Yamaha Slider van frame naar scooter

nigell_

Well-Known Member
Hallo,

Ik zal mijzelf even voorstellen:
Ik ben Nigel 30 jaar en heb vroeger altijd veel aan scooters gesleuteld meestal aan minarelli verticaal blokjes die onder een BWS boosters en slider zitten. Ik heb zelf 3 Boosters en een Jog-RR gehad.
een paar jaar geleden heb ik een BWS booster uit België gekocht en op Nederlands kenteken gezet en deze motorisch en visueel aangepast.
Ik heb de rode kappen die er origineel op zaten ingeruild voor mat groene en zwarte kappen.
Hier een kleine indruk van de looks;

Voor:
BWS 1.jpg

Halfway:
BWS2.jpg

Na:
BWS3.jpg

De setup is iets aangepast, en nu staat de scooter voornamelijk stil :-( wegens gebrek aan ruimte in het schuurtje aan mijn woning.
Onlangs wel een ander huis gekocht maar dit is nieuwbouw dus voor deze klaar is en ik er een garage bij heb zijn we een paar jaar verder.

Het blok van de booster heeft de volgende setup:
  • Malossi vario
  • Stage 6 vlakke varioplaat (i.p.v. koelvin) voegt niet veel toe op deze setup maar ziet er tof uit (hahaha)
  • Stage 6 verstelbare koppeling
  • Stage 6 clutch house met gaten om de trekveren te kunnen verstellen zonder demontage
  • Malossi poelie met rechte spiebaan
  • Malossi v-snaar
  • Sito plus uitlaat
Hier een foto van het blok vanaf de poelie kant:
blokje.jpg

Mijn plannen met de Slider zijn om deze terug te brengen naar originele staat. De scooter bestaat momenteel alleen uit een frame met kenteken dat ik kon kopen voor een prikkie (50 euro).

Slider:
Slider .jpg

Het blok heb ik op internet gekocht. Hiervan bleek dat er aan de ontstekingskant wat gietijzer was afgebroken daarom deze vervangen.
De krukas zit er net in en vanaf hier ga ik proberen met regelmaat alles bij te houden met hier een daar wat foto's.

Blok 13-8-2021 het blok is in het verleden gestraald en de krukas is er vervolgens in gezet,
blok.jpg


De setup die ik voor ogen heb voor de Slider is als volgt:

  • Stage 6 race krukas met dichte wangen voor meer compressie
  • Originele cilinder
  • Originele ontsteking
  • Malossi vario
  • Malossi v-snaar
  • Stage 6 verstelbare koppeling
  • stage 6 clutch house met gaten voor verstelling zoals in de booster
  • Stage 6 vertandingdeksel
  • Originele Booster/ Slider vertanding
  • Sito plus uitlaat

Afgelopen paar dagen ben ik wat actiever aan de slag gegaan met het opbouwen en kijken wat ik allemaal nog mis. Helaas zat er straalgrid in de vertanding en tussen het lager en de kering van de achteras. Daarom heb ik besloten om alle lagers in de vertanding te vervangen.
Aan de krukas kant is alles al nieuw en fris en dit wil ik voor de vertanding ook graag omdat ik niet goed weet hoe het blok heeft geleden in het verleden.

Wielkant waar de achteras door komt.
oepsie.jpg

Lager en kering die onder de rotzooi zitten:
bah.jpg

De 2 verzonken lagers in het vertandinghuis kan ik duidelijk horen en hiervoor beschik ik niet over het juiste gereedschap.
Waarschijnlijk ga ik een lager trekker bestellen, ik heb er 1 gezien bij HBM voor 30 euro en dit vindt ik wel een goede prijs voor een setje wat ik niet dagelijks gebruik.
vertanding.jpg

Gelukkig heb ik ook nog wat positiefs te melden. Het deksel van Stage 6 en de as die er in moet heb ik zonder problemen in elkaar gekregen en als ik er zo naar kijk kan ik niet wachten om het uit te proberen :hearteyes::
vertanding2.jpg

Vandaag 17-8-2021 heb ik met wat prutsen en lassen het voor elkaar gekregen om de lagers die in het blok zaten t.b.v. de vertanding er uit te beunen ;-). Na het lassen het huis gespoeld in een ontvetbak zodat alle lasspetters en vervuiling er uit zijn.
De lagers zijn besteld en hopelijk komen deze snel (morgen) binnen zodat ik ze kan monteren en het vertandinghuis kan afsluiten.huis.jpg

*Update*

Lagers gemonteerd
huis 3.jpg


Vertanding er in gestoken

vol vol.jpg

En het huis afgesloten
dicht.jpg
Ik ga vandaag voor 2 weken op vakantie dus het zal qua posts even rustig zijn, daarna gaan we weer fris en fruitig verder :grimacing:.
 

Attachments

  • BWS 1.jpg
    BWS 1.jpg
    267.8 KB · Views: 3
  • vertanding.jpg
    vertanding.jpg
    92.1 KB · Views: 3
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dit lijkt me een mooi project te gaan worden , deze ga ik zeker volgen .

Bij de setup van de booster en je toekomstige setup voor de slider lijk je voor trekkracht te gaan maar je toch aan de snelheid te houden of zie ik dit verkeerd ?
Ik zelf ben ook met een project bezig maar kan ook niet teveel opvoeren als ik hem ook op de openbare weg wil gebruiken , ( ze zijn echt streng hier ) .
Hoe loopt dit ?
 
Dit lijkt me een mooi project te gaan worden , deze ga ik zeker volgen .

Bij de setup van de booster en je toekomstige setup voor de slider lijk je voor trekkracht te gaan maar je toch aan de snelheid te houden of zie ik dit verkeerd ?
Ik zelf ben ook met een project bezig maar kan ook niet teveel opvoeren als ik hem ook op de openbare weg wil gebruiken , ( ze zijn echt streng hier ) .
Hoe loopt dit ?
Klopt ik zou het prima vinden om rond de 55-60km per uur uit te komen. Tot op heden vindt ik de trekkracht op de booster wel leuk maar niet spectaculair mocht ik een goede oplossing vinden voor dit probleem zal ik het delen!
 
Je pakt het goed aan zo te zien, benieuwd wat je er van weet te maken!

Overigens wil ik je niet ontmoedigen maar een scooter alleen harder laten optrekken zonder de topsnelheid daarmee te verhogen is niet te doen.
Begrenzertje inbouwen voor de zekerheid kan nooit kwaad ;)
 
Je pakt het goed aan zo te zien, benieuwd wat je er van weet te maken!

Overigens wil ik je niet ontmoedigen maar een scooter alleen harder laten optrekken zonder de topsnelheid daarmee te verhogen is niet te doen.
Begrenzertje inbouwen voor de zekerheid kan nooit kwaad ;)

Klopt ik heb al zoveel zitten kloten met rolletjes en (trek)veren dat ik ook denk dat het beter is een begrenzer er op te zetten.
 
Ja er is maar 1 afstelling en dat is de juiste, mij was vroeger ook ooit eens wijsgemaakt dat je met zwaardere rollen harder ging en de lichte rollen voor sneller optrekken waren. Klopt enigzins een klein beetje maarja dan krijg je ergens anders problemen.

Maar nogmaals succes!
 
Ja er is maar 1 afstelling en dat is de juiste, mij was vroeger ook ooit eens wijsgemaakt dat je met zwaardere rollen harder ging en de lichte rollen voor sneller optrekken waren. Klopt enigzins een klein beetje maarja dan krijg je ergens anders problemen.

Maar nogmaals succes!
Klopt en een beetje teveel toeren vindt ik persoonlijk niet erg want dit is vaak fijner als je op je achterwiel ook wilt rijden maar het kan er over zijn.
 
Ja daar heb ik geen ervaring mee, heb altijd het tegenovergestelde probleem. Ik krijg mn voorwiel juist niet uit de lucht al hang ik over mn stuur met een beetje gas
 
Ja daar heb ik geen ervaring mee, heb altijd het tegenovergestelde probleem. Ik krijg mn voorwiel juist niet uit de lucht al hang ik over mn stuur met een beetje gas
wieweet ga ik dat ook nog is mee maken met een volgend project, lijkt we wel heel tof!
 
Back
Top