Leuk verhaal, maar de zekering hangt tussen accu en kabelboom, niet tussen de spoelen en gelijkrichter./QUOTE]
wat denk je gaat de batterij opladen ???
en als je motor draait waar komt die 12 volt vandaan denk je??
van je alternator dus !!!!
uitleg...
als je motor uitlig werkt alles via batt van zodra je de motor start werkt alles via alternator.(langs de batterij) die zit parralel tussen de shakeling zodat die kan overpakken als de alternator zn werk niet doet.
de gelijkrichters zitten OP de alternator (op de meeste brommers) en de gelijkrichters maken gelijkspanning want een alternator kan alleen maar wisselspanning maken en daar kan je een bat niet mee opladen.
dus de gelijkrichters sturen ALLES van je scoot.
kunne we stellend dat de gelijkrichters de zwakste shakels zijn van heel t electrish syteem ?? ja en nee. want de gelijkrichter kan max 8 A geven de rest resulteerd in spanningsvall en een spannings val betekend warmte en de warmte word gemaakt op de gelijkrichters die uiteindelijk doorbranden.
geloof je me niet ?? zet een voltmeter op je accu terwijl je motor draait en lees de spanning...steek je spotjes aan en lees nog es de spanning je zal zien da die gezakt is.
al is t maar een halve volt das n halve volt op 8 A dat op de diodes van de gelijkrichters staan en das enorm veel.
dus best die 7.5 A zekering steken want da kan je veel shade besparen ALS er iets moest fout gaan (wet van murphy)
zeker als je electronishe shakelingen hebd (alarm-afstel systeem-strobo-neon..enzv..)
ps achterlichten met ledjes vebruiken weinig en zijn leuk dan kan je mss toch nog u 2 spotjes gebruiken ma probeer dan te zoeken achter de minste verbruikende spotjes (geen 50 wats
)
20 wats is meer dan voldoende...
http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/inrichting/lampen.htm?oudei=90&order=prijs
ik ga ledjes zoeken met heel grote licht opbrengst en die monteren als voorlicht. (kan ma proberen he )
groetes have fun he