Yamaha neos Contact "omgedraaid"

Fabian312

New Member
Apart probleem met mijn yamaha neos 1997 2 takt, mijn sleutel was afgebroken in mijn contact en heb nu een nieuw contact gezet. Maar nu is er een probleem, als het contact in de uit positie staat kan ik de scooter aankicken (geen electrische start) eens de scooter draait en ik de sleutel omdraai naar de aan positie valt te scooter uit. Alle draadjes zijn correct aangesloten (zwart-zwart rood-rood wit-wit bruin-bruin en zwartwit-zwartwit) de achterlichten,pinkers en toeter werkt alleen als het contact in de aan positie staat. Heb een beetje gekeken en de zwarte draad laat de scooter uitvallen als het contact aan staat.

Enig idee hoe dit te fixen valt?
 
Advertisement - register to remove this

Je hebt een nieuw elektrisch gedeelte geplaatst of een compleet contactslot?

Hier idem v.w.b. je wedervraag!
Maar aangezien de (wellicht laatste) sleutel is afgebroken ga ik van een compleet nieuwe set uit wat de Ts gemonteerd heeft.

Het enige wat ik kan zo gauw kan bedenken is dat het draaimechanisme van het contactslot niet overeen komt met het mechanisme van de behuizing waar het bedrading gedeelte op aangesloten zit.

Dit klinkt wat vreemd, maar heb dit in een ver verleden weleens meegemaakt!
Ik ga even op zoek naar wat oude afbeeldingen v.w.b. het gegeven waar ik precies op doel.

Er is echter een maar..., 5 aansluitingen is correct wat dat betreft.
Maar de kleur wit is mij niet bekend..

Zwart is de massa/aarding draad.
Bruin is de geschakelde plusdraad, contact op aan, is deze verbonden met de rode draad (claxon, RAW-wijzers, remlicht/remhevelschakelaars om o.a. elektrisch te kunnen starten.
Rode draad komt rechtstreeks van de 12V accu bron.
Zwart/wit is het zgn. signaaldraad die de scootermotor doet starten en/of afslaan.

I.p.v. een witte draad blijft er een grijze draad over, deze staat ook in verbinding met de 12V accu zodra het contact op ''aan'' gedraaid wordt. Deze is o.a. bedoeld voor de brandstofmeter, 2 takt mengolie (nivo) waarschuwingslampje en voor verdere 12V gelijkspanning naar het dashboard.
 
Last edited:
Nee joh, het kanaal is geen optie!
Minarelli is zo makkelijk, zeker de wat oudere bouwjaren...
En wat is er bijgekomen?

V.w.b. het contactslot kan het zijn dat het e.e.a. niet overeenkomt.
Maar dit is meestal zo bij de niet originele contaktsloten!

De bekabeling is uiteraard belangrijk, maar ook hoe het gedeelte staat gesteld...
Dit klink raar en kan het ook niet zo goed uitleggen in bewoordingen.., is immers laat en heb aardig wat bier op i.v.m. de lock-down. Wellicht dat onderstaande foto's wat verlichting brengt.

Contactslot Yamaha.jpg

Contactslot Yamaha met zicht.jpg

Het gaat dus om het onderste gedeelte welke men los kan halen/schroeven van het contactslot zelf!
Het gedeelte met het rode puntje in het midden kan men draaien middels een platkopschroevendraaier.

Het idee erachter is net zo lang draaien totdat het contactslot naar behoren functioneert ;)!
Maar goed, als er nog meer dingen spelen waar we geen weet van hebben houdt het op...
 
Nee joh, het kanaal is geen optie!
Minarelli is zo makkelijk, zeker de wat oudere bouwjaren...
En wat is er bijgekomen?

V.w.b. het contactslot kan het zijn dat het e.e.a. niet overeenkomt.
Maar dit is meestal zo bij de niet originele contaktsloten!

De bekabeling is uiteraard belangrijk, maar ook hoe het gedeelte staat gesteld...
Dit klink raar en kan het ook niet zo goed uitleggen in bewoordingen.., is immers laat en heb aardig wat bier op i.v.m. de lock-down. Wellicht dat onderstaande foto's wat verlichting brengt.

View attachment 63032

View attachment 63033

Het gaat dus om het onderste gedeelte welke men los kan halen/schroeven van het contactslot zelf!
Het gedeelte met het rode puntje in het midden kan men draaien middels een platkopschroevendraaier.

Het idee erachter is net zo lang draaien totdat het contactslot naar behoren functioneert ;)!
Maar goed, als er nog meer dingen spelen waar we geen weet van hebben houdt het op...
Ondertussen werkt het voorlicht ook niet meer na het veranderen van het achterlicht en blaast m ook een hele boel koude lucht bij de cylinder, voorlicht zal waarschijnlijk een gesprongen zekering zijn. Heb geprobeerd te kijken wat de lucht kan zijn maar geen idee
 
Maar nu is er een probleem, als het contact in de uit positie staat kan ik de scooter aankicken (geen electrische start) eens de scooter draait en ik de sleutel omdraai naar de aan positie valt te scooter uit.
Ik denk dat ze jouw het verkeerde contactslot geleverd hebben of dat je het verkeerde besteld hebt.
Als ik dit zo bekijk in de schema's, vermoed ik dat het contactslot voor een Yamaha Aerox is, van voor 2006.

In tegenstelling tot vele andere scooters schakelt het contactslot van een oude Neos anders namelijk:
  • In de "off" positie: geen verbinding tussen alle draden.
  • In de "check" positie verbinding tussen de rode en de witte draad. (witte draad is op het schema grijs en is voor de test van het olie-lampje).
  • In de "on" positie verbinding tussen rode en bruine draad en ook verbinding tussen de zwarte en zwart/witte draad.
Dus met dit nieuwe contactslot gaat dit nooit werken.
 
Ik denk dat ze jouw het verkeerde contactslot geleverd hebben of dat je het verkeerde besteld hebt.
Als ik dit zo bekijk in de schema's, vermoed ik dat het contactslot voor een Yamaha Aerox is, van voor 2006.

In tegenstelling tot vele andere scooters schakelt het contactslot van een oude Neos anders namelijk:
  • In de "off" positie: geen verbinding tussen alle draden.
  • In de "check" positie verbinding tussen de rode en de witte draad. (witte draad is op het schema grijs en is voor de test van het olie-lampje).
  • In de "on" positie verbinding tussen rode en bruine draad en ook verbinding tussen de zwarte en zwart/witte draad.
Dus met dit nieuwe contactslot gaat dit nooit werken.
Heb mijn oude bedrading op het nieuee contact gestopt, werkt zoals het hoort nu
 
Back
Top