Yamaha Neo's 2t 2007 niet stationair te krijgen

Peter S.

New Member
Omdat dit mijn eerste post is zal ik me even voorstellen.
Ik ben Peter, 53 jr. en woonachtig in Hilversum.

Goed, dan nu het probleem waar ik mee zit.

Vorige week dacht ik mijn slag te slaan toen ik een Yamaha Neo's 2t uit 2007 kon kopen met maar 1150 km. op de teller. In 1e instantie was ik wat sceptisch, maar na het zien van de scooter was ik er van overtuigd dat het een goede koop was. De scooter verkeerde optisch bijna in nieuwstaat. Na een kort proefritje besloot ik tot de koop over te gaan. De scooter liep wat onregelmatig stationair, maar omdat de scooter al een tijdje stil had gestaan dacht ik dat het kwestie was van even de carburateur schoonmaken was. Overigens kocht ik de scooter van een rijwielhandel/garagebedrijf (familiebedrijf) uit Noord Brabant. Omdat ik niet van plan was terug te gaan kocht ik de scooter wat goedkoper (€ 750,-) omdat ik geen garantie hoefde. Een vriend heeft mij met z'n bus heen er weer gereden om de scooter op te halen (vanuit Hilversum) en om 'm te vragen weer terug te gaan wilde ik hem niet aandoen. Daarnaast heb ik een goede vriend die veel van 2 takt af weet. Ik was wat te goed van vertrouwen, want kwam er al gauw hardhandig achter dat de banden veel te zacht waren. Je raad het al, na een zeer kort ritje ging ik in een bocht met zo'n 10 km/u. onderuit.
Ik ben zelf niet zwaar waardoor ik het in 1e instantie niet in de gaten had dat de banden veel te zacht waren, al stuurde de scooter wel wat zwaar. Ik reed naar een vriend en wilde dat daar even nakijken. Stom dat ik de banden niet eerst had ge-checked, maar daar was het toen al te laat voor. Gelukkig viel de schade aan zowel de scooter als mijn lichaam erg mee, al was ik er wel behoorlijk ziek van. Maar dat was toch ook een beetje mijn eigen schuld.
Maar goed, het gaat me vooral om het onregelmatig stationair lopen.
Ik heb de carburateur inmiddels 2 x goed schoon geblazen waarbij ik alles verwijderde wat mogelijk was. Dus benzine en olieslang, stationair en luchtschroef, gasschuif en vlotter + naaldje. Ook had ik al de bougie vervangen (BR8HS) en voor de zekerheid de V-snaar.
Luchtschroef heb ik 1,5 slag opengedraaid. Maar hoe ik de boel ook afstel (na uiteraard de scooter goed warm gereden te hebben), na enkele minuten gaat de scooter toch weer onregelmatig lopen.
Soms hoog, dan weer laag. Met vol gas weg rijden gaat redelijk goed en ook op top rijden (34 km. p/u) gaat ook goed. Maar rond de 25 km p/u lijkt de boel wat in te houden. Zodra ik stop loopt de scooter weer erg onregelmatig stationair met hoge toeren. Benzineslang heb ik los gehad om te kijken of de brandstofpomp zijn werk doet en dat lijkt goed te zijn. Er komt een mooie straal uit. Bougie is mooi koffiebruin. Sproeiermaat is 60 (origineel voor zover ik weet). Met maatje 62 veel rook en een vette bougie. O ja, gasnaald heeft maar 3 standen en staat op de bovenste stand. Omdat de scooter eigenlijk zo goed als nieuw is weet ik het even niet meer.
Iemand suggesties? Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

..Je had beter alles kunnen vervangen ... Inclusief je brandstoffilter .

Oude benzine vergaasd , word drapperig , en verbrand niet goed meer , en veroorzaakt verstoppingen omdat het stroperig word.
 
Brandstoffilter heb ik niet kunnen vinden. Het is wat lastig te zien, maar de brandstofpomp lijkt op de tank te zijn gemonteerd welke direct naar de carburateur loopt. Of zie ik 'm misschien over het hoofd?
 
Net nog even op de website van EasyParts gekeken (model 2008, want 2007 staat er niet bij) en ook daar kan ik 'm niet vinden op het schema van zowel de carburateur als de benzinetank. Om even compleet te zijn: het gaat om model YN50M, een snorscooter dus. Daar hoort eigenlijk een snor bougie in, nl. een BPR4HS. Nu zit er een brom bougie in, de BR8HS. Maar voor zover ik weet mag dat geen probleem zijn toch?
 
Ik moet mezelf toch even corrigeren. Ik had, ahum shame on me, i.p.v. de benzinepomp de benzinekraan gecontroleerd. De benzinepomp zit er geloof ik vlak naast. Maar ik heb dan ook nooit beweerd een techneut te zijn en dat blijkt dan ook. Maar omdat de scooter goed start en vanaf optrekken tot aan top niet echt slecht presteert, ga ik er vanuit dat de benzinepomp nog goed functioneert. Carburateur is nu nog een keer schoongemaakt. Deze keer los gehaald, geheel gedemonteerd, ingespoten met Dasty ontvetter en zo'n 10 min. laten inweken. Daarna in een bad van 50/50 Dasty en water aan elke zijde in een ultrasone bad gelegd (8 min. per kant). Vervolgens goed schoongespoeld met water en onder druk met lucht droog gespoten. De scooter loopt al beter maar nu lekt de carburateur. Ik moet dus weer opnieuw daarmee aan de slag.
Maar daarmee ben ik er nog niet. Door de val zijn er ook wat problemen bijgekomen. Bij de val zijn rechter remhendel, rand van het beenschild en de bocht van de uitlaat beschadigd. Onder het rechter stepje/flipper op de treeplank zit een scheur. De meeste beschadigingen heb ik bij kunnen werken. Maar het stuur heeft een vibratie die rond de 25 km/u optreedt. Daaronder en boven niet.
De motor slaat af als ik de demper afdicht (dus geen valse lucht?), maar er zit wel een soort rammel in. Ik ben bang dat door de val iets los is geraakt.
Voorlopig dus genoeg om aan te werken.
 
Toch even een update voor degenen die geinteresseerd zijn. Het probleem van het inhouden (zelfs bijna stilvallen) rond de 25 km/u is opgelost en was eigenlijk erg simpel. Het was de stand van de gasnaald. Deze stond op het laagst (dus minder benzine) en staat nu in het midden. Nu moet de carburateur nog goed worden afgesteld, maar het is al een stuk beter dan het was. De uitlaat heeft niet echt een rammeltje. Ik vermoed dat dat meer tussen mijn oren zit ;-)
Nu nog de vibratie van het stuur zien op te lossen en wat schade wegwerken en ik ben tevreden.
 
De hoofdsproeier had ik al eerder met 2 maten verhoogd (van 60 naar 62) maar dat was geen succes. Nog slechter af te stellen en een natte bougie. Deze carburateur heeft overigens maar 1 sproeier t.o.v. de 3 sproeiers van de carburateur van het oude type Neo's. Ik had er 1 uit 2001 en die heb ik vorige week voor een symbolisch bedrag aan mijn beste vriend verkocht.
Ik ging er trouwens vanuit dat deze scooter origineel was gezien het aantal km's en de snelheid (+/- 25km/u toen ik 'm kocht) en dat geldt dus ook voor de carburateur (+ stand van de gasnaald en maat sproeier). Toen ik vanmiddag het probleem voorlegde aan de eigenaar van een scooterzaak hier, gaf hij mij de tip van de stand van de gasnaald. Hij vertelde me dat ik waarschijnlijk ook een 2 maten grotere sproeier nodig had, maar ik probeerde het eerst even met de huidige sproeier. Ik heb dus wel maat 62 en 64 in huis. Is het raadzaam om toch 62 te proberen, of kan ik beter even kijken hoe de scooter met deze sproeier rijdt?
 
..Eerst kijken hoe Scooter rijd , daarna Bougie er uit halen en kijken naar de Kleur .

Tip : Een aflezing van de |Bougie is slechts een indicatie , en geeft geen garantie voor een goede afstelling .

Een Bougie kan vaker beter donkerder van kleur zijn als grijs / koffiebruin.

Een te schrale afstelling leid tot warmlopers.
 
Inmiddels ben ik 2 weken verder en heb nog steeds problemen. De scooter reed weliswaar redelijk, maar had plofjes uit de uitlaat bij stationair draaien. Niet af en toe, maar om de 5 seconden. Het maakte niet uit hoe ik de carburateur afstelde. Vervolgens heb ik het pijpje dat van de uitlaat naar boven richting buddyseat loopt dichtgemaakt. Dit elimineerde het probleem, maar de scooter reed daardoor wat te hard. Daarna een klein pijpje in gezet waardoor de scooter wat zachter ging. Vervolgens ontstond er een ander probleem. 'S ochtends viel de scooter bij het starten na +/- 3 seconden alweer stil. Als ik dan m.b.v. de elektrische starter opnieuw wilde starten hoorde ik harde tikken (meer een 'klak'). Na een seconde of 5 start de scooter waarna ik gewoon kan rijden. Ook met de kickstarter wilde de scooter niet direct starten. Als ik b.v. bij een vriend ben en de scooter staat een uurtje stil is dit probleem er niet. Met een warme motor ook niet.
Gisteren heb ik één maat grotere sproeier gemonteerd. Hij reageert beter op het gas en rijdt ook ietsje harder, maar het probleem van het starten 's ochtends blijft. Vanmiddag heb ik het pijpje van de uitlaat weer open gemaakt. Direct was er weer het ploffen. Hoe het starten morgenochtend gaat moet ik nog afwachten, maar inmiddels weet ik het even niet meer.
Ik heb nog een aantal bougies liggen. Een gebruikte bpr4hs, br8hs en br9hs. Daarnaast ook nog een nieuwe b7hs.
Zou het kunnen dat hier toch écht een snor bougie (bpr4hs) in moet?
O ja, al eerder heb ik de pakking van het spruitstuk vervangen en spruitstuk zelf (incl. membraan) gecontroleerd.
Wat misschien wel het vermelden waard is: bij het veranderen van de stand van de gasnaald, is het borgveertje wat verbogen. Deze was niet van een kwaliteit en hardheid die ik gewend was. Ik heb deze voorzichtig weer in model gebogen. Maar omdat deze zo zacht en buigzaam is wordt ie door de gasveer weer in model gedrukt.
Mocht iemand een idee hebben dan hoor ik dat natuurlijk heel graag!
 
Net, na zo'n 3 uur stilstand de scooter geprobeerd te starten. Ook met pijpje open is het probleem aanwezig van het snelle uitvallen na starten. Ik snap er nu nóg minder van. Ik ben nu aan het overwegen 'm weg te brengen en te laten nakijken. Het tikken/klakken lijkt uit de buurt van de ontsteking te komen.
 
Misschien nog even het vermelden waard: gisteren heb ik na het afstellen de bougie schoon gemaakt en ben er een stukje mee gaan rijden.
Ongeveer 100m voordat ik thuis was contactslot uit gezet en uitgereden tot aan huis. Daarna de bougie gecontroleerd en deze was droog en mooi koffiebruin.
 
Om nog even mijn monoloog af te maken:) een vriend verdenkt de ontsteking/vliegwiel. Dat zou inderdaad alle ellende goed kunnen verklaren.
 
Daar had die vriend van mij het ook al over. Hij heeft (helaas ahum) een gezin waardoor het vaak niet mogelijk is bij hem te sleutelen. Nu met Pasen is zo'n voorbeeld. Ik ga morgen zelf wel even kijken, maar laat het eigenlijk liever aan hem over. Jij in ieder geval bedankt voor het reageren tot nu toe :)
 
Net nog even op de website van EasyParts gekeken (model 2008, want 2007 staat er niet bij) en ook daar kan ik 'm niet vinden op het schema van zowel de carburateur als de benzinetank. Om even compleet te zijn: het gaat om model YN50M, een snorscooter dus. Daar hoort eigenlijk een snor bougie in, nl. een BPR4HS. Nu zit er een brom bougie in, de BR8HS. Maar voor zover ik weet mag dat geen probleem zijn toch?


Dat is wel een probleem, een snor scooter zal op lage snelheid nooit het blok goed warm kunnen rijden met een BR8HS bougie, beter toch die snor bougie terug erin monteren.
 
Vanmorgen met de huidige bougie weer een poging gedaan, na eerst de automatische choke getest te hebben (die was ok) en de sproeier van 62 naar 64 te hebben verhoogd. De problemen waren nog niet verholpen werd me al snel duidelijk.
Vervolgens de aanbevolen bougie (ik had nog een bpr4hs liggen) erin gedraaid. Eerlijk is eerlijk, hij liep er beter (en niet langzamer) op. Maar bij de scooterwinkel werd mij verteld dat een br7hs gebruikelijk is. Daar loopt de scooter ook goed op, maar ik hoorde net toch weer een plofje tijdens het rijden. De hele middag ben ik met een vriend (die er toch veel van weet) bezig geweest. Omdat de scooter bij het stationair draaien vaak ineens hoog gaat draaien (hoe we lucht en stationair schroef ook instellen) zoekt hij het in de carburateur (kanaal(en) van de stationair schroef waar vuil of corrosie in zit vanwege het lange stilstaan). Omdat ik vaak grote stukken rijd raad hij een bougie als de bpr4hs af omdat deze een gevaar zou kunnen opleveren voor de zuiger (?). Ik wil er morgen weer aan gaan werken. Dus kanalen van stationair sproeier nog een keer (beter) reinigen. Want ik vermoed dat het ploffen wordt veroorzaakt door het niet goed kunnen afstellen van de carburateur. Misschien zelfs weer sproeier 60 monteren en het gasnaaldje weer terugzetten naar de bovenste stand (zoals ik de scooter kocht). De scooter rijdt overigens wel goed nu op alle snelheden. Ik ga daar vanavond maar weer even rustig over nadenken, maar sta natuurlijk open voor suggesties en/of correcties t.a.v. bovenstaand verhaal.
 
Last edited:
Back
Top