Yamaha CS50 2006 probleem met de verlichting

Sauron

Define speed
Hallo beste mensen,

Een maandje geleden heb ik mijn scooterblok herbouwd en terwijl ik het blok voor de 1e keer stationair liet lopen is plotseling het dimlicht uitgevallen. Grootlicht functioneert ook niet meer. Wat wel functioneert zijn de knipperlichten, claxon en remlicht.

Ik ben me ervan bewust dat deze componenten spanning krijgen van de accu en de 'gewone' verlichting op de spanning van de ontsteking werkt. Ik heb ook al zelf geprobeerd uit te vinden wat het probleem is door met een spanningsmeter en spanningszoeker te werk te gaan. Wat ik heb gevonden is ook erg ongewoon en ik kom er even niet uit.

Wat ik heb gevonden is dit. Wanneer alle kabels en stekkers zijn aangesloten en ik met de spanningszoeker in het stekkertje van de kabel die de spanning van de verlichting levert vanuit de ontsteking(geel/rode kabel), licht het lampje in de spanningszoeker nauwelijks op. En bij de spanningsregelaar, waar deze geel/rode kabel ook naartoe gaat, gebeurt er zelfs helemaal niks meer. Wanneer ik deze geel/rode draad losmaak, de motor laat draaien en dan de spanningszoeker ertegenaan houd licht ie gewoon fel op alsof het netjes 12v is.

Het andere dat is getest heb is een nieuwe kabel trekken voor de geel/rode kabel vanaf de ontsteking tot aan de spanningsregelaar om te zien of er misschien een kabelbreuk is ontstaan, maar dit was zonder succes. Ik kreeg het zelfde resultaat.

Als laatste heb ik nog een nieuwe spanningsregelaar aangeschaft en die getest maar dit leverde ook geen oplossing. De verlichting functioneerde nog steeds niet.

Dus beste mensen, wie heeft een idee dat mij kan leiden naar de oplossing van dit raadsel, want ik kom er niet meer uit.

Ik stuur even een fototje mee van hoe de spanningsregelaar aangesloten zit, misschien dat deze toch verkeerd is aangesloten. Wat ik me eigenlijk niet voor kan stellen want voorheen heeft het gewoon gefunctioneerd, maar toch.

Alvast hartelijk dank voor het reageren
 

Attachments

  • IMG_20220619_165509.jpg
    IMG_20220619_165509.jpg
    223.2 KB · Views: 6
Advertisement - register to remove this

Mijn conclusie is dus als je de spanning van de lichtspoel meet onbelast is deze goed, als je de spanning meet van de lichtspoel als deze belast wordt door de spanningsregelaar is deze niet goed.

Als je de scooter elektrisch start, draait de starmotor dan goed rond of is het dan net of de accu leeg is?

Indien ook de startmotor niet goed rond wil, kan het de massaverbinding van je motorblok zijn.

Maar die spanningsregelaar op de foto is toch geen nieuwe!
 
Last edited:
Die conclusie is helemaal juist Sparky. Dat is precies wat gebeurt.

Startmotor draait zonder problemen rond op de gewone snelheid.

De spanningsregelaar op de foto is inderdaad niet nieuw maar met een nieuwe heb ik het niet op kunnen lossen. Kan je mij vertellen of de spanningsregelaar goed is aangesloten?
 
Back
Top