Yamaha TZR blijft maar stotteren/hakkelen in toeren

SvenFries

New Member
Hallo,

Ik ben weer terug op het forum nadat ik dacht het probleem te hebben gefixt. Ik zou eerst maar is even beginnen met het gehele verhaal, en daarbij aangeven wat er ondertussen allemaal aan gedaan is.

Ik reed op een vroege morgen rond 5 uur richting mijn werk, waarna de brommer op het werk weer werd uitgezet (heeft niet echt kunnen warmdraaien, aangezien dit maar een kort stukje is). Uiteindelijk ben ik na 3 uur te hebben gewerkt richting school gereden, waar hij op die weg daarheen al twee erge dipjes had. Één hiervan was rond de 5k toeren en de andere rond 7k toeren, hij hakte totaal terug, totaal geen vermogen, en als je er eenmaal doorheen bent trekt die weer als een gek. Ik trok me er niet zoveel van aan, aangezien het ook gewoon extreem koud was, alleen begon hij tijdens een constant toerental van rond de 7/8k toeren en een constante snelheid van 60 km/h erg te hakkelen in toeren. Uiteindelijk heb ik school gered en ben ik thuis is gaan kijken.
Dit is wat hij doet wanneer hij de problemen geeft;
. Uiteindelijk word het dusdanig erg, dat ik vol gas in z'n eerste versnelling niet verder kom dan 5k toeren, en dat hij in stationair niet boven de 5k toeren komt. Wanneer ik hem een dag stil laat staan loopt die het eerste gedeelte van de tocht weer goed, alleen start hij na een tijdje weer. Toen hebben we hem is eventjes helemaal uit elkaar getrokken. Wat er ondertussen aan vervangen en gedaan is, is het volgende;

- Carb schoongemaakt
- Groter sproeiertje erop gezet
- Nieuwe bobine
- Nieuwe CDI
- Nieuwe ontsteking
- Nieuwe bougie
- Kabelboom contactpunten nagekeken
- Benzinekraan gecheckt
- Nieuwe benzineslang erop gezet
- Luchtfilter gecheckt en schoongemaakt

Nu is het dus zo dat hij een tijdje stil heeft gestaan totdat ik er een nieuwe ontsteking op heb gezet. Dit is hetzelfde verhaal met de nieuwe bobine + groter sproeiertje. Dan loopt die letterlijk een paar dagen weer goed (alleen koud geeft die problemen die vermeld staan in de inleiding) alleen uiteindelijk loopt die dan echt weer prachtig. Wanneer hij zo slecht loopt voelt de gasreactie ook niet meer goed aan. De eerste 40/50% van 't gas geven lijkt geen verschil te maken, en ook lijkt dit steeds te verergeren in hoeverre de rit vordert. Op het begin kan ik met 30% gas rond de 50 wel rijden, alleen 20% gas met 60 km/h (voorbeeld) lukt dan niet meer). Uiteindelijk lijkt dit dus zodanig ver te gaan dat hij dus niet meer verder komt dan 5k toeren. We hebben nu ondertussen zoveel gedaan, en door het verkeerde beeld dat hij dus 2 dagen weer goed loopt ben ik echt ten einde raad. Ik zou niet meer weten waar ik moet kijken, en daarom heb ik deze post aangemaakt. Ik hoop suggesties te krijgen en wie weet heeft iemand hier ervaring mee.
Alvast ontzettend bedankt voor de moeite!

(Yamaha TZR 2009, Originele 50cc, 12mm + originele luchtfilterbox)
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb toch het idee dat de vonk niet regelmatig is.
Het is al de derde keer vandaag dat ik dit schrijf maar kijk ook even de massa van je motorblok na.
Zal ik bij de volgende check wel even meenemen. Hij loopt inderdaad bij problemen ook wat lager in stationair, dus zal dat wel even checken. Heb jij toevallig enig idee waar die contactpunten zitten bij de TZR, zelf heb ik al wel is eventjes gekeken rondom het blok, maar zo snel niet echt iets gezien. In ieder geval bedankt voor de suggestie.
 
Back
Top