Yamaha Jog RR carb probleem?

ZweetHoofd

NulElfAchterwiel
Beste lezers,

Ik heb een Yamaha Jog RR met een schijfremblokje van een Aerox. Nou heb ik vorige lente dat blokje en scooter compleet opnieuw gebouwd en netjes ingereden, daarna redelijk goed afgesteld. Alleen sinds een week of 2 ongeveer had ie zeer veel moeite met optrekken, soort van gestotter de eerste meters bij stilstand. Vooral als ie goed warm was. En kon ook geen wheelies meer, op t moment dat t voorwiel de lucht in ging viel ie compleet weg (bwoaaap) en terug naar stationair.

Dus ik had me luchtfilter nagekeken, bleek dat 2 van de schroefjes waarmee de 2 luchtfilterhelften vastzitten weg waren . Losgetrilt of iets. Iniedergeval dat dus gefixt en gelijk maar even t element schoongemaakt. Hierna was het probleem zo goed als opgelost. Trok weer goed op. Ook nogsteeds als ie warm was.

Alleen het probleem van het wegvallen in wheelies is totaal niet verholpen. Ik had ooit al een keer gelezen dat je dan je carb tegen de klok in, in je spruitstuk moet draaien maar dat maakte bij mij geen verschil dit keer. Tijd geleden hielp het wel maar dat was omdat de vlotter leeg raakte na een paar kilometer op t achterwiel. Nu is dat dus niet het geval maar hij valt dus gelijk weg als t wiel omhoog komt.

Ik heb echt geen idee wat er aan de hand is.

Setup:
50cc
Sito+ zonder prop
Dellortho 12mm sproeier 74 ( heb 2x een phbn 12 liggen, 1 watergekoelde versie en 1 luchtgekoelde versie, en ook nog een phbn 17,5 )
Origineel luchtfilter met luchtprop, luchtschroef 1,75.
Origineel spruitstuk en membraan met carbon plaatjes
Verstelbare koppeling ( vgm dmp ) met polini gele veren & een malossi witte drukveer. Heb ook nog een malossi fly clutch liggen & compleet setje trekveren van polini.
Malossi multivar op dit moment met 4,5 gr en een varioring. Ja ja ik weet het een malossi vario met een varioring waarom de f*ck zou je dat doen maar ja in t verleden teveel gezeik gehad en met die varioring liep ie netjes 53 gps en trok goed. Dus dat. Ik heb echt al veel geprobeerd om het proberen. Carbs gewisseld dan weer 12 dan weee 17,5, grotere sproeier kleinere sproeier, wel/geen luchtprop maar ik kom er dus niet echt uit.

Nu dus de volgende vragen

Heeft iemand een idee wat het wegvallen kan zijn bij het omhoog komen van het voorwiel? Ik denk/hoop dat het in de afstelling van de carb ligt?
Heeft iemand toevallig ook zo'n zelfde soort setup qua 50cc met ring maar tog goeie trekkracht en wheeliebaar? Zo ja details?
Wat kan er beter aan mijn setup qua afstelling? Heb rollen liggen van 3,5 tot 7 gram, sproeiers van 70 tot 118. Is het een idee om die 17,5 erop te gooien? Stel ik zou dat is t dan nodig om ook gelijk die luchtprop eruit te halen? Is sproeier 74 in een 12mm ongeveer goed als je met luchtprop rijd?
Dit is trouwens de 2e keer dat ik zo'n 50cc met ring wheeliesetup heb. Vorige was op een aerox paar jaar geleden alleen die setup was net iets anders. Probeerde het in dit blok en het werkte niet zoals het toen werkte. Die aerox reed toen ook met een 12mm dellortho maar zonder luchtprop en sproeier 84 en luchtschroef halve slag... dit werkte dit keer dus niet

Bedankt dat je de tijd heb genomen om dit belachelijk lange verhaal te lezen & ik hoop op jullie hulp.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Iemand? Aub heb echt hulp nodig...
Heb op dit moment 12mm eronder met sproeier 76 en originele luchtfilter zonder luchtprop. Luchtschroef op bijna 2 slagen en stationairschroef staat helemaal ingedraaid.

Nu het volgende
Als ie warm is loopt ie niet stationair.
En het wegvallen in wheelies is soort van verplaatst.. Maak ik wat toeren en gooi ik m omhoog komt ie heel even omhoog. En zodra ik iets gas los laat en die in toeren zakt is t gelijk weer bwoaap..
 
Als ik je foto zie, en je vergelijkt dat met het plaatje loopt hij vrij arm.

Voor de rest, met wheelies zal je iets moeten fixen dat je vlotter toch open gaat zodat je brandstof in de vlotterkamer komt van je carburateur.
 
Back
Top