Yamaha Jog R Vonkt 1x

db_

Active Member
Eerst maar alle info over de scooter:

Yamaha Jog R AC van 2006.
Helemaal origineel op een Yasuni Z uitlaat na.
Nieuwe bougie.
Geen accu.

Het probleem is zoals het in de titel staat, hij vonkt maar 1x?

Als ik het contact aanzet, en ik kickstart hem, vonkt de bougie zoals het hoort, fel paars/blauw en heel snel pulserend.

Het gekke is, daar blijft het bij. Hij vonkt alleen bij de eerste kick, als ik het contact dan weer uit en aanzet vonkt die weer, maar ook weer alleen bij de eerste kick tot ik het contact weer uit en aanzet. Dit probleem blijft zich dus herhalen en de scooter start niet.

De verlichting gaat wel aan tijdens het kicken, dus de ontsteking is niet helemaal dood.

De bobine zit netjes op een stukje geschuurd frame gemonteerd. En alle bedrading lijkt vanaf de buitenkant niet beschadigd te zijn.

Er zit geen extra massadraad van de bobine naar het blok toe, ik weet dat dat beter is, maar met alleen de grondplaat zou die in ieder geval moeten lopen, al zal die dan wel veel kunnen stotteren natuurlijk.
Maar op dit moment heb ik geen massadraad liggen en verklaart ook niet dat die wel 1 keer vonkt en daarna geen teken van leven meer geeft..

Iemand die weet wat dit kan zijn?

Ik denk zelf de cdi, aangezien de bobine niet half kan werken, die doet het, of die doet het helemaal niet naar mijn weten.
 
Advertisement - register to remove this

En als je kickt en je doet de zwartwitte kabel los? Die gaat naar het contactslot.

Los loopt hij contact met massa niet.

En leg toch even een massa aan.
 
Sorry ik snap je zin niet helemaal?

'Los loopt hij contact met massa niet.'
Post automatically merged:

Massa ga ik aanleggen, is besteld, maar zonder extra massa zou die niet moeten stoppen bij 1 vonk.

Dus er is meer aan de hand.
 
Massa ga ik aanleggen, is besteld
Waarom bestellen, in principe doet een stuk prikkeldraad het ook, bij wijze van spreken.
Neem gewoon een stuk draad om te proberen.

maar zonder extra massa zou die niet moeten stoppen bij 1 vonk.
Maar dit zou onder bepaalde omstandigheden wel kunnen, dus breng eerst de blokmassa in orde.

Geen accu.
Niet zo heel slim vooral niet met een brommer die een DC-CDI heeft zoals jouw scooter.
De accu stabiliseert mede de spanning die uit de spanningsregelaar komt, zonder deze accu heb je een zeer onstabiele gelijkspanning. (pulserende gelijkspanning)
Dit kan wel eens funest worden voor de elektronica van je scooter dus ook voor je CDI.
 
Massadraad gelegd, nog steeds hetzelfde probleem
Post automatically merged:

Nieuwe bobine ook nu.
Post automatically merged:

Nieuwe cdi erop, nog steeds 1x vonken en dan niks.
 
Last edited:
Haal die zwart witte eens los,

Wat is bedoelde is dat als dit draadje contact maakt met je massa dan vonkt je scooter niet.

Dus als deze geen contact maakt dan vonkt hij wel,
Stel nou dat er iets in je contactslot niet goed is dan is dat je probleem.
Blijft het probleem dan heb je deze iig uitgesloten.
 
Waarom bestellen, in principe doet een stuk prikkeldraad het ook, bij wijze van spreken.
Neem gewoon een stuk draad om te proberen.


Maar dit zou onder bepaalde omstandigheden wel kunnen, dus breng eerst de blokmassa in orde.


Niet zo heel slim vooral niet met een brommer die een DC-CDI heeft zoals jouw scooter.
De accu stabiliseert mede de spanning die uit de spanningsregelaar komt, zonder deze accu heb je een zeer onstabiele gelijkspanning. (pulserende gelijkspanning)
Dit kan wel eens funest worden voor de elektronica van je scooter dus ook voor je CDI.
De ontsteking wekt een wisselspanning op, hoe kan de CDI dan op gelijkspanning werken?
 
De ontsteking wekt een wisselspanning op, hoe kan de CDI dan op gelijkspanning werken?
Omdat je cdi niet op die wisselspanning zit aangesloten.
Ik ben zo vrij om het schema onderaan deze post bij te voegen, dan kun jij je overtuigen !
En kijk eens in de legenda naar de omschrijving van component nr. 2.
Kijk ook maar eens naar de draadkleuren op de connector van je cdi.
De bruine is de geschakelde plus vanaf het contactslot.

1724522912579.jpeg
 
Oke duidelijk, ik vroeg mij gewoon echt af hoe dat werkte.

Alleen zit ik nu nog steeds met het probleem dat die maar 1 keer vonkt.
 
En als hij het dan nog niet doet, controleer de zekering tussen accu en spanningsregelaar.
Als hij het dan wel doet, meet of de accu ook geladen wordt, want het eenmalig vonken kan ook aan de spanningsregelaar of misschien wel de laadspoel liggen op de stator.
Want momenteel, zonder accu, is de cdi echt uitgeleverd aan de kortstondige spanning die uit de spanningsregelaar komt terwijl je kickt !
 
Back
Top