Yamaha Neo's 4t Injectie opvoeren

Thourikan

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb recent bij een scooterzaak een 4t Neo's Injectie gekocht uit 2013 met zo'n 20.000 km.
Ik heb zelf niet naar de vario gekeken maar de scooterzaak zegt dat er al een niet originele variateurset in zit van de vorige eigenaar. (Malossi, Polini, geen idee)
Dit klopt, want hij trekt als een paard en de top is zo'n 68 km/pu op de teller, en 60 km/pu op GPS.
Ik wil hem graag nog sneller laten lopen, misschien zelfs 75-80 km/pu GPS als dat zou kunnen.
Mijn vraag is dus hoe ik dit kan bereiken, ik dacht zelf aan een grotere cillinder maar dat kan niet het enige zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
Ik denk als je de cilinder aanpast dat je ook een bijpassende ECU moet hebben.

Ik zou zeggen, vraag het de scooterzaak waar je de scooter gekocht hebt, deze helpen je graag met advies als je de onderdelen ook daar koopt.

gewoonjochem

WOUTE AFGESCHEURD!!!

Ik zou zeggen, vraag het de scooterzaak waar je de scooter gekocht hebt, deze helpen je graag met advies als je de onderdelen ook daar koopt.
domme vraag heb nog niet heel veel verstand van 4-takt hebben alle 4 takts een ecu?

Sparky

Well-Known Member
Nee.
Alleen injectie scooters hebben een ECU.
De ECU is de "centrale computer" van de scooter en zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten op het juiste tijdstip en zorgt er ook voor dat de de bougie op het juiste tijdstip vonkt.
Hiervoor gebruikt de ECU de signalen van diverse sensoren her en der in de scooter.

gewoonjochem

WOUTE AFGESCHEURD!!!
Nee.
De ECU is de "centrale computer" van de scooter en zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten op het juiste tijdstip en zorgt er ook voor dat de de bougie op het juiste tijdstip vonkt.
Hiervoor gebruikt de ECU de signalen van diverse sensoren her en der in de scooter.
dankjewel.

eurokit

Vergrijst. 65+
Nee.
Elektrische carburateur heeft ook ECU.. Zelfs een 2takt kan nog een ECU hebben, alleen dat is dat bij een 2takt een simpele variant.

Voornamelijk laatste Generatie EURO 2 scooters, en zeker EURO 3 & EURO 4 scooters. Zelfs de nieuwere 2takts die je momenteel nog kan kopen (zoals de nieuwe aprilia sr) is ook ECU (en dat is wel een 2takt)

Maar om verder bij het topic te blijven.. Opvoeren na 68Km/u is een heel duur geintje. Daar mag je overigens heel blij mee zijn. Want een piaggio i-get mag je blij zijn als je de 54km/u kan halen op je teller.

Sparky

Well-Known Member
Als je het zo bekijkt is zelfs een cdi een ECU.
In principe klopt dit wel wat je zegt echter die dingen heten anders.
En om bij leken verwarring te voorkomen .....

Last edited:

zeWaardt

Member
Alhoewel een CDI alleen maar de ontsteking regelt, een ECU in combinatie met brandstofinjectie of een electrische carburateur regelt ook het hele lucht- en brandstofhuishouden.

Zegmaar, wat normaal de sproeiermaat, naald afstelling, afstelling van de schroeven in de carburateur zou doen, berekent de ECU nu deels, of helemaal in geval van brandstofinjectie.

Een scooter met brandstofinjectie kan je dus ook alleen maar afstellen door de software van de ECU aan te passen, gezien het gehele lucht- en brandstofhuishouden door de ECU geregeld wordt. Dus waar je normaal een grotere sproeier zou installeren, moet je bij een scooter met brandstofinjectie mogelijk de software van de ECU aanpassen dat ie meer brandstof inspuit. Dat maakt het opvoeren van die dingen ook lastiger.

Thourikan

New Member

Dank je voor je antwoord, ik zal de scooterzaak vragen hoe zij denken dat we hem harder kunnen laten lopen.

Advertisement - register to remove this