Yamaha NEOS Euro 4

Dat licht er dan aan welke Euro 4 je koopt.
Ik kan die van mij zo omzetten naar brommer, doen ze alleen in de ECU iets veranderen en varioring aanpassen (loopt hij 45), ik doe de rest bij RDW.
Wil ik hem nog harder laten lopen ga ik na de RDW weer de ECU laten aanpassen, kan hij zo naar de 55 of 60.
Alleen helemaal open zetten de ECU zal niet gaan, dan maakt hij overtoeren, maar hier zal ook een oplossing voor zijn.(heb ik niet nagevraagd)
En als ik met ze zaak die de ECU aanpast iets regel dat ik 2 keer kom dan regelen ze wel iets met de prijs.
Zo niet dan kost dat wel voor 2 x namelijk 120Euro, heb ik er wel voor over.
 
Last edited:
Als je een 45km scooter pakt en 'alleen in de ecu iets aanpast waardoor hij 25 gaat' dan duurt het een uur voordat je 25 rijdt omdat je dan meteen bij wegrijden tegen een toerenbegrenzer aanknalt en je vario daardoor niet eens op gang komt.

Een scooter die in de basis als snor is geleverd heeft veel zwaardere rollen dan een brom. Met alleen het toerental van de begrenzer wijzigen kom je er niet. Andersom kan je een snor wel ontdoen van de varioring maar moeten ook de rollen lichter.
In feite pas je dus 3 dingen aan.

"Wil ik hem nog harder laten lopen ga ik na de RDW weer de ECU laten aanpassen, kan hij zo naar de 55 of 60. "
Wat ga je bij de RDW doen dan, vertellen dat je hem gaat opvoeren ? Mooi kunnen ze meteen de WOK even activeren.
 
Nee man als ik er een brommer van wil maken i.p.v. een scooter moet ik toch naar de RDW.
En uiteraard naar de RDW om hem om te zetten naar brom met de goede snelheid, en later opvoeren.
En ik laat hem sneller lopen niet langzamer. Van 25 naar 45.
En mijn dochter heeft een 45 scooter die 25 liep, trok erg snel op, dus dat wat jij aangeeft klopt ook niet.
Als ik de varioring van 2mm erin zet loopt hij 53, loopt als een speer.(euro 3 met ECU, met dezelfde rollen)
 
Last edited:
Nee man als ik er een brommer van wil maken i.p.v. een scooter moet ik toch naar de RDW.
En uiteraard naar de RDW om hem om te zetten naar brom met de goede snelheid, en later opvoeren.
En ik laat hem sneller lopen niet langzamer. Van 25 naar 45.
En mijn dochter heeft een 45 scooter die 25 liep, trok erg snel op, dus dat wat jij aangeeft klopt ook niet.
Als ik de varioring van 2mm erin zet loopt hij 53, loopt als een speer.(euro 3 met ECU, met dezelfde rollen)

Ik rijd zelf op een euro2 Vespa met ECU (4v), als je dat een ECU kan noemen, helemaal origineel rijdt ie 60kmu op teller. Uit fabriek reed ie 54kmu met varioring en 6gr rollen. Dus snap dit niet.. is de regeling dan veranderd vanaf 2009?
 
Een aerox en Neos zijn technisch vrijwel hetzelfde. Zelfs het dashboard is gelijk als je het lettertype wegdenkt. Fabrikanten houden graag zoveel mogelijk gelijk want dat drukt de kosten.

Deze 2 onderdelen heb je voor de Aerox Euro 4.
-Een lamda sensor emulator: http://catalogue.polini.com/en/prod...&categoria=&code_word_search=&caller=products

-high speed variateur: http://catalogue.polini.com/en/prod...&categoria=&code_word_search=&caller=products

Waarbij volgens DEZE instructie de Aerox euro 4 dan 55 km/h loopt. (staat in het Italiaanse gedeelte)

Dit is volgens mij DE oplossing voor mij maar helaas heb ik een NEOS Euro 4 en geen Aerox Euro 4, vandaar deze vraag.
 
Via het Yamaha onderdelen catalogus ben ik achtergekomen dat motorisch gezien de Aerox en Neos hetzelfde motorblok hebben, echter de partnummers van de ECU zijn wel verschillend.
-NEOS Euro 4: 2AC-H591A-00
-AEROX Euro 4: 1GB-H591A-10
Wat het verschil is geen idee, maar het zou kunnen dat het "witte draadje" bij de NEOS misschien niet de speed limiter is.
 
Zelfs met een ander nummer kan het nog hetzelfde onderdeel zijn. Dat doet kymco ook.

2AC en 1GB zijn simpelweg de interne yamaha benaming/code voor de neos en aerox.
 
Last edited:
Partsnummers zijn altijd vrij identiek v.w.b. de Ecu's, en zoals Aidix al aangeeft hierboven, is het gewoon hetzelfde....
Net zoals ik al aangaf in post #14, lang verhaal kort:

Yamaha Giggle, 2006 t/m 2009 ECU: 15P-H591A-0000
Yamaha Aerox, 2014 t/m 2016 ECU: 1GB-H591A-0000, > 2016: 1GB-H591A-1000
Yamaha Neos, 2009 t/m 2014 ECU: 5C3-H591A-0000, > 2016: 2AC-H591A-0000

Allen (Yamaha) hebben dus het ''echte'' injectie blok/systeem aan boord.
De rest van de mede forummers in dit draadje is in de war met het ECS systeem, welke weer gebruik maakt van een elektrisch aangestuurde carburateur met magneetventielen (solenoid valves).

Zal me niks verbazen dat het spul later ook voor de Neos 4T-E4 verkrijgbaar is.
En men er 100,00 Euro meer voor betaald omdat er wat andere letters en/of cijfers staan in de codering van de ECU!?
(dit heeft Yamaha al eerder door de strot geduwd van trouwe klanten, ergste is nog dat dealers ook meegaan in deze valse propaganda)
 
Last edited:
Hoe hard loopt de Yamaha aerox 4 takt euro 4 nadat je de lambdasonde emulator en de polini hi-speed vario installeert ?

gaat Dat sneller na het installeren van een force master 0 en een polini hi-speed vario?

alvast bedankt voor de reactie
 
Hoe hard loopt de Yamaha aerox 4 takt euro 4 nadat je de lambdasonde emulator en de polini hi-speed vario installeert ?

Volgens Polini 55 km/h.
Ik heb zelf ook de ervaring niet. Had gehoopt dat iemand anders dit al heeft geprobeerd. De Forcemaster is voor mij geen optie. Wil graag binnen de WOK grenzen blijven.
 
Hoe hard loopt de Yamaha aerox 4 takt euro 4 nadat je de lambdasonde emulator en de polini hi-speed vario installeert ?

gaat Dat sneller na het installeren van een force master 0 en een polini hi-speed vario?

Blijkbaar is het wat moeilijk?!
2x post/vragen in andermans topic/thread...


Lezen is het sleutelwoord in deze!
 
Ik heb een 2018 yamaha aerox met een malossi multivar erin. Ik rij nu 53, en ik merk dat hij wordt afgeremd door een begrenzer (ik denk de ecu). Weet iemand hoe ik het rond de 60-70 km/u kan laten lopen?
 
Ik heb een 2018 yamaha aerox met een malossi multivar erin. Ik rij nu 53, en ik merk dat hij wordt afgeremd door een begrenzer (ik denk de ecu). Weet iemand hoe ik het rond de 60-70 km/u kan laten lopen?

Ik verwijs je hier naar:
 
Gisteren de onderdelen gemonteerd:

- Hi-speed vario
- Druk- en trekveren koppeling (zat in de set vd vario)
- Gelijk maar een nieuwe snaar geïnstalleerd, de boel lag toch los
- Lamdasonde emulator geïnstalleerd
- Draden van de limiter en engine light doorgeknipt en daar nieuwe draden aan gesoldeerd die aangesloten moeten worden op een DPST switch. (Switch moet nog binnenkomen)

Moment suprême:
Scooter gestart en weg rijden.
Ik merkte gelijk dat de koppeling bij een hoger toerental aangreep. De snelheid was wel prima doseerbaar.
Na een paar minuten warm rijden, gas op die lolly. Het waaide gisteren echt verschrikkelijk hard dus de “echte” snelheid weet ik nog niet maar wind mee ging die 71 km/h op de teller en wind tegen 56 km/h op de teller. Het is duidelijk dat de limiter niet meer zijn werk doet aangezien de Neos Euro 4 in standaard configuratie van een brug af met windje mee niet harder ging dan 51km/h op de teller.
Verder wat me opviel is dat hij in de acceleratie meer toeren maakt maar had niet perse het gevoel dat hij daardoor sneller accelereerde.
Als het ff een rustige dag is zonder wind, beter analyseren.
Verder klonk het motortje “minder rauw”. De emulator doet duidelijk zijn werk. Volgende stap boegie uitlezen of die minder wit-grijs is.
 
Verder wat me opviel is dat hij in de acceleratie meer toeren maakt maar had niet perse het gevoel dat hij daardoor sneller accelereerde.

Probeer eens iets zwaardere rolletjes, anders is dit alleen maar vermogen verlies.
 
Back
Top