Zeer ernstige trilling in "zes deukjes" blok boven 45KpH

sadkingbilly

New Member
Mijn 2011 Sym Orbit 2 is pas ontdaan van de varioring en gelijk voorzien van nieuwe rolletjes en een schoon luchtfilter. Nu weer een heel nieuw probleem:

Als ik boven de 45 km per uur kom begint er (ergens) in het blok een traag kloppend geluid dat bij hogere toeren steeds sneller wordt tot het een soort ratel is die de hele scooter doet schudden.

Voor mijn gevoel moet er ergens een onbalans zitten die steeds erger wordt; als ik de scoot op de standaard zet en gas geef (onbelast dus) is deze trilling zo erg dat de scooter bijna van de stoep trilt en meer klinkt als een kettingzaag dan een viertakt.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt bij dit blok (nieuw type blok voor de Sym) en wat zou de oorzaak kunnen zijn? Het trillen was zo erg dat de beschermplaat van de uitlaat (en de uitlaat zelf!) lostrilden. Zolang ik dus geen 45 rijd is er niets aan de hand (in ieder geval niet hoor- of voelbaar) en klinkt het motortje rustig en gelijkmatig...

Iemand? Als ik het blok moet laten openmaken ben ik zo een paar honderd euro verder!
 
Advertisement - register to remove this

Trillen bij de Fiddle is vaak de Motorophang rubbers die uitgedroogd en of versleten zijn .
Koppeling kan het ook zijn , Fiddle gebruikt geen drukveer geleider ( Kunststof bus met een kraag , die de drukveer gecentreerd houd).

Ik heb hetzelfde Blok onder mijn Speedfight , echter heb ik er geen last van , waarschijnlijk omdat ik een Swingarm tussen het blok en het Frame heb zitten . ( dus extra Rubbers).
 
Bedankt voor je reactie! Ik had al eerder ergens gevonden dat een nieuwe drukveerlager mogelijk zou helpen, die drukveergeleider zit op je Speedfight dus wel (met andere woorden, hij zou op de Orbit 2 ook moeten passen)?
De rubbers kan ik zelf wel naar kijken of die - net als veel andere rubbers op het ding - keihard geworden zijn. Dan kan ik me voorstellen dat dat niet goed komt. Weer terug naar de handelaar dus :p
 
Nou, eindelijk opgelost. Hoving in Groningen wist het na 10 meter rijden..

Niet alleen zat er een enorme slag in het wiel (en is er waarschijnlijk mee gereden op een lekke band, die velg was aan de binnenkant flink beschadigd) maar ook was de koppelingsas krom en de koppeling zelf naar z'n grootje. Helaas moest ik een week doorrijden voor Hoving een tweedehands velg voor me gevonden had (reparatie van koppeling kostte maar 50 euro (inclusief andere spiegel), andere velg 60!) << reclame ;)

De trilling is eruit, trekt nu gewoon stabiel door naar de 60 (gaat me te hard maar even proberen natuurlijk) en klinkt een stuk rustiger; ook is dat enge zwabberen in bochten eruit. benieuwd of het in verbruik nog wat zal schelen :)
 
Back
Top