Yamaha tzr 50 vonkte wel, nu niet meer

Riemoe

Member
Beste Lezers,

Ten eerste sorry dat ik een schakelbrommer opbreng in dit scooterforum.

Mijn yamaha tzr 50 heeft een nieuw gereviseerd blok, + geteste nieuwe kabelboom. Hij is van 2004. We hebben vandaag alles aangesloten, olie gevuld, nieuwe benzine etc etc. Nu wilden we hem starten maar hij sloeg niet aan. Nou had ik +-8 sec de elektrische start ingehouden en ik liet hem los en PLOF.. rook tussen de kappen uit. Kwam uit de richting van de cdi of bobine, weet ik zo niet. Toch zit alles goed aangesloten en maakt hij nergens slecht contact, massa heb ik gecheckt en op andere plaats geplaatst. Ik had de vonk gecheckt maar hij vonkte na de plof niet meer. Verder doet alles het nog wel ook de startmotor, display, lampen enz. Wel zat de bougiedop slecht vast, heb namelijk een andere bougie geprobeerd en de dop viel er vanaf. Opnieuw vastgemaakt 2 bougies getest onder meer een nieuwe, maar geen resultaat..

Iemand enig idee?? Stator werkt tevens gewoon. Moet ik een nieuwe bobine of cdi bestellen?

Mvg,
Remo
 
Advertisement - register to remove this

je hebt gelijk en wisselstroom dynamo's en dus ook gelijk en wissel stroom cdi, mischien iets door elkaar gehaald?
 
Ik heb verder de componenten die op de brommer zaten overgezet, en hij liep daar ook op.. heb alleen blok en kabelboom veranderd, verdere componenten niet en heb tevens wel gecheckt of het past op mijn model/bouwjaar
 
Ik heb verder de componenten die op de brommer zaten overgezet, en hij liep daar ook op.. heb alleen blok en kabelboom veranderd, verdere componenten niet en heb tevens wel gecheckt of het past op mijn model/bouwjaar.
Ok, als je een dc cdi hebt en je gelijkrichter is stuk kan die je cdi slopen. Maar ik weet zo niet of jij een ac of dc circuit hebt.
 
Dat zou ik zo ook niet weten, hoe kom ik daar achter?
Tevens ga ik er vanuit dat die regelaar gewoon werkt, heb die niet van het frame af gehad en met het oude blok deed hij het wel goed? Misschien heb ik de massa kabel op de verkeerde plek gemonteerd? Verder werkt namelijk alles nogsteeds, alleen vonk is zwakker tot amper iets gegaan, maar misschien was hij dat al? Hij sloeg namelijk niet aan maar ik dacht dat dat kwam omdat het vlotterbakje nog moest bijvullen met vacuum
 
Tevens ga ik er vanuit dat die regelaar gewoon werkt, heb die niet van het frame af gehad en met het oude blok deed hij het wel goed? Misschien heb ik de massa kabel op de verkeerde plek gemonteerd? Verder werkt namelijk alles nogsteeds, alleen vonk is zwakker tot amper iets gegaan, maar misschien was hij dat al? Hij sloeg namelijk niet aan maar ik dacht dat dat kwam omdat het vlotterbakje nog moest bijvullen met vacuum
ik las dat je een plof hoorde en rook tussen de kappen vandaan zag komen, nu ging ik ervan uit dat de uitlaat niet tussen de kappen loopt wat natuurlijk wel zo kan zijn, dus eigenlijk ging ik van een kortsluiting uit.
 
maar dan vraag ik me af waarom hij is doorgebrand..
Er zit toch iets niet helemaal lekker bij de nieuwe kabelboom.

Misschien iets heel simpels maar is de plus en min niet gewisseld bij de accu?

Verder heb ik helaas geen schema van jouw schakelbrommer wel eentje van 2007.
Ik hoop echter niet dat jouw brommer dezelfde cdi heeft want aan de cdi van die nieuwere TZR zitten wel 15 draden.
Deze draden gaan naar allerlij sensoren en controlelampjes op het dashboard.
Deze TZR heeft zelfs een lampje die een foutcode geeft mocht er iets schelen met één van de sensoren.
Dus als jouw brommer dezelfde heeft zal dit niet goedkoop worden dus toch wel even alles goed nakijken en nog eens nakijken voordat je een nieuwe CDI monteert en deze ook weer in rook op gaat.

Misschien kun je even een foto maken van de cdi en een detailfoto van de connector waarop de positie van de draden en de draadkleuren goed zichtbaar zijn.
Misschien dat ik je dan verder kan helpen.
 
Ik zelf heb wel een schema, ik zal even een foto maken. Mijn cdi die erin zat was origineel, alles is nogsteeds origineel. 8 polig. Ook heb ik gelezen dat dit model van 2003 tot 2006 is, en ik heb daar wel de goede kabelboom van, identiek tot de oude alleen oude had kabelbreuken.
Post automatically merged:

En accupolen zitten goed trouwens
 

Attachments

  • IMG_20220513_141334.jpg
    IMG_20220513_141334.jpg
    127.4 KB · Views: 17
  • IMG_20220513_141319.jpg
    IMG_20220513_141319.jpg
    139 KB · Views: 19
Last edited:
En accupolen zitten goed trouwens

Ik heb heb het schema even bekeken maar ik zou dan niet weten wat hier dan mis is gegaan.
Deze CDI is een DC-CDI en krijgt z'n spanning gewoon van de accu als de scooter op contact staat.
Verder heeft deze CDI ook nog eens een blokkering op de zijstandaard en koppeling.
Misschien even voor de zekerheid de spanning meten op de connector van de CDI tussen de zwarte en bruine draden, met het zwarte meetsnoer op de zwarte draad van de cdi en het rode meetsnoer op de bruine draad van de cdi.
Als het contact aan staat hoort hier gewoon dezelfde spanning te staan als over de accupolen.
Als je op deze manier meet en je ziet een min-teken voor de aangegeven spanning zit er toch iets niet goed met de polariteit!
 
Ik heb heb het schema even bekeken maar ik zou dan niet weten wat hier dan mis is gegaan.
Deze CDI is een DC-CDI en krijgt z'n spanning gewoon van de accu als de scooter op contact staat.
Verder heeft deze CDI ook nog eens een blokkering op de zijstandaard en koppeling.
Misschien even voor de zekerheid de spanning meten op de connector van de CDI tussen de zwarte en bruine draden, met het zwarte meetsnoer op de zwarte draad van de cdi en het rode meetsnoer op de bruine draad van de cdi.
Als het contact aan staat hoort hier gewoon dezelfde spanning te staan als over de accupolen.
Als je op deze manier meet en je ziet een min-teken voor de aangegeven spanning zit er toch iets niet goed met de polariteit!
Oh oke dankjewel, ik ga dit zsm checken! Ik heb ook een nieuwe accu, misschien beter deze gewoon te plaatsen als eerst. Heb ondertussen een nieuwe cdi.. maar ga deze dus niet plaatsen voor ik zeker weet dat het goed is.
 
Terugkomend hierop,

De brommer loopt ondertussen.

Ik had de gok gewaagd op gewoon goede massa te maken en de nieuwe cdi erin te doen. Meer niet. En dit bleek genoeg, de brommer loopt goed!

Dankjulliewel voor de hulp!
 
ik heb nog wat raars met zelfde model als ik contact aan doet krijg me bougie al een vonk en wil ik starten doet bougie het niet meer heel raar
Post automatically merged:

als ik bruine draad afkopelt van de contactslot vonk hij niet is het normaal als contact aan doet dat bougie al vonk krijg van je CDI
 
@chaos1337,

Als je de bruine draad afkoppelt bij het contactlot krijgt de cdi geen spanning meer, dus deze kan dan ook niet voor een vonk zorgen.

Zou goed kunnen dat de bougie even vonkt als je het contactslot aan zet echter ik weet dit niet met zekerheid.
Maar je hebt in iedergeval één vonk, dus hieruit kun je concluderen dat de bobine in orde is.
Wat ik zou doen, is even meten of tussen de bruine en zwarte draad van de cdi, spanning staat als de scooter op contact staat.
Als dit zo is, trek je de oranje draad los bij de bobine en tik je heel even met de losgenomen oranje draad de aansluiting aan waar hij opgezeten heeft.
En controleer je of je elke keer wanneer je de oranje draad tegen de bobine aansluiting tikt of er een vonk te zien is bij de bougie, die je met de schroefdraad tegen massa houdt uiteraard.
 
Last edited:
weet wel dat me vliegwiel doodt is komt zo nieuwe teste teste
Post automatically merged:

denk dat pulse te ver van vliegwiel staat want is aardig op het ijzerplaatje voor de puls
 
Last edited:
@chaos1337,

Als je de bruine draad afkoppelt bij het contactlot krijgt de cdi geen spanning meer, dus deze kan dan ook niet voor een vonk zorgen.

Zou goed kunnen dat de bougie even vonkt als je het contactslot aan zet echter ik weet dit niet met zekerheid.
Maar je hebt in iedergeval één vonk, dus hieruit kun je concluderen dat de bobine in orde is.
Wat ik zou doen, is even meten of tussen de bruine en zwarte draad van de cdi, spanning staat als de scooter op contact staat.
Als dit zo is, trek je de oranje draad los bij de bobine en tik je heel even met de losgenomen oranje draad de aansluiting aan waar hij opgezeten heeft.
En controleer je of je elke keer wanneer je de oranje draad tegen de bobine aansluiting tikt of er een vonk te zien is bij de bougie, die je met de schroefdraad tegen massa houdt uiteraard.
heb accu gemeten hoeveel volt dan de draad is het zelfde ik verwacht dat pickup de boos doener is zit nieuwe onsteking in maar niet vliegwiel
 
Back
Top