Yamaha neos krukaslagers vervangen

Rinaldo073

Well-Known Member
Hallo,

Ik heb een Yamaha neos uit 2002, waarvan de krukaslagers vervangen moeten worden, heb alles al liggen en ben best techisch aangelegd maar heb werkelijk geen idee hoe ik dit ga doen. Heeft er iemand misschien tips en dingen waar ik op moet letten en waar ik moet beginnen ?

Alvast bedankt !
 
Advertisement - register to remove this

1. Klok kaal maken vliegwiel en vario alle bouten eruit.

2. Met een afbrandfohn (voor schilders)
verhitten waar de lagers zitten flink heet maken en dan met een kunstof hamertje het blokje spitsen.

3. De oude lagers in de bankschroef en met een blokje hout en een hamer op je as tikken.

4. Nieuwe lagers in de vriezer een paar uur lang dan je carter verhiten dan leg je ze er zo in.

5. Je krukas in de vriezer
Pakkinglijm tusen je carter
Je lagertjes een klijn betje verhitten en je krukas schuift er zo in

Afentoe moet je een beetje bij verhiten enzo het belangrijkste is niet te hard op je krukas te slaan.
Als je alles koud en warm maakt past het zo in elkaar.
 
1. Klok kaal maken vliegwiel en vario alle bouten eruit.

2. Met een afbrandfohn (voor schilders)
verhitten waar de lagers zitten flink heet maken en dan met een kunstof hamertje het blokje spitsen.

3. De oude lagers in de bankschroef en met een blokje hout en een hamer op je as tikken.

4. Nieuwe lagers in de vriezer een paar uur lang dan je carter verhiten dan leg je ze er zo in.

5. Je krukas in de vriezer
Pakkinglijm tusen je carter
Je lagertjes een klijn betje verhitten en je krukas schuift er zo in

Afentoe moet je een beetje bij verhiten enzo het belangrijkste is niet te hard op je krukas te slaan.
Als je alles koud en warm maakt past het zo in elkaar.

Dankjewel ! Ga er volgend weekend mee aan de gang enig idee hoeveel tijd erin gaat zitten voor iemand die het de eerste keer gaat doen ?
 
1. Klok kaal maken vliegwiel en vario alle bouten eruit.

2. Met een afbrandfohn (voor schilders)
verhitten waar de lagers zitten flink heet maken en dan met een kunstof hamertje het blokje spitsen.

3. De oude lagers in de bankschroef en met een blokje hout en een hamer op je as tikken.

4. Nieuwe lagers in de vriezer een paar uur lang dan je carter verhiten dan leg je ze er zo in.

5. Je krukas in de vriezer
Pakkinglijm tusen je carter
Je lagertjes een klijn betje verhitten en je krukas schuift er zo in

Afentoe moet je een beetje bij verhiten enzo het belangrijkste is niet te hard op je krukas te slaan.
Als je alles koud en warm maakt past het zo in elkaar.


Niet echt een goed voorbeeld bij nummer 3.. Nooit op je as tikken, daar gaat hij krom van, raakt uit balans..

Als je dit eenmaal goed wilt doen, dan heb je er zoiezo goed gereedschap voor nodig, anders kom je van een koude kermis thuis..
Daarnaas krukas hoeft niet in de vriezer (is overigens niet zo goed voor je big-end lager waar vocht tussen gaat zitten)

Zou het persoonlijk met een goede pers doen.. Lager in het carter persen (zorgen voor een goede ondersteuning en beetje voor beetje rustig laten zakken.. Krukas er door steken en met een krukas trekker trek je heb zo het carter in zonder schade.

Het grootste probleem bij de meeste mensen:

1. Nooit gedaan of beschikken geen goede kennis hierover.
2. Geen goed gereedschap liggen.
3. De klus moet altijd even snel worden uitgevoerd (wat vaak later alsnog problemen geeft en je het overnieuw kan doen wat je alleen maar meer geld kost)
 
Back
Top