Yamaha neos 2006 geen licht

Jeffreykossen

New Member
Hallo ik heb een Yamaha neos uit 2006 met digitale teller. Ik krijg de verlichting alleen niet meer aan de praat voor en achter. (Lampjes zijn nog nieuw) De knipperlichten en dashboard /olie lampje branden wel gewoon. Heb 2 spannings regelaars en een andere start rotor geprobeerd zonder succes . Zie ik iets over het hoofd? Gr jeffrey
 
Advertisement - register to remove this

Hi Jeffrey,

even een paar vraagjes vooraf om te controleren of ik in het juiste schema kijk.

  1. Werkt jouw verlichting alleen als de motor draait?
  2. Je hebt geen aan/uit-schakelaar voor de verlichting, alleen een dimlicht/grootlicht schakelaar, klopt dit? (Dus je verlichting werkt altijd zodra de motor loopt?
  3. Doet je remlicht het?
  4. Doet de backlighting van je cockpit het?
  5. Heb je de accuspanning al eens gemeten bij stilgelegde motor, bij stationair lopende motor en bij lopende motor en wat gas erop en wat waren de waardes?
Edit: 6. Doet je elektrische choke het?
 
Last edited:
Het voor en achterlicht gaat altijd via de AC (licht-) spoelen van de stator bij Mina 2 takt
2006 is de versie waarbij het licht continu in werking is bij een lopende motor.
Enige schakelaar is normaal en groot licht.

Rest wat (ts) je opnoemt gaat via de accu (12V-DC), dus dat staat er los van.
Nieuwe lampen zijn dus in orde, in dat geval de tip van @ Bulldog volgen en ook gelijk de massa verbindingen controleren.
Vooral bij de fitting(en) en schakelaar, zowel in de voorconsole met lichtunit als de schakelaar.
 
Het voor en achterlicht gaat altijd via de AC (licht-) spoelen van de stator bij Mina 2 takt
2006 is de versie waarbij het licht continu in werking is bij een lopende motor.
Enige schakelaar is normaal en groot licht.

Rest wat (ts) je opnoemt gaat via de accu (12V-DC), dus dat staat er los van.
Nieuwe lampen zijn dus in orde, in dat geval de tip van @ Bulldog volgen en ook gelijk de massa verbindingen controleren.
Vooral bij de fitting(en) en schakelaar, zowel in de voorconsole met lichtunit als de schakelaar.

Ok, dan kijk ik naar het juiste schema.
De backlighting van de cockpit werkt overigens ook op spanning direct via de stator daarom mijn vraag nr4.

Verder als er problemen zijn met de statorspanning zou je dit ook moeten merken bij alles wat via de accu werkt dit omdat de accu dan ook niet fatsoenlijk wordt geladen, vandaar mijn andere vragen.

Schakelaar is uitgelsloten, het achterlicht werkt immers ook niet en deze gaat niet via de grootlicht/dimlicht schakelaar.
Daarom mijn vraag doet je remlicht het, dan weet je of de massa van het duplolampje in ieder geval in orde is.

Edit: Hieronder het schema waar ik naar gekeken heb.
 

Attachments

  • Electrical diagram Yamaha Neos.pdf
    1.1 MB · Views: 18
Last edited:
Er wordt echter niet gerept over het remlicht in post 1.
Voor de rest leek het me duidelijk om het eerste te controleren zoals beschreven staat in post 2, en daarna (mocht dit geen uitkomst bieden), jouw tips erop los te laten!

Verder als er problemen zijn met de statorspanning zou je dit ook moeten merken bij alles wat via de accu werkt dit omdat de accu dan ook niet fatsoenlijk wordt geladen

In theorie ga ik daar zeker in mee, maar heb het ook wel eens anders gezien!
Men gaat vaak twijfelen omdat de motor goed start...
En vanaf eind 2002, begin 2003 is het een DC-CDI systeem welke alleen spanning nodig heeft van de accu.
Met het oude AC-CDI systeem was het een makkelijker om het euvel vrij snel boven water te krijgen is mijn ervaring.

Maar goed, ts nog niet gehoord!?

Heb 2 spannings regelaars en een andere start rotor

Bedoel je de hiermee de startmotor, vliegwiel (rotor) of echt de stator en spoelen?
 
Last edited:
Bedankt voor de reacties echt top
Klopt ik heb alleen een schakelaar voor normaal of groot licht .
Mijn remlicht licht en olie lamp en digitale km en klok werken. dashboard verlichting is mimimaal maar werkt wel.
Heb een hand choke er op zitten
Verlichting werkte altijd wel heeft een tijdje stil gestaan..
Bedoelde de stator met spoelen en het vliegwiel
Heb een multi meter geregeld dus daar ga ik morgen mee aan de bak zal ook alle connectoren en de fitting goed checken op oxidatie.
 

Attachments

  • 20210220_200706.jpg
    20210220_200706.jpg
    153.6 KB · Views: 13
Hallo even een update .

Ik heb alle contact punten goed schoon gemaakt met contact spray de fitting van voor en achterlicht schoon gemaakt en de schakelaar. Kabelboom gecheckt met het schema. Verlichting werkt wel weer voor en achter. Wel wat zwakjes ook tijdens het rijden is het zwakjes (wordt wel iets feller ) accu laad prima op spanning tussen de 14 en 15v . Ligt dit aan de spannings regelaar? Of moet ik ergens anders zoeken om het licht feller te krijgen. Bedankt voor de hulp echt top

Gr Jeffrey
 
Je hebt toch al 2 spanningsregelaars geprobeerd, toch?

Wat is de spanning over de lampjes van de verlichting, bij stationair en bij gas geven?
Ja dat klopt had ik ook gedaan . Had de spanning gemeten liep op 7 / 10v met gas geven 11v zelfde bij het achterlicht. Heb toch even geprobeerd met de oude originele spannings regelaar en nu is weer perfect erg vreemd maar werkt weer prima.
Bedankt.
 

Attachments

  • Snapchat-2100959082.jpg
    Snapchat-2100959082.jpg
    224.6 KB · Views: 4
Back
Top