluiting zich dan kunnen bevinden (alsin waar moet ik zoeken ervoor)? Of kan het iets anders zijn?

Alvast bedankt voor jullie kennis en hulp!
 
Advertisement - register to remove this

Je zou met een multimeter kunnen meten want een zekering is er voor als er teveel stroom op komt te staan dat hij dan knapt en dus dat je draden niet verbranden. Dus controleer effe hoeveel stroom en volt eroverheen gaat en of er geen draden contact maken ergens ofzo
 
Waar kan dit aan liggen? Kan het zo zijn dat kabels tegen elkaar komen en kortsluiting maken? Zo ja, waar zou deze kortsluiting zich dan kunnen bevinden (alsin waar moet ik zoeken ervoor)? Of kan het iets anders zijn?

Ik vermoed ook dat er tijdens het rijden kortsluiting veroorzaakt wordt.
De zekeringen voor het gelijkspanningscircuit zijn de meszekering van 7,5 en de insteekzekering van 5 Amp.

Een kortsluiting ontstaat wanneer een plusleiding direct verbinding maakt met een minleiding of massa.
Doordat de weerstand op deze plek praktisch 0 Ohm is, gaat er een grote stroom vloeien van plus naar min.
Hierdoor klapt dus de zekering eruit...
Echter kan een defecte zekering ook ontstaan door een tijdelijke overbelasting binnen het circuit.

En ik vermoed dat dit nou juist het probleem is bij jou.
En waar het zich precies bevind is nogal lastig aan te geven in deze.
Maar ik denk dat je het best bij het contactslot kunt beginnen, en dan vooral de plus en minleidingen even goed controleren.
Vanuit daar naar achteren werken, richting de 12V verbruikers, ook ECU even meenemen.
En vergeet de oude aansluitingen van het eerder geplaatst alarm niet! Even goed inspecteren op e.v.t. beschadigd bedrading.
Om alles goed te kunnen overzien en inspecteren ontkom je er dus niet aan om enkele kappen te verwijderen.
Zo'n kortsluiting is namelijk niet zo makkelijk op te sporen met een multimeter en/of stroomtang alleen.
De kortsluitstroom kan enkele tientallen ampère zijn en is in dit geval dan zeer kortstondig aanwezig, want de zekering
brandt immers snel door.

Ik heb (in oud lesmateriaal) nog een schema staan om het te controleren en/of op te sporen met behulp van een proeflamp
van 12V/21W. Ik ga even kijken of ik het kan vinden.....

Edit: Gevonden, zie bestand hieronder:

Wbl1ZOk.png
 
Last edited:
Back
Top