zeer goede comfortabele scooter gezocht

theridingman

Well-Known Member
Hey allemaal,

Omdat ik vroeger 120km per dag reed op een filegevoelig traject heb ik enkele jaren met een motor gereden. Daarna ben ik veranderd van werklocatie en was de afstand slechts nog 15km enkele rit en omdat ik in mijn vrije tijd geen zin meer had om nog motortochtjes mee te rijden, ben ik overgeschakeld op een scooter 300cc, een honda sh300i, ik heb voor deze gekozen omdat ik bang was om de overstap te maken naar een bromscooter 50cc, ik reed tenslotte al jaren op een zware motorfiets. Nu ben ik op een punt gekomen dat ik het echt beu ben om me telkens helemaal in een motorpak te hijsen, en voor die 30km per dag ben ik zeker al bijna even snel met een bromscooter.

Wat ben ik van plan om ermee te doen... wel allereerst zeker niet opvoeren, ik heb veel jaren geleden mijn tijd gehad maar dat ligt ver achter mij. Verder maakt het me geen bal uit of hij mooi of ronduit lelijk is. Maar comfortabel moet hij wel zijn. Liefst zelfs met een ruggesteun voor de chauffeur. Dit in het achterhoofd genomen ben ik al op 2modellen uit gekomen die aan deze eisen voldoen. Namelijk de tgb express, waarvan een artikel stond in de scooter xpress van oktober en die komt er als zeer possitief uit. Zeer kwalitatief en robuust met een grote koffer eraan die tevens dienst doet als ruggesteun. En vervolgens de kymco agility fat, waarvan de duozit omhoog geschanierd kan worden en op die manier ook dienst doet als ruggesteun wanneer je er alleen opzit. Voordeel van de kymco is dat je er dus ook met z'n 2 op kan als dat eens nodig zou zijn en dat de prijs een heel stuk lager ligt t.o.v de tgb, en ook dat er een kymco dealer dichter bij mij thuis is dan bij de tgb het geval is.
Jullie meningen of andere tips zijn van harte welkom.
 
Advertisement - register to remove this

Grote luxe scooters bieden volgens mij het beste zitcomfort ( geschikt voor lange stukken )

Kymco Dink
Kymco Grand Dink
Peugeot Elyseo
Peugeot Elystar
Beta Ycon

onder andere
 
Ook op de vergelijkende test van de ANWB komt de Neo's er inderdaad als de beste uit en ik zou bij mijn vertrouwde dealer kunnen blijven want die doet Honda en Yamaha. Het zou een ruil worden zonder opleg of geld terug te krijgen voor mijn sh300i van bijna 3jaar oud met een nieuwe neos. De gedachte dat mijn motorscooter weg zou zijn en dat er "slechts" een licht scootertje in mijn garage zou komen te staan houdt me toch nog wat tegen. Ook al rij ik dan terug met een nieuwe rond, valt de wegenbelasting weg, en wordt de verzekering gehalveerd en blijft de tijd om woon/werk af te leggen bijna gelijk... als ik toch zin zou hebben om eens een grotere rit (daguitstap) te rijden dan kan dat niet meer. Dit kan natuurlijk nog wel op mezelf, maar als je bijvoorbeeld motortochtjes zoekt dan vind je wel elk weekend een tocht die je kan meerijden, voor bromscooters vind je dit toch niet he ? Ik begrijp wel dat dit een keuze is die ik voor mezelf moet maken, maar als iemand zijn visie hier van wil geven dan kan dit me misschien helpen in mijn keuze... alvast bedankt.
 
Een tweedehands bromscooter erbij is geen optie?

Zou natuurlijk wel een oplossing zijn, en het zou zelfs geen 2dehandse hoeven te zijn. Maar we hebben al 2auto's en een motorscooter... De grote gezinswagen wordt door mijn vrouw gebruikt om te gaan werken, kinderen weg te brengen, te gaan winkelen wegens grote koffer en op reis te gaan. De 2de oudere kleinere wagen is de mijne om te gaan werken als het slecht weer is, in de winter als pekelwagen, ook al eens om de kinderen weg te brengen en als reserve voor mijn vrouw als de gezinswagen op onderhoud/herstelling is. De motorscooter wordt nu hoofdzakelijk gebruikt bij goed weer voor woon/werk verkeer maar ik wordt het dus beu om me telkens in en uit dat motorpak te hijsen. Ik werk ook geregeld in onderbroken diensten ('s morgens een stuk werken, een paar uur thuis, en 's avonds terug een paar uur werken, reken maar eens uit hoeveel keer ik me moet omkleden op zulke dagen). Vandaar dat het logischer zou zijn om de motorscooter om te wisselen voor een bromscooter waarbij ik heel die heisa niet heb, en ik veel goedkoper uitkom op jaarbasis gezien. Een bromscooter zou ik ook al eens makkelijker nemen om boodschapjes te doen en mijn vrouw mag daar ook op rijden, op de motorscooter niet. Dus objectief gezien de meest logische keuze. Alleen nu nog de stap durven zetten.
 
Voordelen:
* Lichte maandelijkse kosten besparing
* Tijds en ergenis besparing
* Vrouwlief kan er ook op wanneer het zonnig is en ze niet wil fietsen
* Flexibiliteit

Nadelen:
* Geen pleziertochtjes meer

Oplossing:
Andere hobby vinden of een vriend vinden die het niet erg vind om zijn/haar motor een paar keer per jaar aan jou mee te geven ;)

Misschien vraag ik nu iets onnozels, maar is het zo noodzakelijk om je in dat pak te heisen dan? Aangezien je dat op de gewone scooter ook niet doet. Of moet je over B-wegen e.d.?
 
Vergeet dan ook niet het feit dan je zeer snelheidsgebonden zit.

De wettelijke snelheid gaat dan ook zeer snel vervelen.
En het zou eigenlijk zeer dom zijn om achteraf een brom wat te kietelen
en het risco te nemen dat je er een bekeuring voor krijgt.

Ik denk er soms ook over om men motor weg te doen en een scootertje te nemen.
Maar elke keer als ik eens wat verder rijd op een scooter van een vriend/werk.
Zit ik toch weer gefrustreerd dat hij maar 50 mag.

Dit stoort niet voor zeer korte ritjes. Maar eens je een beetje verder moet en wegen
neemt waar je +50 mag......
Zeer dikwijls ook moet je op het fietspad rijden, waar je dan weer aan elke zijstraat
goed moet uitkijken dat er niet 1 of andere *** weer zomaar zonder te kijken met zijn auto het fietspad opvliegt....

Anderszijds kan ik je idd goed volgen.

Enkel je motorpak verhaal vind ik wel 100% ONZIN.
Als je die bescherming niet op de scooter gaat/wil dragen,
waarom doe je ze dan wel aan op de motorscooter?
Ik bedoel:
Als het je zo stoort kan je ze evengoed eens uitlaten en max 50 rijden.
Met eens bedoel ik dan, die ritjes die je tussendoor moet maken.
 
Misschien vraag ik nu iets onnozels, maar is het zo noodzakelijk om je in dat pak te heisen dan? Aangezien je dat op de gewone scooter ook niet doet. Of moet je over B-wegen e.d.?

Dat lijkt mij ook, en is juist het voordeel van een motorscooter. Meer dan een jas en handschoenen hoef je imo niet aan?
 
De reden dat ik altijd een motorpak heb gedragen (zelfs op de warmste dagen van de zomer) is dat ik iemand ken die gevallen is met de motor. Hij is op zijn rechtse kant gevallen waar de uitlaat zich bevond, de motor is nog verder over hem geschoven zodat de uitlaat zijn been helemaal heeft verbrand, de andere kant van hetzelfde been staat dan weer vol littekens van het asfalt. Ziet er echt niet uit. Ik heb daar zo een schrik van opgelopen dat ik sindsdien altijd in motorpak heb gereden. Maar jullie hebben natuurlijk volkomen gelijk dat ik het op de bromscooter niet zou doen en de asfalt blijft natuurlijk even hard, maakt eigenlijk al niet uit waarop je rijdt. Objectief gezien is dit inderdaad de reinste onzin, maar het is een psychologisch iets. Langs de andere kant gaan jullie er ook wel te vlug van uit dat op een scooter het pak niet hoeft, je hoeft maar één keer te vallen om het plezier van je motorpak te kunnen waarderen. Maar goed, dat is een discussie die niet echt zin heeft volgens mij.

Verder weet ik niet wat er bedoeld wordt met B wegen maar de weg die ik dien te volgen bestaat de helft uit 50km/u en ongeveer de helft uit 70km/u wegen, helemaal voorzien met fietspaden waar je amper fietsen op tegenkomt, dus ik zou bijna een persoonlijke rijstrook hebben van thuis tot op het werk (op 200m na). Volgende week leen ik voor een ganse week een brommer van een vriend om te kijken hoe het bevalt (kost me een bak bier, die we samen gaan opdrinken, hahaha) dan weet ik meer en ik laat het nog weten.

Alvast allemaal bedankt om met me mee te denken.
 
Als ik dat zo hoor zou ik sowieso voor een 2ehands bromscooter gaan, eventueel de begrenzer eruit zodat je zo rond de 60 km/u uit komt. Geloof me, dat rijdt veel en veel prettiger als 45 km/u, en mocht je op een rollenbank moeten is er nog niets aan de hand.
Tevens is het absoluut niet slecht voor je motor, eerder beter. De motor kan nu op het bedrijfstoerental werken waarop hij ontworpen is.
 
Ondertussen heb ik de scooter van mijn vriend vroeger mogen gebruiken dan voorzien. Vandaag de 2de dag dat ik er mee naar het werk gereden heb. Tot mijn verbazing moeten vaststellen dat ik niet vlugger ben met de scooter tov de motorscooter. Zelfs met pak aan en uitdoen ben ik ongeveer 3 minuten vlugger met de motorscooter. Doch, echt tegengeslagen is het niet, want het is wel leuk met bromscooter. En zoals reeds gezegd zou het ook een financieel voordeel opbrengen en het feit dat mijn vrouw er ook mag op rijden..
Er is nog niets beslist, ik wou jullie enkel even op de hoogte brengen. Ik mag hem de rest van deze week en heel de volgende week zeker al gebruiken.
 
Wat rijdt die scooter dan, origineel 45 of trekt hij vlot op en loopt hij 75 - 80 op zijn tellertje (wat dan 60 a 70 echte km/u is)?

En goed dat je nog een paar dagen door gaat, dingen die je nieuw uitprobeert lijken vaak "wel leuk" maar zijn dat na een tijdje soms niet meer..
 
Wat rijdt die scooter dan, origineel 45 of trekt hij vlot op en loopt hij 75 - 80 op zijn tellertje (wat dan 60 a 70 echte km/u is)?

En goed dat je nog een paar dagen door gaat, dingen die je nieuw uitprobeert lijken vaak "wel leuk" maar zijn dat na een tijdje soms niet meer..

Scooter is volledig origineel en rijdt dus 45km/u. En je hebt volkomen gelijk dat het leuker leek dan het eigenlijk is. Zoals ik reeds zei is er geen tijdswinst (wat me wel verbaasde, maar de praktijk bewijst het), verder heb ik dus al enkele ritten ermee gereden. Gisteren moest ik nog een eindje rijden om een pakje te gaan halen dat ik via een verkoopsite had gekocht en dat was 31km enkele rit. Was ik blij dat ik terug thuis was, zo traag dat dat ging. Dit was natuurlijk niet de weg voor woon/werk waar hij het meest zou voor gebruikt worden, maar ook dit soort afstanden zou ik in de toekomst dan altijd per bromscooter moeten afleggen als ik de motorscooter verkoop. En ik begin me toch sterk te bedenken. Ben er juist nog mee naar de frituur geweest, en dat viel dan weer wel heel goed mee. Scootertje tot vlak voor de ingang gereden en geparkeerd, zakje met frietjes onder het zadel. Maandag ga ik ermee werken, en na het werk naar de sportschool dus dan leg ik wat meer kilometers af dan de gebruikelijke woon/werk afstand. Al bij al denk ik toch dat ik de motorscooter ga houden en dat ik het me wat te rooskleurig heb voorgesteld;( Wel een geluk natuurlijk dat ik er nu achter kom, ipv dat het te laat is
 
Mja je zou een ontgrensde moeten hebben dat scheelt de helft. Rij je geen 49 maar 69 of 79. Voor die afstanden is dat wel een merkbaar verschil!

Hoe dan ook keuze ligt bij jou, mooi dat je het hebt kunnen testen in elk geval, Kosten en moeite bespaard :p
 
Nu ik er voor de laatste keer over nadenk... :p idd:

motorscooter houden en voor die korte eindjes gewoon het pak achterwege laten, doe je op gewone scooter ook niet, en binnen de bebouwde kom rijd je toch niet harder dan 65 a 70 echte.
 
Back
Top