Zekering 7,5a naar 10a

Tofman126

Aerox R
Mijn zekering van 7,5a is kapot. Dus mijn vader even andere zekering gehaald, maar komt die dus thuis met een 10a

Kan ik die er gewoon inzetten? Want standaard was het een 7,5..

Is aerox BTW.
 
Advertisement - register to remove this

die 7.5 A is hoeveel je alternator kan geven zonder dat de gelijkrichter doorbrand en als je die gaat verzwaren is er wel kans dat je alternator kapot gaat.
de reden zou zijn da je spotjes geplaatst heb vanvoor en das niet gezond voor je alternator zeker als je een lange levensduur wilt vo je alternator.
er is een reden da da maar 7.5 A is !
ik zou zeggen zorg da je u electrish vermogen verlicht door 1 spotje aan te leggen ofzo.
maarja tis uw brommer he :) groetjes have fun
(this is just my oppingnion)
 
basics said:
die 7.5 A is hoeveel je alternator kan geven zonder dat de gelijkrichter doorbrand en als je die gaat verzwaren is er wel kans dat je alternator kapot gaat.
de reden zou zijn da je spotjes geplaatst heb vanvoor en das niet gezond voor je alternator zeker als je een lange levensduur wilt vo je alternator.
er is een reden da da maar 7.5 A is !
ik zou zeggen zorg da je u electrish vermogen verlicht door 1 spotje aan te leggen ofzo.
maarja tis uw brommer he :) groetjes have fun
(this is just my oppingnion)

Die snap ik niet helemaal??

Is het slimmer om er een 7,5 in te zetten?
 
de sterkte van de zekering wordt bepaald door de som van vermogens van het electrisch circuit de precieze formule ken ik ook nie maar als je bijv voor je verlichting 7.50 ampere nodig hebt en je bouwt er neon en stroboscoop en een stereo in dan zal je wel hoger moeten gaan zitten dus als je er niks anders aan hebt hangen dan zal je wel aan die 7.5 moeten anders wordt de stroom idd te hoog maar als je meer verbruikers in het circuit hebt dan origineel dan wordt de verbruikte stroom ook hoger en kan het geen kwaad
 
basics said:
die 7.5 A is hoeveel je alternator kan geven zonder dat de gelijkrichter doorbrand en als je die gaat verzwaren is er wel kans dat je alternator kapot gaat.
de reden zou zijn da je spotjes geplaatst heb vanvoor en das niet gezond voor je alternator zeker als je een lange levensduur wilt vo je alternator.
er is een reden da da maar 7.5 A is !
ik zou zeggen zorg da je u electrish vermogen verlicht door 1 spotje aan te leggen ofzo.
maarja tis uw brommer he :) groetjes have fun
(this is just my oppingnion)
Leuk verhaal, maar de zekering hangt tussen accu en kabelboom, niet tussen de spoelen en gelijkrichter.

Normaliter zit er een 7,5A zeker in omdat je electrische circuit nooit zoveel vermogen van de accu zal vragen (behalve de startmotor, maar die zit dan ook buiten de zekering om aangesloten). Vraagt het circuit wel meer van de accu, bijvoorbeeld door kortsluiting, dan brandt de zekering door.
Door er een 10A in te gooien verlaat je he tmoment waarop de zekering doorbrandt, waardoor de kans groter is dat bijv eerst al je lampjes doorbranden. Nu is de kans op kortsluiting bij normaal gebruik nihil, maar het is wel aan te raden gewoon bij die 7,5A te blijven.

Je kunt die 10A er gewoon inhangen. Mocht je ooit kortsluiting krijgen is de kans groter dat er iets anders sneuvelt.. maar die kans is redelijk klein.
 
Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Denk toch dat ik hem maar ga vervangen voor een 7,5.
Want heb allleen ori voorlamp verandert voor een TNT & achterlicht verandert.

En dat is gewoon hetzelfde dus beter een 7,5 denk.
 
Cipher said:
Leuk verhaal, maar de zekering hangt tussen accu en kabelboom, niet tussen de spoelen en gelijkrichter./QUOTE]

wat denk je gaat de batterij opladen ???
en als je motor draait waar komt die 12 volt vandaan denk je??
van je alternator dus !!!!
uitleg...
als je motor uitlig werkt alles via batt van zodra je de motor start werkt alles via alternator.(langs de batterij) die zit parralel tussen de shakeling zodat die kan overpakken als de alternator zn werk niet doet.
de gelijkrichters zitten OP de alternator (op de meeste brommers) en de gelijkrichters maken gelijkspanning want een alternator kan alleen maar wisselspanning maken en daar kan je een bat niet mee opladen.
dus de gelijkrichters sturen ALLES van je scoot.
kunne we stellend dat de gelijkrichters de zwakste shakels zijn van heel t electrish syteem ?? ja en nee. want de gelijkrichter kan max 8 A geven de rest resulteerd in spanningsvall en een spannings val betekend warmte en de warmte word gemaakt op de gelijkrichters die uiteindelijk doorbranden.
geloof je me niet ?? zet een voltmeter op je accu terwijl je motor draait en lees de spanning...steek je spotjes aan en lees nog es de spanning je zal zien da die gezakt is.
al is t maar een halve volt das n halve volt op 8 A dat op de diodes van de gelijkrichters staan en das enorm veel.

dus best die 7.5 A zekering steken want da kan je veel shade besparen ALS er iets moest fout gaan (wet van murphy)
zeker als je electronishe shakelingen hebd (alarm-afstel systeem-strobo-neon..enzv..)


ps achterlichten met ledjes vebruiken weinig en zijn leuk dan kan je mss toch nog u 2 spotjes gebruiken ma probeer dan te zoeken achter de minste verbruikende spotjes (geen 50 wats :) )
20 wats is meer dan voldoende...
http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/inrichting/lampen.htm?oudei=90&order=prijs

ik ga ledjes zoeken met heel grote licht opbrengst en die monteren als voorlicht. (kan ma proberen he )
groetes have fun he
 
zet er gewoon een zekering in van 7,5 amp
sluit je lamp via je schakelaar aan op je accu en zet hier tussen een zekering (dus aparte kabel van je accu naar een zekering (zeg 2 keer 50 watt spotjes(100watt/12volt=8,3ampere) van 10 amp naar je schakelaar
zo blijft je kabelboom gewoon origineel en heb je zekerheid!
 
Back
Top