Yamaha Neo's 2T - Overtoeren op lage snelheid en op top

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Ik ben nogsteeds in de vrije tijd die ik heb wat aan het knutselen aan onze Yamaha Neo's 2T, maar loop nu tegen een probleempje aan.

Het motortje loopt inmiddels hardstikke prima, we hebben een Doppler S2BR vario geinstalleerd omdat de originele vario niet veel meer was, maar we krijgen 'm niet lekker afgesteld.

Probleem wat we hebben, is dat als je van stilstand wegrijd of van lage snelheid (uit een bocht ofzo) met veel gas weg probeert te trekken, de motor enorm veel toeren maakt maar de scooter niet echt lekker trekt. Als je vanaf stilstand wegtrekt, voel je eerst de koppeling aangrijpen, dan voel je het punt waar de vario gaat werken maar dan schiet ie HEEEEEEL hoog in de toeren en trekt meh-meh, dan zo rond de 30-ish dalen de toeren naar waar ze zouden moeten zijn, dan pakt ie ook meteen en gaat ie er als een speer vandoor.

Als je van de 20/30 het gas weer open rolt na even af te hebben moeten remmen, dan verslikt ie zich ook heel even en maakt ie wat overtoeren voordat ie weer goed gaat rijden. Als je zo rond de 40 tot 60 blijft dan is er niks aan de hand.

Als je dan een keer de top probeert te halen, valt het ook op dat ie rond de 85kmh op het tellertje toeren begint te verliezen, en uiteindelijk rijd ie op de top van 90/95 met minder toeren dan in het hele gebied tussen 40 en 80.

Hier is een plaatje die ik even snel getekend heb in paint om het toerenverloop wat duidelijker te maken:

1452441929986fcdc94ec82960cd90df.png



We hebben de drukveer die bij de variokit zat geinstalleerd, maar de trekveertjes origineel gelaten. Het probleem lijkt zich ook niet in de koppeling te zitten want bij het wegrijden pakt ie goed strak aan. Alles wat gebeurd nadat de koppeling aangegrepen heeft gaat fout. Ik kan ook niet echt sporen zien van een slippende koppeling of snaar. Het motortje heeft best lekker koppel, maar hij kan het niet kwijt bij het wegrijden omdat ie meteen zo veel overtoeren maakt.


Dit is momenteel de setup:

Yamaha Neo's 2T, vermoedelijk van voor 2005.
DR70 cilinder
Dellorto PHBN 17.5mm carburateur met daarin sproeier maatje 132
Leovinci Touring uitlaat
Doppler S2BR vario met 4.7g rolletjes
Standaard trekveertjes, drukveer die bij de Doppler kit zat. (Met de origineel drukveer valt er niet mee te rijden)


Ik snap zelf niet meer wat er nu eigenlijk nog mis gaat =/. Het voelt net als een slippende koppeling in een auto maar er lijkt niks te slippen. Wel toeren, maar geen trekkracht.
Voordat ik een hoop onderdelen ga halen, weet iemand misschien waar het mis zou kunnen gaan?
Ik heb de boel al een keertje helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, maar dat maakte geen enkel verschil.

Ik kan eventueel nog wel een video op proberen te nemen als dat handig zou zijn.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Dit krijgt men ook niet goed afgesteld, probleem doet zich in het hele toerengebied voor.
Dus weg en/of optrekken, maar ook de gasherneming is ronduit slecht te noemen.

Het ligt grotendeels aan de vario. Waarom? De sport en/of race vario's zijn niet berekend op de standaard achterpoulie van de koppeling.
De beweegbare poulie heeft een spiebaan met een knik, hier is niks mis mee als men met de originele vario rijdt.

Maar een zgn snelle vario heeft een rechte spiebaan nodig om het geheel tot een goed toerenverloop te brengen.
Persoonlijk zou ik de trekveren iets stugger dan standaard plaatsen, drukveer is wel goed.
Torque-driver van Malossi of Polini kan wel uitkomst bieden, maar dat is ook gelijk weer een hoop euros uitgeven.
V.w.b. het gewicht van de rollen is er niks zinnigs over te zeggen..., dit is echt proberen en testen geblazen.
Maar zonder zo'n poulie blijf je geheid een dip houden helaas.

Edit: Ik las ook dit:

Dellorto PHBN 17.5mm carburateur met daarin sproeier maatje 132

Dit is wel heel erg groot voor een 17,5 in combo met een laagtoerige DR70.
Er zit toch geen powerfilter op o.i.d.?
 
Last edited:
Dit krijgt men ook niet goed afgesteld, probleem doet zich in het hele toerengebied voor.
Dus weg en/of optrekken, maar ook de gasherneming is ronduit slecht te noemen.

Het ligt grotendeels aan de vario. Waarom? De sport en/of race vario's zijn niet berekend op de standaard achterpoulie van de koppeling.
De beweegbare poulie heeft een spiebaan met een knik, hier is niks mis mee als men met de originele vario rijdt.

Maar een zgn snelle vario heeft een rechte spiebaan nodig om het geheel tot een goed toerenverloop te brengen.
Persoonlijk zou ik de trekveren iets stugger dan standaard plaatsen, drukveer is wel goed.
Torque-driver van Malossi of Polini kan wel uitkomst bieden, maar dat is ook gelijk weer een hoop euros uitgeven.
V.w.b. het gewicht van de rollen is er niks zinnigs over te zeggen..., dit is echt proberen en testen geblazen.
Maar zonder zo'n poulie blijf je geheid een dip houden helaas.
Aah dus daar zit 't 'm dus in.

De trekveertjes en het gewicht van de rolletjes ben ik tevreden mee, zodra ik tussen de 30 en de 70 blijf dan houd ie een prima toerental. Ik heb persoonlijk de trekveertjes iets lichter om de scooter wat handzamer te maken op hele lage snelheden zoals parkeerplaatsen etc.

Gas hernemen gaat prima als je maar boven de 30 rijdt, maar het kan ook zijn dat ik alleen maar denk dat het prima is omdat ik nog niet zo veel op andere scooters gereden heb.

't is alleen jammer dat die torque drivers zo duur zijn...


Maar met een torque driver met een rechte spiebaan zou het dus allemaal een stuk beter af te stellen maken, dan wordt 't ff verder sparen.

Bedankt voor je advies!
 
Back
Top