Yamaha aerox word 120 graden!

Jelle700

Member
Hallo experts

Ik heb een koso teller (DB-03R) aangesloten op mijn aerox.

En dus voor het eerst heb ik een temperatuur sensor, koelvloeistof netjes bijgevuld die was wat laag. En rijden maar! Oeps... na 3 km staat er al dat die 90/100 graden is! Ik reed van de week 7 minuten van huis. Een paar keer vol gas werd die 117 graden!

Tenminste dit staat op de teller, als ik door mijn kappen heen voel komt er warmte van de radiator, en als ik aan mijn slangen voel zijn ze redelijk warm.

Ik heb alle opties nog openstaan! Pomp kapot, thermostaat kapot, koso teller kapot?

De teller was nieuw! Nergens staat iets dat je hem moet afstellen, en voor ik die teller had reed ik 1 jaar rond, nooit problemen pech of een warmloper..

Iemand help!
 

Attachments

  • 6E651E3C-27D7-4C7D-9F8C-E1368FED04B0.jpeg
    6E651E3C-27D7-4C7D-9F8C-E1368FED04B0.jpeg
    378.3 KB · Views: 17
Advertisement - register to remove this

Is je thermostaat niet kapot? Dus dat deze niet meer goed opengaat? Heb je de mogelijkheid om met een infrarood temperatuurmeter eens je temperatuur te meten? Dan weet je of die Koso wel een goede waarde geeft?

En met wat heb je het systeem bijgevuld?
 
Ik heb er gewoon weer blauw koelvloeistof bijgegooid tot die netjes tot het randje zat!

Ik ga even kijken waar ik zo’n temperatuur meter kan lenen.

Die thermostaat dacht ik zelf ook al aan aangezien mijn buizen niet echt gloeiend heet worden, maar goed dan blijf je bij het feit dat ik er met 117 graden gewoon rustig op rond reed zou die dan niet al lang kapot moeten zijn?
 
Beste Jelle,

waarom een tweede draadje aanmaken voor het aansluiten van je Coso DB-03R?

Op 7 mei start je een draadje en vraagt hoe je die Coso moet aansluiten.
Die zelfde dag doe je een entrie met het woordje "Bump" om nogmaals op je draadje opmerkzaam te maken, blijkbaar duurt het wachten op een antwoord je te lang.
Vervolgens doe ik de moeite om het één en ander voor je uit te zoeken en krijg nog niet eens een reactie, terwijl je het forum, in de tussentijd wel bezocht hebt!!!

Nu kom je met een probleem........

Coso biedt speciale temperatuursensors aan, ik neem aan dit is niet voor niks.

Het kan goed zijn dat de temperatuursensor van jouw scooter een andere weerstandscurve heeft dan de sensor die origineel op de Coso hoort te zitten.
MAW controleer dit of vraag dit na bij je leverancier!
 
Last edited:
Beste Jelle,

waarom een tweede draadje aanmaken voor het aansluiten van je Coso DB-03R?

Op 7 mei start je een draadje en vraagt hoe je die Coso moet aansluiten.
Die zelfde dag doe je een entrie met het woordje "Bump" om nogmaals op je draadje opmerkzaam te maken, blijkbaar duurt het wachten op een antwoord je te lang.
Vervolgens doe ik de moeite om het één en ander voor je uit te zoeken en krijg nog niet eens een reactie, terwijl je het forum, in de tussentijd wel bezocht hebt!!!

Nu kom je met een probleem........

Coso biedt speciale temperatuursensors aan, ik neem aan dit is niet voor niks.

Het kan goed zijn dat de temperatuursensor van jouw scooter een andere weerstandscurve heeft dan de sensor die origineel op de Coso hoort te zitten.
MAW controleer dit of vraag dit na bij je leverancier!

Ik reageerde daar niet meer op aangezien ik dat probleem de volgende dag heb opgelost zonder schema, ik ben er 9 uur mee bezig geweest....

Nu heb ik dit probleem waarvan mijn teller een optie is in hebt probleem.

Bedankt voor je tip ik ga het even na vragen!
 
Trouwens staat je koso wel in de juiste setting voor de temperatuur? Als je de scooter aanzet, welke temperatuur geeft ie dan aan (en dan heb ik het over een koude start uiteraard). Je zou dan verwachten netjes de omgevingstemperatuur?
 
Trouwens staat je koso wel in de juiste setting voor de temperatuur? Als je de scooter aanzet, welke temperatuur geeft ie dan aan (en dan heb ik het over een koude start uiteraard). Je zou dan verwachten netjes de omgevingstemperatuur?
Jaa net gestest hij begon, bij 17 graden!

Ik snap er nog steeds niks van. Nog andere ideeen? Om nou “Ff” de thermostaat te vervangen is ook niet zo gedaan :(
 
Ik las in elk geval gisteren wat verhalen van meer mensen die afwijkingen hadden met de temperatuur, dus ik zou proberen wat meer documentatie te zoeken van die unit en kijken welke weerstand de sensor moet zijn.

Mocht je wat vinden, plaats het meteen hier, help je anderen mensen ook weer mee :)
 
Ik las in elk geval gisteren wat verhalen van meer mensen die afwijkingen hadden met de temperatuur, dus ik zou proberen wat meer documentatie te zoeken van die unit en kijken welke weerstand de sensor moet zijn.

Mocht je wat vinden, plaats het meteen hier, help je anderen mensen ook weer mee :)
Ik ben straks thuis dan zal ik da even opzoeken, mijn scooter staat nu bij de dealer omdat mijn kickstarter bleef hangen. Hij zet er een nieuwe veer in.


Daarheen is ongeveer 3/4 km. Toen ik aankwam was die 110 graden! Als ik rustig rijd zakt die wel terug naar zo’n 95/100 graden maar goed als ik eventjes volgas rijd schiet die zo boven 110.

Die dealer voelde aan me koelvloeistof slangen die warmen niet echt warm wel een klein beetje, zou het dan toch mijn thermostaat zijn die maar een klein beetje door laat? En dat ik gewoon geluk heb dag die nog niet warmgelopen is?
 
Kan zeker dan de thermostaat zijn die niet meer volledig opent. Kan gebeuren en is eenvoudig te vervangen.
Prima! Dan ga ik die maar vervangen, net reed ik terug van de dealer, voelde en de ene helft van de radiator was een beetje warm de andere helft was gewoon steen koud en ik reed net met 105 graden!

Ik zit er alleen een beetje mee, van de week reed ik volgens mij teller met 117 graden, dan zou die toch allang warmgelopen zijn? Dat snap ik niet
 
Prima! Dan ga ik die maar vervangen, net reed ik terug van de dealer, voelde en de ene helft van de radiator was een beetje warm de andere helft was gewoon steen koud en ik reed net met 105 graden

Dan weet je dus zeker dat de thermostaat nog dicht zit (waarschijnlijk stuk dus).
Anders is de hele radiator wel warm.
 
koelvloeistof netjes bijgevuld die was wat laag.

Wellicht moet je je dan eens afvragen waarom de KVS dan gezakt is.. Ik zou dan eerder denken aan een lekkage ergens.

Temperatuur word te warm omdat:

- Of het kvs niveau is te laag en zit er daardoor meer lucht in het systeem dan kvs en daardoor geen circulatie.
- Of door een lekkage komt er ergens lucht / uitlaatgassen in de cilinder en word deze opgenomen door het kvs circuit..
- Of de radiator zit zo dicht dat er geen circulatie mogelijk is (dan blijft de hitte op 1 plek hangen..
- Of een defecte waterpomp, waardoor er geen stroming van het hele kvs circuit is..
 
Back
Top