Yiben 50 totaal geen stroom

Bamihap

New Member
Het probleem is:
Een Chinese Yiben 50 4 takt.
GY6 blok.

Heeft half jaar gewoon origineel gelopen.(45km per uur)
Doordat er water in de tank zat boel schoongemaakt.
Verse benzine erin en starten maar.
Maar daar heeft tie geen zin meer in.
Sterker nog, met nieuwe accu brandt er geen enkel lampje, geen knipperlicht of claxon meer.
Kan via bobine de startmotor laten draaien.
Zekeringen vervangen.
2 andere accu’s.
Scooter is gewoon morsdood.

Heb alles nagelopen maar kan niks bijzonders vinden.
Zelfs klokje op dashboard werkt niet meer.

Iemand enig idee waar ik nog meer kan zoeken?
 
Advertisement - register to remove this

Harrr

Active Member
Hoe is het water bij de benzine gekomen? Mogelijk snappen we dan beter of er nog meer nat is geweest. En indien er iets nat is geweest; wat dan en welke duur van stilstand heeft erop gevolgd?
Groet,
 

Bamihap

New Member
Dank voor de snelle reactie!

Water is bij de benzine gekomen doordat er tussen de afsluitdeksel waar de tankvlotter op zit en de tank geen afdichting zat.

Tank is compleet leeggehaald.
Carburateur schoongemaakt.
Daarna gewoon gelopen.

Maar het vreemde is dat er totaal geen stroom op de gehele scooter komt.
Verse accu en er gebeurt niks.
Nog geen knipperlicht doet het.
2 zekeringen vervangen.
Er brandt nog geen lampje.

Scooter heeft verder altijd gereden.

Ik weet, het Chinees spul, maar mijn zoon rijdt ook op zoiets.
Nooit geen gezeik gehad.
Start altijd.
Soms moet je geluk hebben, maar wat hier nu staat...
 

Sparky

Well-Known Member
Doe eens het volgende:

1. zet de multimeter op 20V gelijkspanning.
2. prik de zwarte meetpen van de multimeter op de minpool van de accu.
3. prik de rode meetpen van de multimeter op de pluspool van de accu.
4. noteer de gemeten waarde.

Nu gaan we even meten of de spanning aankomt bij het contactslot.

5. prik de zwarte meetpen van de multimeter weer op de minpool van de accu.
6. prik de rode meetpen van de multimeter op de rode draad bij je contactslot.
7. noteer de gemeten waarde.

Laat de waardes gemeten bij de stappen 4 en 7 even weten.
 

Sparky

Well-Known Member
Dan kijk de rode bedrading na tussen je accu en je contactslot, inclusief zekering en zekeringhouder.
Want hier zit je probleem (onderbreking)
 

Bamihap

New Member
Dank voor je reactie!
Kan ik ook nieuw draad trekken vanaf plus accu naar contactslot?
Ben nu niet in de gelegenheid daarvoor, maar dan weet ik alvast of dat een optie is.
 

Sparky

Well-Known Member
Nee een ander contactslot is (nog) niet aan de orde.
Je moet ten allertijden spanning hebben op de rode draad bij je contactslot.

Mijn eerste gedachte gaat overigens uit naar de zekering of de zekerinhouder, maar deze had je al vervangen/gecontroleerd dacht ik.

Een nieuwe draad trekken gaat altijd echter welk stuk voor of na de zekering, dat is de vraag???

Beter is het om even de weerstand te meten van de stukken rode draad tussen:

1. de accu en de zekeringhouder.
2. de zekeringhouder en het contactslot.

Beide metingen moeten nagenoeg 0 Ohm zijn met de multmeter op het laagste Ohm-bereik.
 

Bamihap

New Member
Boel nagemeten.
Blijkt tussen de accu en slot een draadbreuk te zitten..(zit onder de voetenplank en daar kom je nooit)
Deze verholpen en we hebben weer stroom!
Nu de boel weer in elkaar zetten.
Dank voor de info, dit had ik nooit of bijna nooit gevonden!
 

Sparky

Well-Known Member
Fijn dat alles het weer doet.
Bedankt voor de terugkoppeling en veel plezier met de Scoot.

P.s. Toch een fijn gevoel als je het zelf gefixt hebt, toch? ;)
 
Advertisement - register to remove this
Top