Yamaha neos 4t start niet meer wel ploffen uit uitlaat

Joris.r

New Member
Mijn Yamaha neos 4t (injectie) uit 2015 (40.xxx km ja dit is veel maar heb yamaha's gezien met over de 70k km) is een paar maanden geleden uitgevallen tijdens het rijden (alsof het contact uitging zei m'n vriend die achterop zat zelf was ik meer bezig met wat de ... gebeurt hier nou). Hij ging daarna ook niet meer aan.

Toen ben ik er naar gaan kijken de volgende dag en zag ik dat er een vonk oversprong van de bougiekap naar de cilinderkop. Helemaal niet goed natuurlijk. Na nieuwe bougiekap en nieuwe bougie deed hij het weer (voor 1 dag). Maar wel met moeite. Hij starte daarna na heel lang kicken en gas bij geven.
Eenmaal lopende reed hij prima. Paar dagen later werd het steeds erger en starte hij nog moeilijker. Lang kicken met volgas was de oplossing waarna hij 5 seconde stationair liep (met vol gas anders viel hij uit) en daarna leek het alsof hij weer reageerde op de gashendel en ging hij naar hogere toeren (zoals het hoorde) maar kon niet stationair lopen. Ook als de motor warm was moest je heel lang kicken. uiteindelijk doet hij het nu helemaal niet meer maar hoor je soms ploffen.

Wat ik al heb gedaan:
- injector spuit benzine
- Accu doet het (is wel oud dus moet hem vaak opladen als ik de e-start gebruik)
- Bougie heeft blauwe vonk (bij volle accu)
- ecu getest en werkt (In een andere lopende Yamaha neos gezet die het deed. Zijn ecu ook in deze gezet maar geen resultaat.)
- Kleppen lijken niet stelbaar? Ik zie geen stelschroef op de kleppen ze gaan wel netjes op en neer.
- Nieuwe (2e hands) bobine
- Nieuwe bougiekap en bougie
- Lucht krijgt hij ook gewoon

Hij liep eerst altijd als een zonnetje en starte elektrisch en met kick altijd in 1x. Remreiniger heeft ook geen effect. Alleen een plof. Heb veel forums al bekeken maar ben niet verder gekomen. Heb het vliegwiel er nog niet afgekregen maar zover ik kon zien leek het vliegwielspie in orde en er zit geen speling op het vliegwiel.
De bougie lijkt ook goed constant te vonken.

Waar ik zelf aan denk is lage compressie en verkeerd getimede onsteking alleen als ik mijn vinger op het bougie gat houd wordt hij erin gezogen en weer af gedrukt. En het lijkt me sterk dat in zo'n korte periode de compressie afneemt want dit alles gebeurde in max 2 weken. Ook heb ik gelezen dat de onsteking tijdstip niet zomaar veranderd maar toch klinkt dat het meest logisch. Over de kleppen kan ik niet zo veel vinden alleen dat er een Klepstel plaatje bestaat. Mijn vraag is of jullie nog suggesties hebben en of er andere dingen zorgen voor de timing van de onsteking. (Ohja beetje vermogen verlies merk ik ook wel zijn top werd 1km lager en optrekken ging iets minder snel)
 
Advertisement - register to remove this

Zou om te beginnen de klepspeling eens meten , daarna de compressie . Kleppen zullen inderdaad met klepstel plaatjes gesteld worden , deze zijn in verschillende dikte te verkrijgen . eerst de speling meten , is deze te groot of te klein , het verschil noteren , zuiger naar beneden draaien klep indrukken , plaatje ertussen uit , en het desbetreffende plaatje opmeten , en het verschil erbij , of eraf halen , en goede plaatje ertussen zetten .
Handig hierbij is een magneet , om het plaatje ertussen uit te halen . aan de hand van de zuigerstand ( bovenste dode punt ) , en nokjes op het vliegwiel kun je zien of het vliegwiel nog goed zit . Ploffen kan ook komen , omdat mengsel ontsteekt , en klep dan niet goed sluit ( krappe of geen speling)
 
Zou om te beginnen de klepspeling eens meten , daarna de compressie . Kleppen zullen inderdaad met klepstel plaatjes gesteld worden , deze zijn in verschillende dikte te verkrijgen . eerst de speling meten , is deze te groot of te klein , het verschil noteren , zuiger naar beneden draaien klep indrukken , plaatje ertussen uit , en het desbetreffende plaatje opmeten , en het verschil erbij , of eraf halen , en goede plaatje ertussen zetten .
Handig hierbij is een magneet , om het plaatje ertussen uit te halen . aan de hand van de zuigerstand ( bovenste dode punt ) , en nokjes op het vliegwiel kun je zien of het vliegwiel nog goed zit . Ploffen kan ook komen , omdat mengsel ontsteekt , en klep dan niet goed sluit ( krappe of geen speling)
Bedankt voor je reactie, ik ga vanavond even de kleppen checken.
Als ik mijn zuiger op bdp zet ( de uitlaatklep is net dicht en de inlaatklep net open wil gaan) zit het vliegwiel op de markering tussen 2 streepjes. Het ziet er als volgt uit:
| | |
^ F
Bij het pijltje staat dan de markering van het motorblok. Op het vliegwiel staat alleen een F (markering voor de vonk?) en geen T dus ik neem aan dat bdp tussen de streepjes is en dat dat de T is. Dus dit lijkt in orde.
 
Bij het pijltje staat dan de markering van het motorblok. Op het vliegwiel staat alleen een F (markering voor de vonk?) en geen T dus ik neem aan dat bdp tussen de streepjes is en dat dat de T is. Dus dit lijkt in orde.
Denk ook dat het vliegwiel dan goed staat , alleen staat de motor dan op tuimelstand , maar dat maak voor je scooter niet uit , omdat je een wast spark hebt . Voor het kleppen stellen , moet je nog een slag rond, en staan de merktekens ook goed
 
Ik heb de kleppen net gemeten. Heb zo gedraaid dat de nokken op de nokkenas beide naar beneden (de andere kant) staan. Denk dat je dat bedoelde. Online stond dat de inlaatkleppen 0,10-0,16 mm koud moeten en de uitlaatklep 0,18-0,24 mm koud. Dit is de eerste keer dat ik kleppen stel dus heb maar opgeschreven wat ik waarnam:
Inlaat 1:
10 makkelijk
15 lukt met weerstand
20 lukt maar stroef
25 past niet

Inlaat 2 (bij distributie ketting):
10 makkelijk
15 makkelijk
20 lukt maar stroef
25 past niet

Uitlaat:
10 past
15 past heel moeilijk
20 past niet

(10 is de markering op de voelermaat en is 0,10 mm)
Bij inlaat 1 zit al een klepstelplaatje denk ik. Er staat als enige "206" op. Staat dit voor 2,06 mm? Online kan ik er geen vinden van 2,06mm maar alleen met stappen van 0,05mm.
De inlaatkleppen staan dus te los en de uitlaat te krap?
Hoe weet ik welke maat klepstelplaat ik nodig heb? Is er een standaard maat waar ik de spelling bijvoorbeeld 0,10mm teveel bij moet optellen?
En kan dit een reden zijn waarom mijn scooter niet start?
 
Ik persoonlijk zou de plaatjes , van de inlaatkleppen met 0,05 verhogen , dan gaat 0,15 er stroef doorheen , en zit je daarmee tussen de marge . De uitlaatklep zou ik met 0,10 verminderen , komt dan ook binnen de marge . De plaatjes zul je op moeten meten met een micrometer , of goede schuifmaat . Er is een standaard maat om te beginnen , maar dat hebben ze in de fabriek al gedaan . Je moet uitgaan van de plaatjes die er nu in zitten , en aan de hand daarvan je nieuwe maat bepalen.
Ik twijfel of dat de reden van het starten is , maar je moet ze toch ( zeker de uitlaat) stellen om klepschade te voorkomen .
Wat je ook kunt doen , na het kleppen stellen is voor alle zekerheid de compressie meten . Dat verklaard wel het slechte starten , maar niet waarom hij dit doet na die vonk overslag ( die weer het plotseling uitvallen verklaart ) Maar heeeeeel misschien is dat gewoon toeval
 
Back
Top