Mijn Yamaha neos 4t (injectie) uit 2015 (40.xxx km ja dit is veel maar heb yamaha's gezien met over de 70k km) is een paar maanden geleden uitgevallen tijdens het rijden (alsof het contact uitging zei m'n vriend die achterop zat zelf was ik meer bezig met wat de ... gebeurt hier nou). Hij ging daarna ook niet meer aan.
Toen ben ik er naar gaan kijken de volgende dag en zag ik dat er een vonk oversprong van de bougiekap naar de cilinderkop. Helemaal niet goed natuurlijk. Na nieuwe bougiekap en nieuwe bougie deed hij het weer (voor 1 dag). Maar wel met moeite. Hij starte daarna na heel lang kicken en gas bij geven.
Eenmaal lopende reed hij prima. Paar dagen later werd het steeds erger en starte hij nog moeilijker. Lang kicken met volgas was de oplossing waarna hij 5 seconde stationair liep (met vol gas anders viel hij uit) en daarna leek het alsof hij weer reageerde op de gashendel en ging hij naar hogere toeren (zoals het hoorde) maar kon niet stationair lopen. Ook als de motor warm was moest je heel lang kicken. uiteindelijk doet hij het nu helemaal niet meer maar hoor je soms ploffen.
Wat ik al heb gedaan:
- injector spuit benzine
- Accu doet het (is wel oud dus moet hem vaak opladen als ik de e-start gebruik)
- Bougie heeft blauwe vonk (bij volle accu)
- ecu getest en werkt (In een andere lopende Yamaha neos gezet die het deed. Zijn ecu ook in deze gezet maar geen resultaat.)
- Kleppen lijken niet stelbaar? Ik zie geen stelschroef op de kleppen ze gaan wel netjes op en neer.
- Nieuwe (2e hands) bobine
- Nieuwe bougiekap en bougie
- Lucht krijgt hij ook gewoon
Hij liep eerst altijd als een zonnetje en starte elektrisch en met kick altijd in 1x. Remreiniger heeft ook geen effect. Alleen een plof. Heb veel forums al bekeken maar ben niet verder gekomen. Heb het vliegwiel er nog niet afgekregen maar zover ik kon zien leek het vliegwielspie in orde en er zit geen speling op het vliegwiel.
De bougie lijkt ook goed constant te vonken.
Waar ik zelf aan denk is lage compressie en verkeerd getimede onsteking alleen als ik mijn vinger op het bougie gat houd wordt hij erin gezogen en weer af gedrukt. En het lijkt me sterk dat in zo'n korte periode de compressie afneemt want dit alles gebeurde in max 2 weken. Ook heb ik gelezen dat de onsteking tijdstip niet zomaar veranderd maar toch klinkt dat het meest logisch. Over de kleppen kan ik niet zo veel vinden alleen dat er een Klepstel plaatje bestaat. Mijn vraag is of jullie nog suggesties hebben en of er andere dingen zorgen voor de timing van de onsteking. (Ohja beetje vermogen verlies merk ik ook wel zijn top werd 1km lager en optrekken ging iets minder snel)
Toen ben ik er naar gaan kijken de volgende dag en zag ik dat er een vonk oversprong van de bougiekap naar de cilinderkop. Helemaal niet goed natuurlijk. Na nieuwe bougiekap en nieuwe bougie deed hij het weer (voor 1 dag). Maar wel met moeite. Hij starte daarna na heel lang kicken en gas bij geven.
Eenmaal lopende reed hij prima. Paar dagen later werd het steeds erger en starte hij nog moeilijker. Lang kicken met volgas was de oplossing waarna hij 5 seconde stationair liep (met vol gas anders viel hij uit) en daarna leek het alsof hij weer reageerde op de gashendel en ging hij naar hogere toeren (zoals het hoorde) maar kon niet stationair lopen. Ook als de motor warm was moest je heel lang kicken. uiteindelijk doet hij het nu helemaal niet meer maar hoor je soms ploffen.
Wat ik al heb gedaan:
- injector spuit benzine
- Accu doet het (is wel oud dus moet hem vaak opladen als ik de e-start gebruik)
- Bougie heeft blauwe vonk (bij volle accu)
- ecu getest en werkt (In een andere lopende Yamaha neos gezet die het deed. Zijn ecu ook in deze gezet maar geen resultaat.)
- Kleppen lijken niet stelbaar? Ik zie geen stelschroef op de kleppen ze gaan wel netjes op en neer.
- Nieuwe (2e hands) bobine
- Nieuwe bougiekap en bougie
- Lucht krijgt hij ook gewoon
Hij liep eerst altijd als een zonnetje en starte elektrisch en met kick altijd in 1x. Remreiniger heeft ook geen effect. Alleen een plof. Heb veel forums al bekeken maar ben niet verder gekomen. Heb het vliegwiel er nog niet afgekregen maar zover ik kon zien leek het vliegwielspie in orde en er zit geen speling op het vliegwiel.
De bougie lijkt ook goed constant te vonken.
Waar ik zelf aan denk is lage compressie en verkeerd getimede onsteking alleen als ik mijn vinger op het bougie gat houd wordt hij erin gezogen en weer af gedrukt. En het lijkt me sterk dat in zo'n korte periode de compressie afneemt want dit alles gebeurde in max 2 weken. Ook heb ik gelezen dat de onsteking tijdstip niet zomaar veranderd maar toch klinkt dat het meest logisch. Over de kleppen kan ik niet zo veel vinden alleen dat er een Klepstel plaatje bestaat. Mijn vraag is of jullie nog suggesties hebben en of er andere dingen zorgen voor de timing van de onsteking. (Ohja beetje vermogen verlies merk ik ook wel zijn top werd 1km lager en optrekken ging iets minder snel)