yamaha booster loopt totaal niet

torreb1

New Member
Onlangs heb ik een Yamaha Booster met een Minarelli verticaal blok gekocht die niet meer reed. Ik weet niet waarom of hoe lang hij al stilstond. Het probleem is nu dat hij koud helemaal niet start, behalve wanneer ik remreiniger in de carburateur spuit. Met remreiniger start hij dan even en blijft alleen stationair draaien op choke. Zonder choke valt hij na 10 seconden weer uit.

Zodra de brommer warm is, start hij gemakkelijker zonder remreiniger, maar blijft alsnog alleen stationair lopen op choke en komt niet vooruit. Aan de stationairschroef en luchtschroef valt niets af te stellen; de brommer reageert hier totaal niet op.

Dit heb ik al geprobeerd:

  • Carburateur volledig ultrasoon gereinigd en doorgeblazen
  • Nieuwe bougie geplaatst
  • Cilinder gecontroleerd (staat is nog goed) en krukas gecheckt (geen speling)
  • Koppakking en voetpakking van cilinder vervangen
  • Membraan en alle pakkingen vervangen
  • Nieuwe keerringen aan vliegwiel- en variokant geplaatst
  • Nieuwe rolletjes in de vario gezet (oude waren versleten)
  • Benzinetoevoer gecontroleerd en verse 2-takt benzine toegevoegd
  • Uitlaat gecontroleerd op verstopping (is schoon)
Setup van de brommer:

  • Malossi 50cc sport cilinder
  • Yasuni Z uitlaat
  • Dell'Orto 17,5 mm carburateur
  • Malossi vario
  • Malossi inlaat
  • Stage 6 krukas
  • polini sportfilter
Huidige sproeiers:

  • Stationair sproeier: 34
  • Choke sproeier: 50
  • Hoofdsproeier: 86
Ik heb ook een foto toegevoegd van de nieuwe bougie na enkele startpogingen.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Alvast bedankt!
 

Attachments

  • IMG_5516.jpeg
    IMG_5516.jpeg
    181.7 KB · Views: 7
Last edited:
Advertisement - register to remove this

IMG_5526.jpegIMG_5529.jpegIMG_5522.jpegIMG_5527.jpeg

heb de cilinder nog eens gecheckt gezien het feit dat de brommer toch eigenlijk bij nader inzien heel weinig compressie heeft, de ring gap lijkt mij aan de hoge kant maar zou dit de reden kunnen zijn van mijn probleem, verder zijn cilinder en zuiger er best oke uit geen voelbare krassen alleen als ik de zuiger er zonder zuigveren insteek heeft deze wel een beetje speling en als ik met licht schijn zie je dit erdoor, is dit normaal?
 
de ring gap lijkt mij aan de hoge kant
Dat lijkt mij op de foto te zien ook , meet eens hoeveel dit is , met een voelermaat . Zou meen ik in de buurt van 0,2 moeten zitten .
Zuiger speling is zo te zien ook rijkelijk veel . lees hier maar eens , speling zou omstreeks , 0,015 mm per cm diameter moeten zijn.
Staat onderin .
 
Dat lijkt mij op de foto te zien ook , meet eens hoeveel dit is , met een voelermaat . Zou meen ik in de buurt van 0,2 moeten zitten .
Zuiger speling is zo te zien ook rijkelijk veel . lees hier maar eens , speling zou omstreeks , 0,015 mm per cm diameter moeten zijn.
Staat onderin .
ring gap is veel groten dan 0,2, zou je dan aanraden om ook een nieuwe zuiger te kopen, of komt het door de cilinder dat de zuiger niet meer zo goed sluit. op de fotos lijkt hij wel nog mooi rond.
 
Ik persoonlijk , zou voor een set gaan , en voor je hem monteert , ook weer de slotspeling controleren , hoewel dat goed moet zijn , controleer ik deze altijd voor de zekerheid altijd . De cilinder slijt , niet de zuiger , als het goed is raakt deze de cilinderwand niet , alleen de veren . Let bij montage wel op de pijl op de zuiger . En goed in oliën met montage . En de moeren op het voorgeschreven moment , en kruislings aandraaien . Hij kan wel mooi rond lijken , maar dat zou je met een klok micrometer moeten meten .
 
Snap er niks van, nieuwe cilinder er onder, aanzienlijk veel meer compressie maar loopt nog steeds niet zoals het hoort, zonder choke kan hij nu wel perfect stationair lopen maar hij loopt zeer hoog in toeren. Met de stationairschroef kan ik dit ook niet naar beneden krijgen, de enige manier om het een beetje naar beneden te krijgen is door de luchtschroef volledig dicht te draaien. Dit lijken mij symptomen van valse lucht maar heb overal gecheckt en kan echt nergens valse lucht nemen. Rijden lukt nu ook ongeveer 20km/h alleen ook in zeer hoge toeren en niet sneller dan dat. Filmpje dat erbij zit is stationair zonder choke met luchtschroef dicht

Video
 
Gaskabel zit niet te strak? Is er voldoende (vloeibare) pakking tussen de carterhelften? Daar zou hij ook nog valse lucht kunnen trekken. Geen scheuren in spruitstuk? Als je zonder oliepomp rijdt, heb je de olienippel op de carburateur goed afgesloten?
 
Gaskabel zit niet te strak? Is er voldoende (vloeibare) pakking tussen de carterhelften? Daar zou hij ook nog valse lucht kunnen trekken. Geen scheuren in spruitstuk? Als je zonder oliepomp rijdt, heb je de olienippel op de carburateur goed afgesloten?
Carterhelften zien er goed uit en met remreiniger er op te spuiten gebeurt er ook niks, spruitstuk heb ik al vervangen en oliepompaansluiting is goed afgesloten. Nu zijn er wel nog meerdere dingen aan de carb afgesloten waar ik niet echt weet waar ze voor zijn IMG_5374.jpeg
 
Back
Top