Zand stralen?

Manu76

Burn and rise...
Hoi,

Iemand goede ervaringen met een huis tuin en keuken Zand blaas pistool of dergelijke?

Ben van plan ook er eentje aan te schaffen maar ben een leek op dit gebied.

Heb veel te stralen zoals de carter klep, kappen enz.

Ik wil ze blanco hebben voor verdere verwerking.

Ik hoor hier graag adviezen over.

Groeten M

Compressor heb ik.
 
Advertisement - register to remove this

Hoi,

Iemand goede ervaringen met een huis tuin en keuken Zand blaas pistool of dergelijke?

Ben van plan ook er eentje aan te schaffen maar ben een leek op dit gebied.

Heb veel te stralen zoals de carter klep, kappen enz.

Ik wil ze blanco hebben voor verdere verwerking.

Ik hoor hier graag adviezen over.

Groeten M

Compressor heb ik.

Ik zou het lekker uit besteden aan iemand. Ik weet dat het best prijzig voor jou is..
Je hebt veel nodig om te zandstralen, een cabine, machine etc.. compressor is volgensmij niet genoeg.

Als je andere kleur wil spuiten zie onderstaand:

Carterkap/klep en kappen zijn heel makkelijk te schuren.
Carterkap grof schuren. Daarna met korrel 1000 (waterproof) schuren, laten drogen en spuiten.
Kappen niet grof schuren! Krijg je krassen van. Mag met schuurpapier 'minder grof?' en met korrel 900 (waterproof) schuren, laten drogen en spuiten.

Als je dit heeeeeeel goed doet, heb je hetzelfde resultaat als zandstralen en spuiten.
Alleen als je schade maakt zie je het verschil. Dit is een goedkope maar wel langdurige manier.
 
Ik zou het lekker uit besteden aan iemand. Ik weet dat het best prijzig voor jou is..
Je hebt veel nodig om te zandstralen, een cabine, machine etc.. compressor is volgensmij niet genoeg.

Als je andere kleur wil spuiten zie onderstaand:

Carterkap/klep en kappen zijn heel makkelijk te schuren.
Carterkap grof schuren. Daarna met korrel 1000 (waterproof) schuren, laten drogen en spuiten.
Kappen niet grof schuren! Krijg je krassen van. Mag met schuurpapier 'minder grof?' en met korrel 900 (waterproof) schuren, laten drogen en spuiten.

Als je dit heeeeeeel goed doet, heb je hetzelfde resultaat als zandstralen en spuiten.
Alleen als je schade maakt zie je het verschil. Dit is een goedkope maar wel langdurige manier.

@Giodam

Spuiten heb ik redelijk goed eigen gemaakt.

Het gaat om de carter Deksel in eerste instantie.

Die bladerd af. Enz.

Kappen schuren vind ik nog steeds lastig. Zou mooi zijn als er iets bestaat (stralen)
Waardoor de verf er in 1x 2x eraf gaat.

Maar dan voor thuis gebruik.

Tja waar zou ik zoiets (carter deksel) zoiets uit kunnen besteden?
 

Attachments

  • 15766009543953614926834943115317.jpg
    15766009543953614926834943115317.jpg
    406.8 KB · Views: 12
  • 15766013637357531167243464543026.jpg
    15766013637357531167243464543026.jpg
    213.1 KB · Views: 22
Een carterkap spuiten is volgens mij niet zo'n probleem, goed schuren al die witte troep de oxidatie moet ook weg, als je daaroverheen spuit bladdert het snel af. Ontvetten en spuiten, hou je goed aan de voorschriften en nevelig aanbrengen in het begin. Bij mijn scooter zit Action primer/Action mat zwart en Action blanke lak. Nu ruim een jaar geleden erop en effe meer dan 9000 km gereden zit het er nog goed op behalve wat steenslag. Die witte oxidatie weghalen deed ik ook wel met een staalborstel in mn boor je wilt het allemaal weghebben.
 

Attachments

  • carterkap.jpg
    carterkap.jpg
    325 KB · Views: 21
Een carterkap spuiten is volgens mij niet zo'n probleem, goed schuren al die witte troep de oxidatie moet ook weg, als je daaroverheen spuit bladdert het snel af. Ontvetten en spuiten, hou je goed aan de voorschriften en nevelig aanbrengen in het begin. Bij mijn scooter zit Action primer/Action mat zwart en Action blanke lak. Nu ruim een jaar geleden erop en effe meer dan 9000 km gereden zit het er nog goed op behalve wat steenslag. Die witte oxidatie weghalen deed ik ook wel met een staalborstel in mn boor je wilt het allemaal weghebben.

Met het spuiten heb ik geen probleem. Heb al aardig wat gespoten en zeker carter kappen.

Staalborstel op de accu boormachine ook geprobeerd. Goed voor die oxidatie plekken maar echt niet voor de rest.

Ik wil de carter klep eigenlijk blanco laten stralen en dan stapsgewijs opschuren en spuiten. Ik vind detail belangrijk voor zover als mogelijk.

Waar is die foto eigenlijk voor?
 
Meestal zie je dat mensen die kap stralen om hem te poedercoaten, ik kan me niet echt een scenario bedenken waarin het veel voordeel heeft om te stralen als je hem normaal spuit. Ik wou met de foto aantonen dat zelfs op een budget manier de verf er wel op blijft zitten, rode cirkels zijn steenslag, en hoe mooi je het ook doet 2 of 3 jaar later moet het sowieso weer als je het knap wil houden, maar je hebt er dus al wat ervaring mee.
 
Meestal zie je dat mensen die kap stralen om hem te poedercoaten, ik kan me niet echt een scenario bedenken waarin het veel voordeel heeft om te stralen als je hem normaal spuit. Ik wou met de foto aantonen dat zelfs op een budget manier de verf er wel op blijft zitten, rode cirkels zijn steenslag, en hoe mooi je het ook doet 2 of 3 jaar later moet het sowieso weer als je het knap wil houden, maar je hebt er dus al wat ervaring mee.

Het scenario is dat ik bang ben dat er al te veel lucht bellen onder de originele lak zit waardoor kans op bladeren weer begint.

Vandaar stralen. Ik zie hier en daar al "belletjes" in de lak.

Dan liever in 1x goed.
 
Die corrosie groeit gewoon onder de lak tot het gaat bladeren, giet aluminium is heel gevoelig daarvoor eigenlijk is er vrij weinig tegen te beginnen.
 
Om te zandstralen zou ik gewoon naar een bedrijf die aan dingen sleuteld en spuit gaan en vragen of je ff je onderdelen kan stralen kost niet zoveel tijd en is best makkelijk
 
Ik heb er ervaring mee met die hand pistooltjes met zo`n reservoir erboven.. Het werkt wel voor kleinere dingen zoals een startmotor.

Voor een carterkap word het lastiger (als je veel oppervlakte wilt behandelen) aangezien je om de 40 seconden weer nieuw straal middel erin moet doen, en dat doe je dan zo`n 10.000 x totdat je het helemaal zat bent.

Daarnaast heb je een vrij goede compressor voor nodig.. Een 1 fase 3PK 100liter ketel en 425 aanzuigcapaciteit (dus 320 effectief) is wel echt het minimale vereisten.. Zo`n compressor kost je al gauw tussen de 500 en de 700 euro. (een billige misschien net 399 euro, maar daar ga je snel spijt van krijgen)

En die compressor die ik opnoem is het maximale op 1 fase. Wil je het leuk doen dan heb je echter 3 fase nodig en dan een 4 a 5.5 pk compressor met een extra 100 - 150 liter ketel ernaast naast een 100 liter ketel.

En dan kan je het beter niet zandstralen i.v.m roest. Beter gaan voor glasparel of met soda.. Dan heb je een betere afwerking. Zand is overigens verboden en grit laat te veel porien open en dan kan het weer gaan roesten.

Meestal zie je dat mensen die kap stralen om hem te poedercoaten, ik kan me niet echt een scenario bedenken waarin het veel voordeel heeft om te stralen als je hem normaal spuit. Ik wou met de foto aantonen dat zelfs op een budget manier de verf er wel op blijft zitten, rode cirkels zijn steenslag, en hoe mooi je het ook doet 2 of 3 jaar later moet het sowieso weer als je het knap wil houden, maar je hebt er dus al wat ervaring mee.

Misschien is het voordeel dat je aan stralen weinig arbeid aan hebt.. Dat is een een paar minuten gedaan.. Als je dat wilt gaan schuren dan kan je wel eens een hele dag eraan kwijt zijn als je pech hebt. Daarnaastr stralen word het materiaal veel schoner van.. Met schuren kom je niet in de porieen maar met stralen wel. Alleen het is wel een hele investering en kosten post als je er zelf eraan wilt beginnen.

De TS heeft wel een compressor staan, maar met een bouwmarkt ding ga je dat nooit lukken.. dit heeft veelste weinig opbrengst en staat het ding maar de hele tijd te draaien zonder enig moment om een keer goed af te koelen.


Maar als je 3 fase thuis hebt heb je zoiezo al veel gelukt.. En daarnaast ruimte nodig. Schaf je een goede compressor aan waarvan die zo weer vol is en of het werk makkelijk bij houd.. En dan is de rest een in koppertje.




Ik heb overigens ook ervaring met die goedkopere mobiele straalketels. Die dingen zijn waardeloos en werken niet goed. Dan kan je beter voor een prof merk gaan voor 2000 euro.. Die goedkopere hebben geen goede dosering van het straalmiddel en lopen continu vast.. Je bent meer aan het rotzooien om het werkend te krijgen dan dat je werk ermee gedaan krijgt.
 
Zoals @eurokit al zegt, je hebt een goede compressor nodig met veel inhoud, anders laat je dat ding de hele tijd draaien, en als het echt een belebberd ding is dan kan hij niet eens genoeg vermogen opbrengen voor het continu stralen.

Is het het echt waard om te investeren in een compressor, zandblazer, cabine enzv? Hoe vaak spuit je nou zo'n onderdeel waar het schuren lastiger gaat? Als je het persé zandgestraald wilt hebben, dan kan je dat bij een bedrijf doen, maar dan kan je misschien beter gewoon gelijk een nieuwe carterkap kopen, ze zijn toch niet zo duur.
 
Back
Top